کلینیک دندان پزشکی Maida Smiles ؛ طراحی مینیمال با الهام از ایمپلنت دندان

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: کلینیک دندان پزشکی Maida Smiles توسط گروه معماران Pedra Silva در سال ۲۰۱۹ میلادی به مساحت ۹۲ مترمربع طراحی شده است.

کلینیک دندان پزشکی Maida Smiles

کلینیک دندان پزشکی Maida Smiles خدمات بهداشتی و زیبایی دهان و دندان را ارائه می کند؛ از این رو طراحی آن نشان ­­دهنده ی شخصیت درمانی کلینیک است! همچنین طراحی فضا به روش مینیمال بوده است و سعی در استفاده بهینه از فضا شده است.

کانسپت اصلی طراحی این کلینیک دندان پزشکی، ایمپلنت های سرامیکی دندان بوده است! با استفاده از ۵۰۰ دیسک سرامیکی دست ساز، به صورت یکپارچه و به ­روش لانه زنبوری، جداره ه­ای مدرن به سبک و سیاق مراکز درمانی شکل گرفته است! درب ورود به بخش درمانی در میانه ی جداره سرامیکی قرار گرفته است؛ این دروازه ی ارتباطی به گونه ای با جداره همگن شده است که در نگاه اول قابل تشخیص نیست.

بخش پذیرش این پروژه با جداره ای شیشه ای از پیاده رو جدا شده است؛ این در حالی است که جداره سرامیکی منحنی شکل، همخوان با محور حرکتی خیابان طراحی شده است و موجب پیوستگی با فضای بیرونی شده است. می توان گفت که جداره سرامیکی و مبلمان به دنبال ایجاد یک اثر پویا بر روی سطوح می باشند.

یکی از اصلی ­ترین موارد در طراحی فضاهای درمانی، چیدمان فضایی آن ها است؛ این چیدمان بایستی به گونه ­ای جاگذاری شود تا حرکت آزادانه در فضا را ایجاد نماید. همچنین در نظر گرفتن راه حل های ارگونومیک نیز مهم می باشند. در چنین پروژه هایی، بایستی تمامی مفاهیم طراحی به طور یکپارچه وهماهنگ با یکدیگر عمل کنند تا بهترین نتیجه را در بر داشته باشند.

کلینیک دندان پزشکی Maida Smiles

شرکت PSA بر این باور است که معماری بیشتر در زمینه حل مسائل فنی و اجرایی موثر می باشد، اما در عین حال معتقدند که یک پروژه معماری بایستی بر پایه­ ی مبانی هنری نیز بنا شود. در همین راستا پروژه کلینیک دندان پزشکی Maida Smiles نمونه ی خوبی برای نشان دادن رویکرد و نگرش کلی این شرکت است.

پلان
مقطع

جالب است بدانید که شرکت PSA  در سال ۲۰۰۳ میلادی در شهر لیسبون (Lisbon) کشور پرتغال تاسیس شد و بعدها دفاتری در شهر برایتون (Brighton) کشور بریتانیا، شهر ماپوتو (Maputo) و کشور موزامبیک (Mozambique) راه­ اندازی نمود. در دهه ی گذشته جایگاه جهانی این شرکت با کسب چندین جایزه بین المللی در زمینه مراقبت­ های بهداشتی و طراحی دندانپزشکی افزایش یافته است؛ از جمله ی این جواز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جایزه مراسم دندان ‌پزشکی بریتانیا برای بهترین و جدیدترین تکنیک ­ها
  • جایزه طراحی داخلی IIDA آسیا و اقیانوسیه (قسمت بهداشت و درمان)
  • جایزه طراحی داخلی در فستیوال INSIDE

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل