۵ مهارت نرم معماری که معماران موفق بر آن تسلط دارند !

۵ مهارت نرم معماری که معماران موفق  بر آن تسلط دارند !

سفر به سمت تبدیل شدن به یک معمار شناخته‌شده و موفق، راهی بسیار چالش برانگیز و پر فراز و نشیب است.  تبدیل شدن به یک معمار حرفه‌ای اصلا کار آسانی نیست و رسیدن به جایگاه مطلوب در جامعه‌ی معماری در گرو تلاش بسیار، پشتکار و عزم راسخی است. آموزش آکادمیک رشته‌ی معماری با تمرکز بر مهارت‌های طراحی خلاقانه و یادگیری دانش‌ فنی و نرم‌افزاری انجام می‌شود. در حالی که موفقیت و رشد در این رشته، فقط به تبحر داشتن در این مهارت‌ها ختم نمی‌شود. معماران باید با توسعه‌ی چند مهارت‌ نرم معماری، پتانسیل منحصر‌به‌فرد خود را نمایان کنند تا به میزان درآمد مطلوب برسند. در ادامه‌ی این مقاله با ۵ مهارت نرم معماری که می‌تواند نقطه‌ی تمایز شما با دیگران باشد، آشنا می‌شویم.

مهارت نرم معماری

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

احتمالاً هر کسی که مدت کوتاهی با یک دانشجوی معماری در ارتباط باشد، متوجه سبک زندگی نسبتاً نا‌متعارف این فرد می‌شود. انجام هم‌زمان پروژه‌های مختلف، شب بیداری‌ها برای اتمام به موقع پروژه‌ها، برنامه خواب نامنظم و …، عادت مشترک بسیاری از دانشجویان معماری است. اما فراموش نکنید که برای حرفه‌ای شدن در رشته‌ی معماری این عادت‌های مخرب باید کنار گذاشته‌شوند!

قدم نخست برای برنامه‌ریزی اصولی و تغییر عادت‌ها، بازنگری و ریشه‌یابی علت بروز این عادت‌هاست. در اکثر موارد، کمال‌گرایی و اهمال‌کاری عامل اصلی بروز این مشکل‌هاست. تلاش جهت دستیابی به بیشترین کیفیت در کوچک‌ترین جزئیات، عدم اولویت‌بندی مناسب کارها و … نقطه‌ی کاهش بازدهی و اتلاف زمان است.

 زمان، بزرگترین سرمایه‌ی شماست. برای دستیابی به حداکثر بهره‌وری باید نسبت به زمانی که برای هر کار می‌گذارید آگاهانه عمل کنید. به خاطر داشته باشید که پایبند نبودن به یک برنامه منظم و مدیریت نامناسب زمان، تمام امور روزمره زندگی شما را مختل می‌کند. پس باید راهکارهایی برای بهبود مهارت مدیریت زمان بیابید.

برنامه ریزی و مدیریت زمان در معماری

مهارت‌های ارتباطی قوی

معمولاً معماران در هنر انتقال افکار خود به روش‌های مختلف استعداد و مهارت کافی را دارند. ابراز وجود در این رشته اهمیت فراوان دارد. در طول تحصیل، معماران آموزش‌های لازم را برای انتقال ایده‌های خود در قالب متن، دیاگرام‌، تصویر و … به دست می‌آورند تا با چنین ابزارهایی برای ارتباط مؤثر مسلح شوند. اما برای ورود به حرفه‌ی معماری، مهارت‌هایی بیش از این نیاز است. جدای از دانش و تخصص اولیه برای طراحی یک پروژه، مهارت‌های ارتباطاتی شاید مهم‌ترین مهارت نرم معماری در این حرفه تلقی شود.

شبکه‌سازی نقش پررنگی در توسعه‌ی کسب‌و‌کار ایفا می‌کند؛ با بهبود مهارت‌های ارتباطی، از هر فرصتی برای ایجاد و گسترش ارتباطات جدید استفاده کنید. با ارائه‌ی کارت ویزیت معماری خود در ملاقات‌های حضوری و استفاده از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای شبکه‌سازی و کسب جایگاه مطلوب در جامعه‌ی معماری تلاش کنید.

ساخت و اجرای موفق طرح یک فرآیند پیچیده است و معماران ملزم به همکاری با افراد زیادی از صنایع مختلف برای تحقق یک پروژه هستند. یک معمار علاوه بر ارتباط با کارفرما باید با مهندسان سازه، مقامات دولتی برای اخذ مجوزها، پیمانکاران، نقشه‌برداران و … در ارتباط باشد. هر کدام از این افراد منافع متفاوتی دارند و در چنین شرایطی، دستیابی به ارتباط موثر برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب بسیار مهم است. در ادامه به چند تکنیک مناسب برای بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌پردازیم.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت ارائه و قدرت فن بیان خود را ارتقاء دهید

ارائه‌ی مناسب و قدرت فن بیان، یک مهارت‌ نرم معماری مهم و حیاتی است که هر معمار باید به دست بیاورد. حتی شاید بتوان گفت، ارائه‌ی ایده‌ها و طرح‌ها به شیوه‌ی درست پیش نیاز متخصص شدن در حرفه‌ی معماری است. به عنوان یک معمار شما باید توانایی سخن‌وری و ارائه در حضور تعداد زیادی از مردم را داشته‌باشید. کلید دستیابی به این توانایی هم در تمرین و ممارست است.

به یاد داشته باشید که هیچ کس با یک توانایی خارق‌العاده در این زمینه به دنیا نمی‌آید. پس قبل از ارائه طرح و نظر خود به همکاران، کارفرمایان یا استادان، زمان بگذارید و برای آن تمرین کنید. ارائه‌های خود را بازنگری کنید و از بازخوردهای دیگران برای تقویت هر چه بیشتر این مهارت نرم معماری استفاده کنید.

قدرت فن بیان و ارائه

در تمام جوانب حرفه‌ای برخورد کنید

معماری شغلی بسیار پیشرفته و حرفه‌ای است و خدماتی که توسط معمارها ارائه می‌شود، عموماً هزینه‌بر است. به همین جهت است که معمولاً افراد زمان زیادی را صرف انتخاب معمار مناسب برای پروژه‌ی خود می‌کنند. احتمالاً شما با فعالیت در رشته‌ی معماری با برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها در این صنعت در ارتباط باشید. از طرفی هر کسی که پروژه‌ای را به شما واگذار می‌کند، در انجام کاری که به مهارت و تخصص زیادی نیاز دارد به شما اعتماد می‌کند.

پس برای موفقیت در این رشته لازم است که در تمام جوانب حرفه‌ای برخورد کنید. حرفه‌‌ای بودن باید در نحوه‌ی معرفی خود و مکالمات شما، نوع قرداد معماری و حتی سبک منحصربه‌فرد استایل شما نمایان باشد. فراموش نکنید که حضور مؤثر در بستر اینترنت، داشتن یک وب سایت معماری حرفه‌ای و کاربرد سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، نقش مهمی در ایجاد ذهنیت مثبت برای مخاطب دارد. با این روش‌ها به مخاطب نشان دهید که با الفبای بیزینس آشنا هستید و برای انجام پروژه می‌توانند به شما اعتماد کنند.

مهارت ارتباط و مذاکره در قراداد معماری

صبور و همدل باشید

ایجاد روابط مستحکم با مخاطب یکی از چالش‌‌های اصلی کسب‌و‌کارهای خدمات محور است و نوع این ارتباط، همه‌ی مراحل روند انجام پروژه را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ مذاکره با کارفرما برای انعقاد قرارداد با شرایط مطلوب و لزوم تعامل با کاربر فضا در روند طراحی پروژه ایجاب می‌کند که برای برای شکل‌گیری ارتباط سازنده تلاش کنیم.

یک طرح ایده‌آل نتیجه‌ی ارتباط مثبت بین معمار و کارفرماست. شما به عنوان یک معمار، موظفید طیف وسیعی از نیازها و علایق کاربر را شناسایی کرده و در تصمیمات و ملاحظات طراحی خود منعکس کنید. در هر مرحله از فرآیند طراحی شما باید ظرفیت طرح را برای تحقق نیازهای مخاطب ارزیابی کنید.

“مردم طرحی را که آن‌ها را نادیده گرفته باشد، نادیده می‌گیرند”؛ این سخن فرانک چیمرو (Frank Chimero)، مهر تأییدی بر میزان اهمیت مخاطب در موفقیت یک طرح است. فراموش نکنید که تنها روش ممکن برای دستیابی به نتیجه‌ی رضایت‌بخش در گرو ارتباط سازنده با مخاطب است و این ارتباط شکل نمی‌گیرد، مگر با صبوری و همدلی.

قطعاً در طول دوران حرفه‌ای خود با کارفرمایانی مواجه خواهید شد که فکر می‌کنند همه چیز را در مورد معماری می‌دانند و با تکیه بر عکس‌های اینترنتی و پینترست، به صورت غیر منطقی در فرآیند طراحی دخالت می‌کنند! در مقابل این افراد صبور باشید و با بروز واکنش‌های هیجانی، پل‌های پشت سر خود را خراب نکنید. به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک معمار در این زمینه تحصیل کرده‌اید، نه او. پس با آرامش و با ارائه‌ی استدلال‌های منطقی مخاطب را متقاعد کنید.

 کار تیمی

شنونده‌ی خوبی باشید

فارغ از این که در چه موقعیتی قرار دارید، سعی کنید شنونده‌ی خوبی برای صحبت‌های تمام مخاطبان خود باشید. اهمیت این موضوع را جدی بگیرید؛ چرا که کیفیت مکالمات بین تمام اعضا و ذینفعان یک پروژه، موفقیت پروژه را تضمین می‌کند. معماران بزرگ شنوندگان خوبی هستند. این مهارت نرم معماری به نوبه خود یک اخلاق کاری حرفه‌ای است که شرایطی مناسب برای  شنیده شدن و مورد احترام قرار گرفتن تمامی نظرات فراهم می‌کند. سعی کنید همواره ارتباط چشمی مناسبی با مخاطبان خود بر قرار کنید. به تغییر لحن یا تن صدای طرف مقابل دقت کنید. دقت به این جزئیات ظریف، می‌تواند کیفیت روابط شما با کارفرمایان را تعیین کند.

اما اهمیت این موضوع فقط در ارتباط با کارفرمایان خلاصه نمی‌شود. در ارتباط با همکاران، استادان و کارمندان خود هم این موضوع را جدی بگیرید. به عنوان یک معمار، مهم است که به هر چالش و هر پروژه با ذهنی باز برخورد کنید. هیچ کس کامل نیست. دنیای امروز، دنیای ناشناخته‌ها است. پس از هر فرصتی برای یادگیری چیزهای جدید استفاده کنید. به یاد داشته باشید، بهترین منبع شما برای توسعه‌ی دانش و درک جامع از معماری، انسان‌ها هستند. پس تمرین کنید که بتوانید ارتباط سازنده‌ای با همه تشکیل دهید و گوش شنوا برای تمام بازخوردها و نقدهای ممکن را داشته باشید.

سخن‌پروری و قدرت فن بیان

مهارت کار تیمی

موفقیت در بیزینس معماری به تنهایی اتفاق نمی‌افتد و کسب دستاوردهای ارزشمند با برقراری تعامل سازنده با متخصصین مختلف در قالب یک تیم ممکن می‌شود. فقط در این صورت است که می‌توان به استانداردهای بالا در طراحی و اجرای یک پروژه دست یافت. علاوه بر این با حضور در یک تیم فرصت یادگیری از اعضاء از طریق هم‌افزایی فراهم می‌شود.

 اما با این وجود، حضور مؤثر و بهره‌وری در یک کار گروهی، مهارت ویژه‌ای می‌طلبد. در کمال تعجب بسیاری از ما در طول دوران تحصیل خود، آموزش‌های لازم برای تقویت این مهارت نرم معماری را دریافت نکرده‌ایم. دقیقاً به همین دلیل است که کار گروهی احتمالاً یکی از تجربه‌های چالش‌برانگیزی است که یک دانشجوی معماری برای اولین بار با آن مواجه می‌شود.

مهارت کار گروهی، سلاح مهمی برای موفقیت در پروژه‌های معماری شماست. پس باید تکنیک‌هایی برای برقراری ارتباط مؤثر با اعضاء و افزایش بهره‌وری خود و تیم به کار بگیرید. اصول و تکنیک‌های بسیاری برای تقویت این مهارت نرم معماری وجود دارد؛ اعم از  نظم و برنامه‌ریزی زمانی، اولویت‌بندی کارها، تعدیل کمال‌گرایی، تلاش برای برقراری فضای اعتماد و رشد بین اعضاء، ارتقاء روحیه‌ی انتقادپذیری و انعطاف‌پذیری، پایبندی به اهداف و قوانین گروه و …. .

 کار تیمی

مهارت حل مسئله

پروژه‌ی معماری حاصل ترکیب متعادل منطق و استاندارد با خلاقیت‌ و ارزش هنری است. متخصصان معماری بر این باورند که هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را از طریق مداخلات طراحی یا به کارگیری تکنیک‌ها و استراتژی‌های نوآورانه حل کرد. آن‌ها هر پروژه را به عنوان یک چالش طراحی می‌بینند که از طریق آن سعی در ارائه‌ی راه حل‌های عملی دارند. این امر به نوبه خود مستلزم نگرش به مسئله از منظری متفاوت، درک و تحلیل جامع وضعیت موجود از طریق تفکر طراحی، قدرت استدلال و حل مسئله است.

مشکلات دقیقاً زمانی اتفاق می‌افتند که انتظارش را ندارید. یک معمار حرفه‌ای همیشه باید آماده‌ی مقابله با اتفاق‌ها و چالش‌های غیر منتظره باشد. باید در موقعیت‌های بحرانی، سازگار و انعطاف‌پذیر بود و با قدرت استدلال به حل سریع و مؤثر مسئله قبل از تشدید آن پرداخت؛ این مسئله می‌تواند یک مشکل قانونی در خصوص گرفتن مجوزهای لازم، کمبود یک مصالح اجرایی در پروژه و حتی بروز مشکل بین ذینفعان پروژه باشد. در هر صورت این معمار پروژه است که باید آماده‌ی ارائه‌ی راه حل جایگزین باشد. توانایی مدیریت بحران مستلزم تسلط بر قدرت تصمیم‌گیری و معماری انتخاب است.

مهارت حل مسئله معماری

مهارت جستجوگری برای دانش

معماری روحیه‌ی جست‌و‌جو‌گر و اشتیاق یادگیری مداوم می‌طلبد. کسب دانش و توسعه‌ی مهارت‌ها در حوزه‌ی معماری نمی‌تواند به واحدهای دانشگاهی ختم شود. روند یادگیری در این رشته هرگز متوقف نمی‌شود و با هر پروژه‌ی جدید دنیایی از مفاهیم و اطلاعات جدید باید آموخته‌شود.

یکی از دلایل اهمیت این موضوع به ماهیت بین رشته‌ای معماری برمی‌گردد؛ ماهیتی که آن را از دیگر رشته‌های تحصیلی متمایز می‌کند. از این رو است که یک معمار عطش بی‌پایانی برای کسب دانش در حوزه‌های کاملاً مختلف دارد؛ از روان‌شناسی، تاریخ و فلسفه گرفته تا طراحی پارامتریک، هوش مصنوعی، انرژی، تکنولوژی و … . دستیابی به اطلاعات برای تحلیل وضعیت موجود‌، پیش‌بینی نیازهای کاربران مختلف و برنامه‌ریزی فضایی طرح بسیار حیاتی است. از این رو هر معمار باید به مهارت‌های لازم برای کسب دانش و طبقه‌بندی اطلاعات مجهز باشد.

مهارت جست‌و‌جو‌گری برای دانش

مطالعه در زمینه‌ی تخصصی و غیرتخصصی را جدی بگیرید

نقش مطالعه را در رشد خود دست کم نگیرید. با تهیه فهرستی از تمام کتاب‌هایی که ممکن است برای شما مفید باشند، شروع کنید. این کتاب‌ها می‌توانند در زمینه‌های مختلفی باشند. احتمالاً بیشتر راغب باشید که کتاب‌هایی در خصوص  تاریخ جهان، ادبیات، نظریه‌های معماری یا هنر و علم طراحی را مطالعه کنید. اما به خاطر داشته باشید که مطالعه‌ی زندگی‌نامه‌ها، حوزه‌های توسعه‌ی فردی و … هم می‌تواند مثمر ثمر باشد. هر کتابی که می‌خوانید، دید جدیدی از زندگی به شما می‌بخشد و زمینه‌ی رشد شما را فراهم می‌کند. علاوه بر این مطالعه و گسترش دانش در حوزه‌ی بیزینس، مارکتینگ، الزامات قانونی، قرداد معماری و … را هم در برنامه‌ی مطالعاتی خود بگنجانید.

در جریان آخرین اخبار حوزه‌ی کاری خود در داخل و خارج از ایران باشید

به اتفاقات حال حاضر واقف باشید. دانستن آنچه در جهان می‌گذرد برای کار شما ضروری است. همیشه اخبار مرتبط با آخرین پروژه‌های موفق، معماران به‌نام، شیوه‌های نوظهور معماری، مسابقات جدید و برندگان جوایز را پیگیری کنید. همچنین سعی کنید از رویدادهای سیاسی-اقتصادی جاری و آخرین اکتشافات علمی آگاه باشید. همه‌ی این اطلاعات به شکلی بر نحوه‌ی کار شما تأثیرگذارد.

مطالعه و توسعه مهارت نرم معماری

از فناوری های نوظهور بهره‌مند شوید

زمان به سرعت در حال تغییر است و شما باید همسو با جامعه حرکت کنید. در چند سال اخیر شاهد نوآوری‌های زیادی در صنعت معماری و مهندسی بوده‌ایم؛ اعم از واقعیت مجازی (VR)، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) و … .  است. شما نمی‌توانید تکنیک‌های طراحی، نرم‌افزارهای کاربردی، ابزارهای جدید تکنولوژی را نادیده بگیرید. پیروی از روش‌های قدیمی و مقاومت در برابر تغییر می‌تواند شما را به طور کلی از رقابت حذف کند. پس از این تکنولوژی‌های نوظهور برای ارتقاء کیفیت خدمات بیزینس خود استفاده کنید؛ چرا که در عرصه‌ی رقابتی صنعت معماری، کیفیت خدمات شما نقش کلیدی در تصمیم‌گیری مخاطب برای واگذاری پروژه‌ی خود به شما دارد. پس می‌توانید با کسب دانش در این حوزه و افزایش قدرت طراحی و خلاقیت خود در کنار توسعه‌ی مهارت نرم معماری برای ارتقاء جایگاه خود در جامعه‌ی متخصصین تلاش کنید.

به‌کارگیری فناوری‌های جدید معماری


منابع: Archdaily| architizer| bsbgroup| arch2o| re-thinkingthefuture| easyrender| hubstuff


مقالات پیشنهادی مرتبط:

۵ ابزار بیزینس معماری برای پیشرفت در مسیر شغلی معماران

آینده شغلی معماری ؛ الگو های اصلی فعالیت حرفه ای برای معماران


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *