خانه Awaawaroa Bay ؛ مکانی برای رهایی از خاطره شهر در بستر طبیعت

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: طراحی خانه‌ Awaawaroa Bay در سال ۲۰۲۰ میلادی، توسط استدیو معماری Cheshire Architects و در کشور نیوزلند صورت گرفت. امروزه ازدحام و هیاهوی شهر و شهرنشینی، تهدیدی برای آرامش انسان‌ها و برقراری ارتباط با طبیعت محسوب می‌شود. به همین جهت معماران در جست‌وجوی ساختاری جدید و کارآمد برای خلق فضای این خانه در بستر طبیعت بودند. معماران درصدد بهره‌مندی از ارزش‌های متفاوت فضای درونی و بیرونی، گسترش فضاها و تعریف فضای میانی بودند.

خانه Awaawaroa Bay

کارفرمایان این خانه دلباخته سایت مشرف به جهت جنوب شده‌بودند. ایده‌ی طرح‌ریزی خانه Awaawaroa Bay، بدون رعایت اصول و چهارچوب‌های مرسوم و متداول شکل گرفت. معماران برای این پروژه، ایده‌ی خیمه‌های اردوگاهی یا کمپ‌ها را پیشنهاد کردند؛ به‌گونه‌ای که یک حیاط آفتاب‌گیر، قلب و هسته‌ی اصلی پروژه را شکل می‌دهد. بخش‌های مختلف این اقامتگاه در سه بنای کوچک گنجانده شد. بناها گرداگرد این حیاط آزاد، غیر متراکم و بدون مرزبندی‌های فیزیکی قرار گرفته‌اند. هر بنا، فضا‌های عملکردی متفاوتی را در خود جای داده است.  این اقامتگاه کوچک، از یک سقف شیروانی دو شیبه و چند سقف مسطح تک‌شیبه تشکیل شده‌است.

فضاهای تشکیل‌دهنده خانه

المان شیروانی سقف، یک اتاق نشیمن کلیسا مانند را تعریف کرده‌است. این فضا توسط الوارهای چوبی قدیمی و معطر پوشش داده شده‌است. در اتاق نشیمن، فضایی مناسب برای حضور ۲ تا ۲۰ نفر و یک جفت سگ فراهم شده‌است.  نیمکت‌ها و نشیمن‌گاه‌هایی در جداره‌های این فضا تعریف‌ شده‌است. در عصرهایی که بادهای شدید می‌وزد، افراد بر روی این نیمکت‌ها می‌نشینند و گرداگرد آتش جمع می‌شوند. اتاق نشیمن و پذیرایی خانه، فضای تعاملی گرم و صمیمانه‌ای را به وجود آورده است. در عین‌حال، فضای مناسب برای دستیابی به خلوت مطلوب و انجام فعالیت‌های شخصی نیز برای افراد فراهم شده‌است.

 

فضای آشپزخانه و غذاخوری نیز در مجاورت فضای نشیمن تعریف شده‌است. عرصه‌ی فضای غذاخوری به سمت حیاط امتداد یافته است و سبب ادغام فضای داخلی با طبیعت پیرامون گشته‌است. در این فضای میانی تعریف‌شده، مرزبندی فضایی میان آشپزخانه و حیاط محو شده‌است. این شیوه‌ی ساماندهی و تعریف عملکرد، وحدت و یکپارچگی بین درون و برون را در فضا به وجود آورده است. صرف وعده‌ی غذایی در کنار خانواده و سپری کردن زمان در این فضا، فرصتی برای لمس طبیعت فراهم کرده‌است.

فضاهای استراحت و خواب در اقامتگاه مجاور تعریف شده‌است. اتاق خواب‌ها توسط تیرهای چوبی پوشش داده شده‌اند. در طراحی و چیدمان این فضاها از متریال‌هایی مانند پارچه‌های ضخیم نیز استفاده شده‌است. ابعاد مناسب قاب پنجره ها، نور و هوای آزاد کافی فضا را تأمین می‌کنند.

ساختاری جدید و کارآمد در روند طراحی فضای زیستی

اگرچه فضاها به عنوان یک مجموعه واحد طراحی شده‌اند، اما ویژگی‌ها و شخصیت منحصر‌به‌فردی نیز در هر فضا پیش‌بینی شده‌است. جزئیات طراحی شده در خانه Awaawaroa Bay، عملکردگرایانه می‌باشد. معماران درصدد بودند تا ارزش‌های متفاوت فضاهای درونی و بیرونی را برجسته کنند. فضاهای داخلی به سمت حیاط امتداد یافته‌اند و بدین‌طریق مرزهای داخلی و خارجی محو شده‌است. طرح‌ریزی خانه با دقت در جزئیات و ساخت خانه با روش‌های ساده صورت گرفته‌است. پوشش نمای خانه نیز با المان‌ها و متریال‌های بدیع و غیر متداول انجام شده‌است.  در این خانه، فرصتی برای رهایی و دستیابی به آرامش و بهره‌مندی از زیبایی‌های نهفته در طبیعت فراهم شده‌است. معماران امیدوارند که انسان‌ها با حضور در این فضا، خاطره‌ی هرج‌ومرج شهری را فراموش کنند.

منبع: archdaily.com

مریم  وکالتی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل