از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری دانمارک

از ۰ تا ۱۰۰ مسیر تحصیل و اپلای معماری دانمارک

دانمارک یکی از جذاب‌ترین کشورهای اروپا برای مهاجرت تحصیلی و حتی اپلای شغلی به شمار می‌آید. این کشور، به خاطر وجود سیستم آموزشی پیشرفته، کیفیت بالای زندگی، سیستم‌های مراقبت پزشکی کارآمد و درآمد سرانه بالا توانسته است محبوبیت خوبی را برای خودش دست‌وپا کند. از سوی دیگر، فرآیند آموزش بولونیا، که سیستم آموزشی دانشگاه‌های دانمارک است، در سرتاسر جهان حسن شهرتی بی‌نظیر دارد. در کنار همه‌ی این‌ها، وجود فرصت‌های متعدد توسعه شخصی، دانمارک را به یکی از ۱۰ کشور برتر اروپا برای کار و تحصیل تبدیل کرده است. به همین دلیل، این مقاله را به بررسی تمامی جوانب تحصیل و اپلای معماری دانمارک اختصاص داده‌ایم. تلاش می‌کنیم که در سطور پیش‌رو، به همه‌ی سوالات شما پیرامون مهاجرت تحصیلی به این کشور جذاب اروپایی پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید تا با زیر و بم زندگی تحصیلی، شغلی و اقامت در کشور دانمارک به کمک اپلای معماری آشنا شوید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

 

چرا اپلای معماری دانمارک یک انتخاب عاقلانه است؟

دانمارک سرزمین پادشاهان و سنت‌های باستانی است. تاریخ این کشور، هم‌ریشه با تاریخ وایکینگ‌های اولیه می‌باشد. به همین دلیل، در دانمارک هم می‌توانید فرهنگ‌هایی متنوع را بیابید و هم از جذابیت‌های آداب و رسوم نوردیک بهره‌مند شوید. در کنار این‌ها، به عنوان یک دانشجوی آینده‌نگر، انتخاب دانمارک به عنوان مقصد اپلای معماری می‌تواند به شکوفایی زندگی حرفه‌ای شما منجر شود. اما چرا؟

رتبه‌های جهانی دانشگاه های دانمارک

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که دانشگاه کپنهاگ در سرتاسر اروپا، یکی از بالاترین نرخ‌های مبادله‌ی دانشجوی بین‌المللی را دارد. از سوی دیگر، به خاطر وجود تعداد بسیار زیادی دوره و گرایش، به یکی از برترین مراکز تحقیقاتی و آموزشی شمال اروپا تبدیل شده است. اما این همه‌ی داستان نیست. دانشگاه‌ جنوبی دانمارک هم برنامه‌های تحصیلی بسیار رقابتی و جذابی دارد. علاوه‌براین، تمایل بالایی هم به جذب دانشجویان بین‌المللی از خود نشان می‌دهد. به همه‌ی این‌ها، امکان تحصیل به زبان انگلیسی را هم اضافه کنید. به نظرتان این دلیل کافی برای عاقلانه بودن انتخاب اپلای معماری دانمارک و تحصیل معماری در این کشور نیست؟

اپلای معماری دانمارک - سیستم آموزشی دانمارک - مهاجرت به دانمارک

اما شاید بپرسید که به جز دانشگاه کپنهاگ، کدام دانشگاه‌ های دانمارک در لیست برترین‌ها هستند؟ بیاید نگاهی به لیست زیر بیندازیم:

  • دانشگاه آر هوس – Aarhus
  • دانشگاه روسکیلد – Roskilde
  • دانشگاه آلبورگ – Aalborg
  • آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک – The Royal Danish Academy of Fine Arts

در جدول زیر هم می‌توانید ۵ دانشگاه برتر کشور دانمارک را با رتبه‌بندی جهانیشان مشاهده کنید. با این توضیح که رتبه‌بندی ها براساس معیار QS هستند و براساس آمار سال ۲۰۲۲ میلادی تنظیم شده‌اند.

رتبه در دانمارک

رتبه جهانی

دانشگاه

۱

=۷۹

دانشگاه کپنهاگ

۲

۹۹

دانشگاه صنعتی دانمارک

۳

۱۵۵

دانشگاه آرهوس

۴

=۳۰۹

دانشگاه جنوب دانمارک

۵

=۳۲۶

دانشگاه آلبورگ

دانشگاه کالج لیل بات

آکادمی سلطنتی هنرهای زیبای دانمارک

دانشگاه میدیا و روزنامه‌نگاری

مدرسه طراحی و تکنولوژی دانمارک

کالج و دانشگاه متروپولیتن

شهریه‌های پایین دانشگاه های دانمارک

اگر قصد کرده‌اید که مسیر اپلای معماری دانمارک را طی کنید، این خبر خوبی برایتان خواهد بود. هزینه‌های تحصیل در کشور دانمارک، به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر اروپایی، پایین است. هر چند نمی‌توان یک رقم کلی را به عنوان شهریه عنوان کرد؛ اما به طور کلی هزینه‌های تحصیل شما در دانشگاه‌های دانمارک در بین ۴۵ تا ۱۲۰ هزار کرون در سال خواهد بود.

برای اینکه بتوانید بهتر با وضعیت شهریه دانشگاه های دانمارک آشنا شوید، جدول زیر را برایتان تنظیم کرده‌ایم. در این جدول، لیستی از میزان شهریه‌های چند دانشگاه محبوب کشور دانمارک را خواهید دید. با این توضیح که این شهریه‌ها برای تحصیل در سال ۲۰۲۲ میلادی تنظیم شده‌اند. البته خیالتان راحت باشد. سالانه تغییر زیادی در میزان آن‌ها رخ نخواهد داد.

نام دانشگاه

هزینه‌های تحصیل

دوره لیسانس

تحصیلات تکمیلی

کالج دانشگاه شمال دانمارک EUR 5,958  سالانه
دانشگاه جنوب دانمارک EUR 6,200  سالانه EUR 6,200  سالانه
دانشگاه آرهوس EUR 8,000  سالانه EUR 8,000  سالانه
دانشگاه روسکیلد EUR 8,700  سالانه EUR 8,700  سالانه
دانشگاه کپنهاگ EUR 10,000  سالانه EUR 10,000  سالانه

بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های دولتی دانشگاه‌ های دانمارک

بسیاری از دانشگاه های کشور دانمارک، کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌هایی را به دانشجویان بین‌المللی اختصاص داده‌اند. برخی از این بورسیه‌ها مختص به دانشجویانی از کشورهایی خاص هستند. برخی دیگر نیز به دانشجویانی با شرایط و مهارت‌ها خاص اختصاص خواهد یافت. برای اطلاع یافتن از شرایط اختصاص بورسیه و کمک هزینه‌ها باید به دقت وبسایت کالج یا دانشگاه مدنظرتان را بررسی کنید. هر چند که در ادامه‌ی این مقاله، ما هم به بررسی برخی از معروف‌ترین بورسیه های مسیر اپلای معماری دانمارک خواهیم پرداخت.

هزینه‌های زندگی معقول

هزینه‌های زندگی در شهرهای کوچکتر دانمارک ماهیانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ یورو است. در شهرهای بزرگتر هم این هزینه‌ها می‌تواند تا سقف ۱۸۰۰ یورو در ماه بالا برود. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که دانمارک یکی از کشورهای ارزان اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

اهمیت بالای تحقیقات نوآورانه در سیستم آموزش دانمارک

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای اپلای معماری دانمارک و نحصیل معماری در این کشور، سیستم آموزشی پژوهش محور آن است. در حقیقت، یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت دانشگاه‌های دانمارک استانداردهای بالا در حوزه‌های پژوهش و نوآوری هستند. به زبان ساده‌تر، با قرار گرفتن در سیستم آموزشی این کشور، به خودتان فرصت تبدیل شدن به یک محقق نوآور را هدیه خواهید داد. این سبک آموزشی کاملاً خلاقانه با مجهزترین امکانات پژوهشی در سطح جهانی هم تکمیل شده است. پس دیگر هیچ مانعی پیش روی شما به عنوان یک معمار جوان نیست! می‌توانید در حوزه و گرایش مورد علاقه‌تان مسیر نوآوری و پژوهش را بپیمایید و جای پای خودتان را در بازاری به وسعت تمام اروپا محکم نمایید.

 

 

بررسی سیستم آموزش دانشگاهی کشور دانمارک

می‌دانید که یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باید در مسیر اپلای معماری بردارید، چیست؟ شناخت دقیق وضعیت سیستم آموزشی کشور مقصد! به همین مناسبت، اگر در حال فکر کردن به دانمارک، به عنوان مقصد اپلای و مهاجرت تحصیلی خود هستید، به هیچ عنوان این بخش از مقاله را از دست ندهید.

اپلای معماری دانمارک - مهاجرت تحصیلی به دانمارک

موسسات آموزش عالی دانمارک براساس سطح تحصیلی و رشته طبقه‌بندی می‌شوند. ما جزئیات این طبقه‌بندی را در لیست زیر خلاصه کرده‌ایم:

  • آکادمی‌های آموزش عالی حرفه‌ای یا همان Erhvervsakademier

 این موسسات برنامه‌های دوره‌ای کوتاهِ پیش از لیسانس را ارائه می‌دهند. مدارکی که از این آکادمی‌ها اخذ کنید، مدارک حرفه‌ای آکادمی نام دارند.

  • کالج‌های دانشگاهی

 این موسسات برنامه‌های حرفه‌ای به طول ۳ تا ۴ سال را ارائه می‌دهند. مدرک اخذ شده از این کالج‌ها معادل با مدرک لیسانس ارزیابی خواهد شد.

  • دانشگاه‌ها

 دانشگاه‌های دانمارک برنامه‌ها و دوره‌های طولانی‌تری را ارائه می‌دهند و هر کدام، چندین دانشکده دارند. از میان پرتکرارترین دانشکده‌های دانشگاه های دانمارک می‌توان به دانشکده‌های فنی، مهندسی، فناوری و تجارت اشاره کرد.

  • دانشگاه‌های هنر

 این دانشگاه‌ها هم برنامه‌های طولانی تحصیلی را ارائه می‌دهند. چارت تحصیلی آن‌ها غالباً توسط وزارت فرهنگ دانمارک تنظیم می‌شود. از هنرهای تجسمی، تا موسیقی، تئاتر، فیلم و رسانه را هم پوشش می‌دهند.

اما مدارک تحصیلی کشور دانمارک هم طبقه‌بندی خاص خود را دارند.

  • مدرک آکادمی حرفه‌ای

این مدرک، پیش از لیسانس اخذ می‌شود و معمولا ۱.۵ تا ۲.۵ سال به طول خواهد انجامید. برای گرفتن مدرک آکادمی حرفه‌ای باید یک دوره‌ی کارآموزی سه ماهه را هم بگذرانید. در نهایت، با اخذ آن، شما خواهید توانست آمادگی خود را برای اشتغال در حوزه‌های تجارت، صنعت و علم اعلام کنید.

  • مدرک لیسانس حرفه‌ای

اخذ این مدرک بسته به رشته، گرایش و دانشگاه انتخابی شما، بین ۳ تا ۴ سال طول خواهد کشید. بهتر است آگاهی داشته باشید که اخذ مدرک لیسانس حرفه‌ای، دریچه‌ای به سوی برنامه کارشناسی ارشد به شمار می‌اید.

  • مدرک کارشناسی ارشد

اخذ مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه های دانمارک، معمولاً ۲ سال به طول می‌انجامد. اما اگر رشته یا گرایش شما در زیر مجموعه‌ی هنر قرار بگیرد، باید کمی بیشتر از ۳ سال را برای اخذ مدرک خود به تحصیل بپردازید.

  • مدرک دکترا

براساس سیستم آموزشی دانمارک، مقطع دکترا شامل یک پروژه تحقیقاتی است که باید به طور مستقل انجام شود. بر همین اساس، نمی‌توان تخمین دقیقی برای زمان آن زد. ولی، برنامه‌ی تحصیل در دوره‌ی دکتری (فارغ از تاریخ اتمام پروژه) معمولاً ۳ سال طول می‌کشد.

 

هزینه‌های زندگی در کشور دانمارک

اگر یک متقاضی اپلای معماری دانمارک باشید، احتمالاً هزینه‌های زندگی در کشور مقصد برایتان خیلی مهم است. به همین دلیل، ما این بخش از مقاله اپلای معماری دانمارک را به بررسی ریز جزئیات زندگی در این کشور اروپایی اختصاص داده‌ایم.

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، هزینه‌های زندگی در پایتخت دانمارک، کپنهاگ، کمی بالاست. به زبان ساده‌تر، شما باید یک سقف ۱۸۰۰ یورویی را برای پوشش هزینه‌های ماهیانه‌تان در نظر داشته باشید. اما در شهری مثل آلبورگ (که اتفاقاً دانشگاهی محبوب را هم در خود جای داده است) این سقف تا ۱۰۰۰ یورو در ماه پایین می‌آید.

مسکن دانشجویی در دانمارک

یکی از محبوب‌ترین مسکن‌های دانشجویی دانمارک، تالارهای دانشجویی یا همان Halls of Residence هستند. آن‌ها یکی از ارزان‌ترین گزینه‌ها برای سال نخست اقامت شما در دانمارک به شمار می‌آیند. برای اجاره کردن یک اتاق در تالارهای دانشجویی به بودجه‌ی ماهیانه‌ای بین ۲۴۰ تا ۴۶۰ یورو نیاز خواهید داشت.

از طرف دیگر، می‌توانید در خوابگاه‌های دانشجویی مربوط به دانشگاه مقصدتان هم اقامت کنید. هر چند، برای اقامت در این خوابگاه‌ها رقابت زیادی برقرار است. یعنی، شاید نتوانید حداقل در سال اول، موفق به اقامت در آن‌ها شوید.

در نهایت، اگر بخواهید یک خانه اجاره کنید، گزینه‌های زیادی پیش رویتان خواهد بود. میانگین اجاره بها در دانمارک بین ۲۷۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه است. اما اگرقصد اجاره‌ی  یک آپارتمان یک خوابه را در مرکز شهر کپنهاگ دارید، باید بودجه‌ای نزدیک به ۱۴۰۰ یورو را آماده کنید.

هزینه‌های مربوط به غذا در دانمارک

متوسط مقداری که باید به خورد و خوراک در کشور دانمارک اختصاص بدهید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو در ماه است. البته، باید تاکید کنیم که این بودجه، کاملاً متناسب با سلیقه و عادات غذایی شما بسته خواهد شد. اما به طور کلی، شما می‌توانید بودجه‌ی مربوط به غذای خود را با خرید از فروشگاه‌های همیشه تخفیفی مثل Bilka، Lidl، Netto و یا حتی Fakta کنترل کنید.

هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل در دانمارک

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بیش از نیمی از دانشجویان و دانش‌آموزان دانمارکی از دوچرخه برای رفتن به محل کار و تحصیل خود استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، نرخ استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ هم بالاست (تقریباً ۴۰%). اگر شما هم بخواهید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید، باید ماهانه بودجه‌ای نزدیک به ۵۰ یورو را برای شارژ کردن بلیط‌های خود کنار بگذارید.

هزینه‌های جانبی زندگی در دانمارک

به قصد اپلای معماری دانمارک این مقاله را خوانده‌اید؟ پس باید بگوییم که ماهانه باید مبلغی بین ۳۰ تا ۷۰ یورو را به خرید کتاب اختصاص بدهید. برای اینکه بتوانید به زندگی خود جنبه‌هایی فراتر از تحصیل هم اضافه کنید، باید بودجه‌ای نزدیک به ۱۸۰ یورو را در نظر بگیرید.

اپلای معماری دانمارک - زندگی در دانمارک

ما به شما توصیه می‌کنیم که از کارت بین‌المللی سفر جوانان هم غافل نشوید. شما می‌توانید به عنوان دانشجو، اقدام به خرید یکی از این کارت‌ها کنید. به این ترتیب، خواهید توانست از تخفیفات قابل توجه و جذاب آن در زمان سفر به گوشه و کنار کشور دانمارک بهره ببرید.

 

شرایط تحصیل معماری در مقطع لیسانس در دانمارک

قصد اپلای معماری دارید و می‌خواهید برای خواندن لیسانس این رشته در دانمارک اقدام کنید؟ پس باید بدانید که طول دوره‌ی تحصیل معماری دانمارک در مقطع لیسانس معماری، ۳ سال است. از سوی دیگر، هر دانشگاهی هم شرایط خاص خود را برای اپلای دارد. به طور نمونه، بد نیست بدانید که بسیاری از دانشگاه های دانمارک، لیسانس معماری را به دو زبان دنیش (دانمارکی) و انگلیسی ارائه می‌دهند. مهم‌ترین تفاوت این دو برنامه هم در میزان شهریه‌های دریافتی است. اگر شما بتوانید دوره‌ی لیسانس معماری به زبان دانمارکی را انتخاب کنید، تحصیل شما تقریباً رایگان خواهد بود. اما برای اپلای لیسانس معماری به زبان انگلیسی در دانمارک، باید شهریه‌ی دانشگاه را تمام و کمال پرداخت کنید. در نهایت، یادتان نرود که داشتن آیلتس ۶ (یا معادل آن در تافل) برای اپلای معماری دانمارک در مقطع لیسانس، ضروری است.

 

شرایط تحصیل فوق لیسانس معماری در دانمارک

بد نیست بدانید که برای بسیاری از ایرانیان، مهاجرت تحصیلی به دانمارک با اپلای معماری در مقطع فوق‌لیسانس آغاز می‌شود. این مقطع و رشته را باید بدون هیچ شکی، از محبوب‌ترین‌ مسیرهای مهاجرت نامید. می‌پرسید چرا؟ چون تحصیل فوق‌لیسانس معماری در دانمارک، فقط و فقط ۲ سال طول می‌کشد. بعد از آن دو سال هم، متقاضی می‌تواند به سادگی و با نشان دادن مهارت‌های خود، جذب بازار کار شود. پس می‌توان ادعا کرد که اپلای معماری دانمارک در مقطع فوق‌لیسانس، یکی از مقرون‌به‌صرفه‎ترین راه‌های مهاجرت است.

اپلای معماری دانمارک - زندگی در دانمارک - تحصیل در دانشگاه های دانمارک

برای شروع تحصیل فوق‌لیسانس معماری دانمارک به زبان انگلیسی، نیاز به نمره آیلتس حداقل ۶.۵ دارید. البته، حواستان باشد که سایر آزمون‌های زبان هم قابل قبول هستند. فقط باید نمره‌ی اخذ شده در آن آزمون‌ها معادل ۶.۵ آیلتس باشد. یعنی، نمره ۵۵۰ برای تافل مبتنی بر کاغذ، یا ۸۵ برای تافل مبتنی بر اینترنت یا حتی سطح C گواهی کمبریج پیشرفته.

 

اپلای معماری دانمارک در مقطع دکتری

اگر می‌خواهید در دانمارک مدرک دکتری معماری خود را بگیرید، باید بر یک نکته آگاه باشید. آن هم اینکه در این مقطع دروس زیادی را برای آشنایی با علم، فرهنگ، هنر، فناوری، مدل‌ها و متدهای ساخت‌وساز و در نهایت طراحی محیط‌های هدفمند خواهید گذراند. به علاوه، باید به شما اطلاع دهیم که گرفتن پذیرش برای دکتری معماری در دانمارک، یکی از سخت‌ترین پروسه‌های مهاجرت تحصیلی به اروپا به شمار می‌آید. ساده‌تر بگوییم. برای اپلای دکتری معماری دانمارک باید هم مقالات ISI قوی داشته باشید و هم سوابق تحقیقاتی قابل استناد. به این دو، یک پورتفولیو معماری همه چیز تمام را هم باید اضافه کرد.

 


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: رزومه معماری ؛ راهنمای جامع طراحی رزومه (Resume) برای متقاضیان اپلای


 

گرایش‌های رشته معماری در دانمارک

پیش از هر چیز، باید بگوییم که رشته معماری، یکی از متنوع‌ترین و پرگرایش‌ترین رشته‌های تحصیلی دانمارک است. به زبان ساده‌تر، شما با هر علاقه‌ای می‌توانید گرایش مختص به خودتان را در این کشور پیدا کنید. اما از طرف دیگر، باید حواستان را هم خوب جمع کنید. می‌پرسید چرا؟ چون گرایش انتخاب شده، می‌تواند سرنوشت حرفه‌ای و شغلی شما را رقم بزند. در ادامه، فقط تعداد محدودی از گرایش‌های رشته معماری در دانمارک را برایتان لیست کرده‌ایم. البته که باید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، به وب‌سایت دانشگاه مقصد خود مراجعه کنید.

  • ساخت طراحی معماری
  • معماری استودیو
  • کارشناس ارشد بین‌المللی انرژی و معماری‌های سبز
  • کارشناس ارشد هنر در معماری
  • انرژی و فناوری‌های ساختمان
  • ایمنی در برابر آتش
  • مدل‌سازی اطلاعات
  • مدیریت پروژه‌های معماری
  • معماری آکوستیک

 

بازار کار معماری دانمارک و میزان درآمد یک معمار

قبل از هر سخنی، بگذارید خیالتان را راحت کنیم. معماری یکی از رشته‌های تاپ نه فقط در دانمارک، که در کل اروپا به شمار می‌‎آید. به همین دلیل، می‌توان به راحتی ادعا کرد که بازار کار پر رونقی هم دارد. پس، لازم نیست نگران چندانی از بابت پیدا کردن شغل پس از پایان تحصیلات داشته باشید.

اما در مورد دانمارک! باید بدانید که بازار کار رشته معماری در این کشور، با کمبود نیروی متخصص مواجه است! اگر این وضعیت را در کنار نرخ بیکاری این کشور، یعنی ۴.۸% قرار دهیم، چه نتیجه‌ای خواهیم گرفت؟ این که، پس از تحصیل معماری دانمارک، با تقریب خوبی خواهید توانست به سرعت جذب بازار کار شوید.

اپلای معماری دانمارک - کار در دانمارک - کار معماری در دانمارک

اما بیایید نگاهی بیندازیم به میزان درآمد یک متخصص معماری در دانمارک! متوسط میزان درآمد متخصصان دانمارکی چیزی در حدود ۳۶۰ هزار کرون در سال است. با این حال، متخصصان رشته معماری همیشه درآمدی بالاتر از نرم جامعه‌ی خود داشته‌اند. یعنی، براساس برآوردها، متوسط میزان درآمد یک معماری در دانمارک چیزی برابر با ۴۳۰ هزار کرون دانمارکی ارزیابی می‌شود. در جدول زیر، سعی کرده‌ایم که شرایط را با جزئیات بهتری برایتان توصیف کنیم.

حقوق مشاغل و گرایش‌های مختلف معماری در دانمارک

معمار

۴۹۸۰۰ کرون دانمارک به صورت ماهانه

طراح معماری

۴۵۴۰۰ کرون دانمارک به صورت ماهانه

تکنسین معماری

۲۸۲۰۰ کرون دانمارک به صورت ماهانه

طراح داخلی

۳۸۱۰۰ کرون دانمارک به صورت ماهانه

طراح آشپزخانه

۲۳۰۰۰ کرون دانمارک به صورت ماهانه

طراح محوطه

۳۳۳۰۰ کرون دانمارک به صورت ماهانه

 


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: ۷ اصل استراتژی بازاریابی معماری و جذب کارفرما


 

بررسی شرایط تابعیت پس از اپلای معماری دانمارک

پیش‌تر هم اشاره کردیم. شما به محض پایان یافتن تحصیل معماری، شانس بالایی برای جذب شدن در بازار کار دارید. در چنین حالتی، پروسه اقامت کاری شما هم استارت خواهد خورد. بسته به شرایط و ویژگی‌های زندگی هر فرد، اگر بتوانید بین ۳ تا ۴ سال از محل درآمد رسمی خود به دولت دانمارک مالیات پرداخت کنید، شامل شرایط اخذ اقامت دائم دانمارک خواهید شد. پس از آن هم، با گذراندن دوره‌های آموزش پیشرفته زبان رسمی این کشور، می‌توانید برای اخذ پاسپورت دانمارکی اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل و اپلای معماری دانمارک

 لیسانس معماری

  • مدرک زبان با نمره‌های مشخص
  • کپی شناسنامه
  • عکس جدید
  • کپی پاسپورت
  • توصیه‌نامه (حداقل یک و حداکثر ۳)
  • کپی مدرک دیپلم و یا گواهینامه‌های تحصیلی
  • انگیزه نامه یا SOP
  • داشتن یک رزومه خوب

فوق لیسانس معماری

  • مدارک هویتی نظیر شناسنامه، عکس جدید و کپی پاسپورت
  • توصیه نامه از اساتید یا کارفرماهای گذشته (حداقل ۱ و حداکثر ۳)
  • کپی مدارک تحصیلی گذشته
  • انگیزه نامه معماری – SOP
  • یک رزومه معماری خوب
  • یک پورتفولیو معماری قابل اتکا
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • بسته به گرایش انتخابی ممکن است نیاز به مدرک آزمون‌های GRE یا GMAT داشته باشید

دکتری معماری

  • مدارک هویتی کامل
  • داشتن توصیه‌نامه از کارفرماها و اساتید گذشته
  • مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن
  • انگیزه نامه معماری قوی (SOP)
  • یک رزومه معماری قوی
  • یک پورتفولیو معماری دقیق و منسجم
  • داشتن مقاله ISI
  • اثبات تمکن مالی
  • داشتن نمره مشخص در آزمون GRE

 


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: SOP یا انگیزه نامه معماری؛ راهنمای جامع برای متقاضیان اپلای


 

برترین دانشگاه های دانمارک برای تحصیل و اپلای معماری

تقریباً دیگر هیچ شکی نداریم که دانمارک به دلیل رویکرد نوآورانه و پایدارش در معماری اروپا به شهرت رسیده است. بر همین اساس، تلاش کرده‌ایم که نگاهی بیندازیم به پروسه اپلای برخی از برترین دانشگاه های معماری دانمارک. با این امید که این اطلاعات بتوانند به شما در مسیر اپلای معماری دانمارک کمک کنند.

دانشگاه  آرهوس دانمارک

دانشکاه آرهوس دانمارک (Aarhus University) در سال ۱۹۲۸ میلادی تاسیس شده است. این دانشگاه، بدون هیچ شکی، یکی از دانشگاه‌های برجسته در جهان به شمار می‌رود. آرهوس حدود ۴۵۰۰۰ دانشجو دارد و با بیش از ۵۰ موسسه علمی در سرتاسر جهان به مبادله‌ی علمی و دانشجویی می‌پردازد.

دانشگاه آرهوس - اپلای معماری دانمارک

بد نیست بدانید که تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه به زبان دانمارکی است. اما خوشبختانه، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، می‌توانید به زبان انگلیسی به تحصیل بپردازید. اما برای اپلای معماری دانشگاه آرهوس دانمارک باید مدارک زیر را آماده کنید.

  • مدارک هویتی‌ای نظیر پاسپورت، شناسنامه، سوابق تحصیلی
  • مدارک اثبات تسلط بر زبان انگلیسی (یا دانمارکی) – حواستان باشد که دانشگاه آرهوس در مقطع فوق‌لیسانس به نمره ۶.۵ آیلتس (یا معادل آن) نیاز دارد. برای تحصیل دکترا هم باید نمره‌ی ۷ آیلتس یا معادل آن را داشته باشید.
  • داشتن SOP یا همان انگیزه نامه معماری و یک پورتفولیو معماری موفق

دانشکده معماری دانشگاه صنعتی دانمارک

دانشگاه صنعتی دانمارک (Technical University of Denmark)  یا به طور مخفف DTU، دانشگاهی در شمال شهر کپنهاگ، پایتخت کشور دانمارک است. این دانشگاه، به عنوان یکی از برترین موسسات تکنولوژی اروپا به شهرتی جهانی رسیده است. از سوی دیگر، دانشگاه صنعتی دانمارک برترین دانشگاه فنی مهندسی منطقه‌ی اسکاندیناوی نیز هست. این دانشگاه در سال ۱۸۲۹ میلادی و به عنوان نخستین دانشگاه پلی‌تکنیک کشور دانمارک تاسیس شد. در این دانشگاه، بیش از ۱۱ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

اپلای معماری دانمارک - دانشگاه صنعتی دانمارک

اما برای اپلای معماری دانشگاه صنعتی دانمارک، باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • پرداخت ۱۰۰ یورو به عنوان اپلیکیشن فی
  • مدرک و ریز نمرات مقاطع پیشین خود
  • رزومه معماری
  • پورتفولیو معماری قوی
  • توصیه نامه (حداقل ۲ عدد)
  • نمرات زبان به شرح زیر: آیلتس ۶.۵، تافل اینترنتی ۸۸ و یا تافل کامپیوتری ۲۳۰

حواستان هم باشد که ددلاین اپلای برای تحصیلات تکمیلی این دانشگاه ۱۵ ژانویه است.


برای طراحی پورتفولیو معماری می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید: طراحی و ساخت پورتفولیو معماری


دانشگاه آلبورگ

این دانشگاه در سال ۱۹۷۰ میلادی تاسیس شده است. یعنی نسبت به دانشگاه‌های قبلی، جوان‌تر به حساب می‌آید. با این حال، توانسته است به یکی از مهم‌ترین مراکز مطالعات بین‌رشته‌ای و پروژه‌های تحقیقاتی بین‌المللی تبدیل شود. شاید شما هم مثل ما تعجب کنید اگر بدانید که این دانشگاه جوان، بیش از ۱۹۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی و بومی دارد.

دانشگاه آلبورگ - اپلای معماری دانمارک

به هر روی، یکی از مهم‌ترین نقاط قوت دانشگاه آلبورگ، کتابخانه‌ی عظیم و مجهز آن است. این کتابخانه، در میان سایر کتابخانه‌های دانشگاهی کشور دانمارک به شهرتی غیرقابل باور رسیده است. اما می‌دانید که برای اخذ پذیرش از دانشکده فنی و مهندسی (که رشته معماری را در خود جای داده است) باید چه مدارکی را آماده کنید؟

  • مدارک هویتی‌ای نظیر شناسنامه و پاسپورت
  • ریز نمرات مقطع تحصیلی پیشین خود
  • توصیه‌نامه آکادمیک (حداقل ۲)
  • یک SOP یا انگیزه نامه معماری دقیق و منسجم
  • رزومه معماری
  • پورتفولیو معماری
  • پروپوزال (برای برخی از گرایش‌های فوق‌لیسانس و اجباری برای دکتری)
  • نامه تمکن مالی (برای مقطع دکتری)
  • مدرک زبان انگلیسی با نمره ۶.۵ آیلتس یا ۸۵ تافل اینترنتی – برای زبان دانمارکی: سطح B

دانشگاه کپنهاگ

دانشگاه کپنهاگ یکی دیگر از دانشگاه‌های تحقیقاتی و آموزشی ِ با استانداردهای بالای کشور دانمارک است. این دانشگاه، بیش از ۴۰ هزار دانشجو دارد و یکی از مراکز جاذب دانشجوهای بین‌المللی دانمارک به شمار می‌آید. شاید مهم‌ترین نقطه‌ی قوت دانشگاه کپنهاگ، وجود پردیس‌های متعدد در ساختمان‌های تاریخی دانمارک، آزمایشگاه و سالن‌های عمومی پیشرفته‌ باشد.

جالب است بدانید که دانشگاه کپنهاگ، به طور کلی شش دانشکده دارد. این شش دانشکده، روی هم رفته ۱۰۰ بخش و مرکز تحقیقاتی دارند. به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که اینجا، به معنای واقعی کلمه، یک مرکز تحقیقاتی بین‌المللی و پیشرو به شمار می‌آید.

دانشگاه کپنهاگ - اپلای معماری دانمارک

اما سوال اصلی اینجاست که برای اپلای معماری دانشگاه کپنهاگ به چه مدارکی نیاز داریم؟

 قبل از هر چیزی باید رزومه معماری، پورتفولیو معماری و SOP معماری خوب، قابل اتکا و دقیقی داشته باشید. در کنار این‌ها، باید بتوانید تسلط خود بر زبان انگلیسی را با نمره ۷ آیلتس (یا معادل‌های آن در آزمون‌های دیگر) اثبات کنید. در نهایت، اگر متقاضی دکتری معماری هستید، باید بتوانید شایستگی‌های علمی و حرفه‌ای خود را با داشتن مقالات ISI و رزومه حرفه‌ای خوب به نمایش بگذارید. فراموش هم نکنید که برای مقطع دکتری، اثبات تمکن مالی جزو ضروریات است. به علاوه، در هر دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم داشتن توصیه نامه‌های آکادمیک می‌تواند شما را با سرعتی بیشتر به سوی موفقیت به پیش براند.


مقالات پیشنهادی مرتبط:

پورتفولیو معماری

پورتفولیو هنری 

اپلای معماری ترکیه 

اپلای معماری کانادا

اپلای معماری هلند

اپلای معماری ایتالیا 

اپلای معماری آلمان

اپلای معماری سوئیس

اپلای معماری آمریکا

اپلای معماری استرالیا

اپلای معماری انگلستان

پورتفولیو معماری چیست؟

راهنمای جامع طراحی و ساخت پورتفولیو هنری

کسب درآمد دلاری از معماری؛ راهنمای جامع ۲۰۲۳ برای معماران

 

 

 

 

 


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *