رستوران West or East ؛ خلق معنایی متفاوت از زندگی در یک بنای تاریخی

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: آیا تا حالا به این موضوع فکر کردید که اگر قرار باشد خانه ای به قصد تبدیل شدن به یک رستوران بازسازی شود، چه بخش هایی از معماری قدیمی آن بایستی حفظ شود و چه بخش هایی نیز حذف گردد؟ و این سوال که چگونه می توان بین بخش های قدیم و بازسازی شده ی بنا ارتباط هماهنگی برقرار کرد؟ معماران و طراحان PaM در پروژه ی نوسازی رستوران غرب یا شرق (West or East)، در شهر باستانی دالی (Dali) واقع در کشور چین در سال ۲۰۲۰ میلادی، با چنین طرحی مواجه بودند.

رستوران West or East در یک خانه ی باستانی متشکل از دو حیاط قرار گرفته است؛ حیاط اول این خانه، یک حیاط بیرونی است و حیاط دوم نیز با فضای اصلیِ زندگی ترکیب شده است. سایت این خانه ی دو طبقه به شکل L در منطقه ی فرسوده ی شهر قرار دارد و با توجه به ارزش تاریخی آن نگهداری می شود.

این رستوران برای کسب و کار به فضای کافی احتیاج داشت و این بدان معنی بود که بایستی بخش جدیدی به سایت اضافه پروژه می شد. رابطه ی بین بخش قدیمی موجود در خانه و الحاقات جدید، همیشه نکته ی اصلی پروژه ی بازسازی بوده است.

در این پروژه،  بدنه ی جدید از پوسته ی قدیمی نشات گرفته است و سایه ی معماری گذشته را به بهترین وجه ممکن حفظ نموده است! اما ایده ای کاملا جدید است. برای برجسته کردن این واقعیت که معماری جدید از معماری قدیم، جان گرفته است، جالب است درباره الحاق جدیدی متصل به کنار سقف قدیمی پروژه بدانید! ایده ای که آن نیز به همان سمتِ سقف کهنه متمایل است. همچنین تیرچه ها به عنوان سایه ی حضور پوسته ی قدیمی بنا، از مکانیزم آن پیروی می کنند. این تبعیت به گونه ای است که الحاقات معماری جدید، مانند یک کودک در مقابل یک کهنسال رخ می نمایند!

اما در عین حال، یکی از روش ها برای تمایز معماری جدید از معماری قدیمی در این پروژه، استفاده از فضایی شفاف بوده است. ساخت سقف با تخته های چوبی همراه با سقف شیشه ای روکش دار، امکان ایجاد ارتباط بیشتر بین نور خورشید و معماری جدید را فراهم می کند. به علاوه، با توجه به مقیاس حیاط، سقف شیب دار جدید در یک سمت این فضا قرار دارد. همین طور برای فراهم کردن فضای بهتر پذیرایی، برجستگی سقف در قسمت میانی رستوران، کمی بلندتر شده است که بر قسمت گسترده ای از الحاقات جدید اثر گذاشته است.

بنابراین در یک استعاره ی معنایی، به نظر می رسد ایده ی طراحان این رستوران برای بازسازی، خلق معنایی متفاوت و ایده آل گرا از زندگی در دو زمان متفاوت در یک بنای تاریخی بوده است!

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل