۱۳ نکته اجرایی مهم آرماتور بندی سقف؛ کار را اصولی انجام دهید!

۱۳ نکته اجرایی مهم آرماتور بندی سقف؛ کار را اصولی انجام دهید!

رماتوربندی در سازه‌هایی که از بتن ساخته می‌شوند، کارایی دارد اصولاً به این سازه‌ها، بتن آرمه گفته می‌شوند. به عبارتی در سازه‌های بتن آرمه، تمامی تیرها، دال‌ها، ستون‌ها و سقف به کمک بتن و میلگرد ساخته می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید تمامی بار یک ساختمان از طرف ستون‌ها، دال‌ها و تیرها به سمت پی ساختمان و زمین منتقل می‌شود و همین امر ساختمان را در برابر عوامل محیطی و بلایای طبیعی ایمن می‌دارد.

پس اگر در ساخت ستون، سقف، تیرها و دال‌ها کوتاهی انجام شوند؛ در کوچکترین بلایای طبیعی و یا در کوتاه مدت ساختمان دچار اشکالات فنی و ریزش خواهد شد. از جمله بهترین روش‌های ساخت بنا استفاده از بتن است اما انتخاب نوع بتن، رعایت استاندارد و از همه مهم‌تر توجه به نکات آرماتوربندی ضامن این انتخاب خواهند بود.

ما در این مقاله قصد داریم درباره نکات مهم در اجرای آرماتوربندی سقف صحبت نماییم و اما قبل از آن بد نیست بدانید که مجموعه آیرومارت با بیش از ده‌ها سال تجربه فروش حضوری تجهیزات ساختمانی و مقاطع فولادی؛ امروزه فروشگاه اینترنتی خود را با خدمات ویژه در اختیار شما قرار داده است.

در وبسایت این مجموعه به آدرس iromart.com می‌توانید قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد در تمامی سایزها و برندها مانند قیمت میلگرد ۸ را دریافت نموده و از خدماتی همچون فروش LC، اقساطی، بورسی، برش مقاطع، انبارداری و… بهره‌مند گردید. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل نمایید.

 

۱. در خرید آرماتور دقت نمایید

آرماتور مورد نیاز برای سقف انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره داشت:

  • آرماتور طولی: این آرماتور معمولاً از میلگرد A3 انتخاب می‌شود و جهت پیشگیری از خمش تیرها کاربرد دارد.
  • آرماتور عرضی: این آرماتور برای پیشگیری از پیچش، ترک و برش تیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • آرماتور اتکا: این آرماتور در سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شود و هدف آن پیشگیری از لغزیدن تیرچه از روی تیر است.
  • آرماتور ممان منفی: در سقف‌های بتنی، بتن‌ریزی درجا انجام می‌شود و ممکن است که تیرها دچار لنگر منفی شوند. استفاده از این آرماتور از این اتفاق پیشگیری می‌کند.
  • آرماتور حرارتی: از این آرماتور برای پیشگیری از تنش‌های حرارتی و جمع شدگی روی سقف استفاده می‌شود.

پس در اجرای آرماتوربندی سقف، باید از نوع آرماتور مناسب استفاده شود. انتخاب بهترین انواع آرماتور جهت اجرای سقف را می‌توان اولین قدم و مهم‌ترین آن‌ها، در این مسیر دانست.

 

 ۲. در اندازه‌گیری ابعاد آرماتور سقف باید دقت نمود

قبل از شروع به برش آرماتور، باید به دقت ابعاد و موقعیت آن‌ها را با استفاده از ابزارهای دقیق اندازه‌گیری کنید. خوشبختانه فرمول‌های بسیار دقیقی برای اندازه‌گیری ابعاد میلگردهای مناسب با ابعاد ساختمان وجود دارد. مهندسین معماری و عمران به این ابعاد اشراف کامل دارند و با توجه به فرمول‌های موجود می‌توانند ابعاد آرماتورها را اندازه‌گیری نمایند.

 

۳. اول ایمنی بعد کار

در اجرای آرماتوربندی سقف باید از کلیه ابزارهای ایمنی مانند کفش‌های ایمنی، دستکش‌ها و کلاه‌های ایمنی استفاده شود. بهتر است تمامی کارگران و مهندسین به تجهیزات کار در ارتفاع مجهز باشند و در سازه‌هایی با ارتفاع بالا پیشنهاد می‌شود که کارگران با بند و طناب‌های مخصوص اتصال داشته باشند. در نقل و انتقال میلگردها نیز از تجهیزات مناسب جابجایی میلگرد استفاده نمایید.

 

۴. از قالب‌های مخصوص سقف بتنی استفاده نمایید

برای آرماتوربندی سقف باید از قالب‌بندی مناسب استفاده کرد تا آرماتورها در موقع قرارگیری به خوبی درون بتن فشرده شوند. خوشبختانه ۷ نوع قالب سقف بندی وجود دارد که با توجه به صلاح‌دید می‌توان از بهترین آن‌ها استفاده نمود.

  1. دال بتنی
  2. تیرچه بلوک
  3. تیرچه یونولیت
  4. تیرچه کامپوزیت
  5. تیرچه کرومیت
  6. وافل
  7. عرشه فولادی

در صورت تمایل به دانستن قیمت عرشه فولادی و دیگر مقاطع فولادی می‌توانید به وبسایت بازرگانی آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه نموده و قیمت به روز آن‌ها را استعلام بگیرید.

در ضمن، در صورت نیاز به خدماتی همچون خرید LC، خرید بورسی و اقساطی می‌توانید به شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل نموده و از راهنمایی کارشناسان این مجموعه استفاده نمایید.

 

۵. به نحوه قرارگیری قالب‌ها توجه کنید

بعد از قرار دادن آرماتورها در قالب باید دقت کرد که فاصله بین آن‌ها و محل قرارگیری آن‌ها برابر با مشخصات نقشه باشد. همان‌طور که می‌دانید عدم قرارگیری درست قالب‌ها ممکن است باعث شکم کردن سقف شده و اشکالات فنی برای ساختمان ایجاد نماید.

 

۶. از نحوه قرارگیری آرماتورها در قالب مطمئن شوید

باید مطمئن شوید که آرماتورها در قالب به خوبی جای گرفته‌اند و در هیچ نقطه‌ای خارج از سطح قالب نیستند. بد نیست بدانید که فاصله بین آرماتورها و سطح قالب باید حداقل ۲/۵ سانتی‌متر باشد.

این ابعاد تضمین‌کننده این موضوع است که پوشش بتنی روی میلگردها از ضخامت مناسبی برخوردار شده است. به این شکل امکان زنگ‌زدگی آرماتور وجود نخواهد داشت.

 

 ۷. در زمان برش آرماتورها با دقت عمل کنید

در حین اجرای آرماتوربندی سقف، باید از برش دادن بیش از حد آرماتورها خودداری کرد زیرا باعث ضعیف شدن آن‌ها و کاهش مقاومت ساختمان می‌شود. روش‌های مختلفی برای برش آرماتورها وجود دارد که از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برش میلگرد با دست
  • برش میلگرد با گیوتین
  • برش میلگرد با قیچی
  • برش میلگرد فرز و اره دیسکی
  • برش میلگرد با اره نواری

روش‌های فوق را به اصطلاح روش‌های برش سرد میلگرد می‌دانیم؛ اما دسته‌بندی دیگری نیز وجود دارد که به آن برش گرم میلگرد گفته می‌شود. از جمله:

  • برش میلگرد با هوا برش
  • برش میلگرد با اره دیسکی آتشین
  • برش میلگرد لیزر

استفاده از روش‌های گرم با دقت عمل بهتری انجام می‌گیرد.

ابعاد آرماتور سقف

۸. از تراز بودن آرماتورها اطمینان حاصل نمایید

در صورت نیاز به تراز کردن آرماتورها، باید از مواد مناسبی مانند بلوک‌های فومی برای تراز کردن استفاده کرد. روش دیگری که می‌توان به کمک آن تراز آرماتورها را تضمین کرد استفاده از شلنگ تراز است.

 

۹. به نحوه خم کردن میلگردها توجه کنید

در صورت نیاز به انعطاف آرماتور، باید با استفاده از ابزارهای مناسب و نقشه‌های دقیق، آن را به شکل صحیح انجام داد. دستگاه خاموت زن، دستگاه خم کن پرتابل برقی و دستگاه خمکاری هیدرولیک را می‌توان از پرکاربردترین دستگاه‌های مورد استفاده در این کار دانست.

 

۱۰. آرماتورها را از عوامل محیطی محافظت کنید

هنگام نصب آرماتور، باید برای تمامی اجزای سازه (مانند ستون‌ها و دیوارها) در نظر گرفت که آرماتور به درستی و به دور از هرگونه آسیب محافظت شود. به عنوان مثال می‌توانید از چسب کاشت میلگرد که در سه نوع کپسولی، کارتریجی و حجمی به فروش می‌رسد استفاده نمایید؛ اما بهترین کار این است که از میلگردهایی استفاده نمایید که قبلاً در برابر عوامل همچون خوردگی و زنگ‌زدگی مصون شده‌اند.

 

۱۱. بست‌ها را نشناسید و از بهترین آن‌ها استفاده کنید

در صورت نیاز به اتصال دو قطعه آرماتور به یکدیگر، باید از اتصالات مناسب و استاندارد استفاده کرد تا اتصال قوی و مطمئنی حاصل شود. یکی از بهترین اتصالات استفاده از گره است. برای اتصال دو میلگرد می‌توان از انواع مختلف گره استفاده کرد. از جمله گره‌هایی که در این زمینه کارایی دارد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • گره ساده
  • گرده صلیبی
  • گرده پشت گردنی
  • گره اصطکاکی

ابزار مناسب برای زدن این گره‌ها انبر دست است. میلگردهایی که باید متصل شوند را با کمک یک ماژیک سنگ صابون، قلم رنگ و یا اسپری رنگ علامت‌گذاری کنید. انتخاب میلگردها نیز بر اساس نقشه انجام می‌گیرد.

 

۱۲. استفاده از اسپیسرها را جدی بگیرید

اسپیسرها برای تأمین کاور بتن کارایی دارند. این محصولات دارای انواع پلاستیکی و بتنی هستند. اسپیسر بتنی به کمک یک سیم مفتولی که در آن‌ها قرار داد به میلگرد متصل می‌شود و در حین بتن‌ریزی از جای خود حرکت نمی‌کند؛ اما مدل‌های پلاستیکی به شکلی طراحی شده‌اند که به میلگردها چفت شده و حرکت نمی‌کنند. به هیچ عنوان از آجر، سنگ، چوب و موزاییک جهت این کار استفاده نکنید. حداقل ۴ عدد اسپیسر برای یک متر مربع سقف نیاز خواهد بود.

 

۱۳. چک نهایی را جدی بگیرید

در نهایت، باید پس از اجرای آرماتوربندی سقف، تمامی نقاط آن با دقت بررسی شود و در صورت وجود هرگونه نقص و اشکال، به تصحیح آن‌ها پرداخته شود. از آنجایی که بتن‌ریزی سقف در جا انجام می‌گیرد احتمال بروز هر گونه خطای انسانی وجود دارد که با بررسی قابل تشخیص خواهد بود.

نحوه اجرای آرماتور بندی

کلام آخر

در این مقاله به ۱۳ نکته بسیار مهم در آرماتوربندی سقف آشنا شدیم. خوشبختانه تمامی نکات گفته شده قابل پیش‌بینی بوده و به کمک مهندسین می‌توانید تجهیزات مورد نیاز را از قبل و از بهترین انواع تهیه نمایید.

لازم به ذکر است در صورت نیاز به خرید میلگرد جهت آرماتوربندی می‌توانید این کار را از طریق وب سایت اینترنتی آیرومارت به آدرس iromart.com مراجعه نمایید. ما در این وبسایت قیمت میلگرد امروز را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهیم. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات این مجموعه می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل نمایید و از راهنمایی کارشناسان ما بهره بگیرید.

 


این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و کانون معماران هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.


 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *