ساخت پورتفولیو هنری؛ راهنمای ۲۰۲۴ برای درخشش در میان رقبا!

ساخت پورتفولیو هنری؛ راهنمای ۲۰۲۴ برای درخشش در میان رقبا!

این روزها، تنها با چند کلیک ساده می‌توانید پورتفولیو هنری خود را طراحی کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید. اما پیش از اوج گرفتن اینترنت، اوضاع جور دیگری بود. به عنوان مثال، اگر معماری می‌خواست که برای خود یک پورتفولیو معماری بسازد، مجبور بود که کارهایش را با دقت و ظرافت انتخاب کند، تصاویر لازم را با بهترین کیفیت چاپ نماید و در آخر، مجموعه‌ی دست‌ساز عظیم خود را از این مصاحبه به آن مصاحبه بکشاند. اما حالا که کارها اینقدر ساده‌تر شده است و تکنولوژی اینقدر پیشرفت کرده است، چطور باید پیش رفت؟ به زبان ساده‌تر، چطور می‌توانیم پورتفولیوی خود را در این اقیانوس سرخ و بیکران، از دیگر پورتفولیوها متمایز کنیم؟ ادوارد بوچس، برای ساخت پورتفولیو فرمول جذابی دارد. او که کارگردان، نویسنده‌ی خلاق، استاد بازاریابی و همزمان، استاد تبلیغات است، می‌گوید:

«منحصر به فرد باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید محصولی منحصربه‌فرد را هم به بازار عرضه کنید.» بوچس اعتقاد دارد که هنوز و در میان این همه پیشرفت، فقط و فقط با به‌کارگیری چند نکته، می‌توان پورتفولیوهایی ناب و خلاقانه ساخت و کارها را با شیوه‌هایی منحصر به فرد پیش برد. اما این نکته‌های منحصربه‌فرد چه هستند؟ امروز، اینجا و در کنار شما، تلاش می‌کنیم که به بیان چیستی یک پورتفولیو هنری و کشف بهینه‌ترین متد طراحی آن بپردازیم. پس چه در پی اپلای تحصیلی هستید و چه می‌خواهید یک جایگاه شغلی خوب را به چنگ آورید، تا انتهای این مسیر، با ما همراه باشید.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

پورتفولیو هنری چیست؟

پورتفولیو هنری، برجسته‌ترین نمونه‌کارهای شما به عنوان یک هنرمند را در برمی‌گیرد. البته، بسته به نوع و ماهیت رشته‌ی هنری‌ای که دنبال می‌کنید، پورتفولیوی شما می‌تواند فیزیکی یا دیجیتال باشد. از سوی دیگر، نباید فراموش کنید که یک پورتفولیو هنری، مهم‌ترین دستیار هنرمندان در مسیر اپلای شغلی، حرفه‌ای و حتی مهاجرت تحصیلی می‌باشد. پس از همین لحظه خودتان را برای پروسه‌ی انتخاب ده تا بیست نمونه از کارهای هنری‌تان آماده کنید. می‌پرسید چرا؟ چون در ادامه‌ی مسیر به شما خواهیم آموخت که چطور می‌توان از نمونه کارها، ابزاری برای برجسته‌تر کردن مهارت‌تان در سبک هنری مورد‌علاقه‌تان بسازید.

 

چرا داشتن یک پورتفولیو هنری برای هنرمندان ضروری است؟

اشتراک گذاری آثار هنری‌تان را ساده می‌کند

در پی اپلای شغلی هستید؟ می‌خواهید یک بورسیه تحصیلی را از آن خود کنید؟ به امید مذاکره با یک کارفرمای مناسب هستید؟ اگر پاسخ‌تان به هر کدام از این سوال‌ها مثبت است، باید یک پورتفولیو هنری داشته باشید. می‌دانید چرا؟ چون می‌تواند فرآیند اپلای شما را به طرز شگفت‌انگیزی سریع و با موفقیت همراه کند. به خصوص اگر نمونه پورتفولیو هنری شما پی‌دی‌اف باشد و یا به صورت وبسایت طراحی شده باشد. تنها با چند کلیک ساده، می‌توانید ویترینی از جذاب‌ترین آثار و برجسته‌ترین مهارت‌هایتان را در اختیار داور خود قرار دهید.

پورتفولیو هنری، هنر شما را ایمن نگاه می‌دارد

پورتفولیو هنری می‌تواند نسخه‌های اصلی آثار هنری شما را از گزند روزگار محافظت کند. اگر هنر شما به عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی و یا رشته‌هایی از این دست مرتبط است، احتمالاً نیک می‌دانید که باید اثارتان را از پارگی، آلودگی و احتمال ضربه دیدن حفظ کنید. پس چه انتخابی بهتر از طراحی یک پورتفولیو؟

ویترینی برای نمایش برترین تجارب و دستاوردها

شما به عنوان یک هنرمند، رشد می‌کنید. به تبع این رشد هم آثار هنری بیشتری را خلق خواهید کرد. بر همین اساس، می‌توان نتیجه گرفت که آثار هنری‌تان نیز به مرور زمان، دچار تغییر و تحول خواهند شد. می‌دانید که مهم‌ترین وظیفه‌ی طراح یک پورتفولیو هنری چیست؟ این است که از میان خیل احتمالاً عظیم آثار شما، آن‌هایی را که برجسته‌ترند و ارتباط بیشتری با مسیر پیش رویتان دارند، انتخاب کنند. به این ترتیب، شما همیشه ویترینی به روز و درخشان از زندگی هنری خود را در اختیار خواهید داشت.

 

سه گام اصلی در مسیر طراحی پورتفولیو هنری

۱.تدوین و سازماندهی

تمام حواستان را بر روی بررسی شرایط و الزامات مقصد اپلای خود متمرکز کنید. همیشه به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد، دو دانشگاه یا دو شرکت معماری می‌توانند الزامات کاملاً متفاوتی برای طراحی پورتفولیو داشته باشند. پس باید بتوانید متریال مورد نیاز ساخت پورتفولیو را براساس نیاز مقصد خود تدوین و سازماندهی کنید.

به عنوان مثال، قصد اپلای برای یک مدرسه فیلم یا آموزشگاه ساخت انیمیشن را دارید؟ پس باید آماده باشید که پورتفولیوی خود را به صورت کاملاً دیجیتالی تنظیم کنید. اما اگر در تکاپوی اپلای معماری یا معماری داخلی هستید، باید نقشه‌ها، رندرها و طرح‌های بیشتری را در برنامه‌ی طراحی پورتفولیو بگنجانید. از سوی دیگر، تعداد قطعات و آثار به کار رفته در پورتفولیو هم، همیشه محل مناقشه بوده است. برخی از دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها محدودیت ۱۰ تا ۲۰ قطعه‌ای را اعمال خواهند کرد. برخی دیگر هم از شما انتظار دارند که پورتفولیویی با کمتر از ۱۰ قطعه هنری طراحی کنید. در این مسیر، یک اصل اساسی را نباید از یاد ببرید. آن هم اینکه هر چه تعداد آثار به کار رفته در یک پورتفولیو هنری بیشتر باشد، احتمال افت کیفیت قطعات هم بیشتر می‌شود.

گام اول طراحی پورتفولیو هنری خود را محکم بردارید. قبل از شروع به کار تدوین و سازماندهی، لیستی از اولویت‌ها و الزامات مقصد خود طراحی کنید. اره‌ی خود را قبل از شروع به کار، به خوبی تیز کنید. چرا؟ چون با اتخاذ این استراتژی، احتمال هر نوع دوباره‌کاری و تلف شدن زمان را به پایین‌ترین حد ممکن خواهید رساند.

متمم ۱. دوراهی انتخاب آثار هنری نیمه‌تمام یا تکمیل شده

احتمالاً با خودتان بگویید که چنین دو راهی‌ای وجود خارجی ندارد. اما شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که برخی از مدارس هنری آمریکایی تمام اعتبار داوری را صرف بررسی کارهای تمام شده‌ی شما می‌کنند. در مقابل، مدارس هنری زیادی در انگلستان (و سراسر اروپا) هستند که پروژه‌های هنوز تمام نشده را با دقت و  شوق بیشتری بررسی خواهند کرد.

پس، پیش از آغاز به کار تدوین پورتفولیو هنری خود، الزامات مقصد اپلای و مهاجرت خود را بررسی نمایید. اگر مجاز به استفاده از قطعه ناتمام یا نیمه‌تمام بودید، آن‌ها را از پورتفولیوی خود دریغ نکنید. باور کنید که یک اثر هنری، چیزی بیش از یک محصول نهایی است. اگر امکانش را دارید، به داور کارتان اجازه دهید که روندها و پروسه‌ی طراحی و تولد اثر هنری‌تان را مشاهده کند.

 

۲.مونتاژ کردن پورتفولیو هنری

الف) از پورتفولیوهای دیگر الگوبرداری کنید

می‌دانید بهترین راه برای شروع مونتاژ یک پورتفولیو هنری چیست؟ به پورتفولیوهای موفق دیگر نگاه کنید و از آن‌ها الهام بگیرید. البته، اشتباه برداشت نکنید. منظور ما این نیست که تمپلیت، الگوها و یا توضیحات پورتفولیوهای دیگر را کپی کنید. همین که بتوانید از فرآیندهای مشابه دیگر برای کارتان الهام بگیرید کافی است.

در زمان بررسی پورتفولیوهای دیگر، باید بتوانید به یک سوال اساسی پاسخ دهید. آن هم اینکه، چشمتان بیشتر به دنبال هنر طراحی این پورتفولیو کشیده می‌شود؟ یا شوق دنبال کردن نمونه کارها را دارید؟ پاسخ این سوال می‌تواند قدرت خلاقیت و تفکر طراحی شما را قلقلک بدهد. یعنی، به شما کمک خواهند کرد که روندی شفاف، با درصد موفقیت بالا را طی کنید.

ب) قطعات نهایی پورتفولیو را سازماندهی کنید

حالا که می‌دانید چه می‌خواهید؟ و با الهام گرفتن از آثار دیگر، قدرت خلاقیت خود را وارد بازی کرده‌اید، برای بخش بعدی آماده شوید. تلاش کنید که آثار هنری قابل عرضه در پورتفولیو هنری خود را دسته‌بندی کنید. دسته‌بندی‌های شما می‌توانند براساس سبک، موضوع، رسانه، تکنیک و یا… باشند. به این ترتیب، خواهید توانست که مهم‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات را سازماندهی نموده و آماده‌ی کار قصه‌پردازی شوید.

در این مسیر، از یاد نبرید که گروه‌بندی براساس رسانه، می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر پورتفولیو هنری شما بگذارید. می‌پرسید چطور؟ چنین گروه‌بندی‌ای می‌تواند نشان دهد که شما تا چه حدی بر اجرای هنر خود در شکل و شمایل‌های مختلف مسلط هستید. از سوی دیگر، گروه‌بندی (یا دسته‌بندی) براساس موضوع هم می‌تواند در مسیر اپلای شما مفید واقع شود. این نوع از گروه‌بندی مکملی برای گروه‌بندی رسانه‌ای هم به حساب‌ می‌آید. چرا که می‌تواند توانایی‌های شما در قالب‌های مختلف به داور نشان دهد.

پ) متمایز باشید اما افراط نکنید

برای حوزه یا صنعتی که بسیار رقابت باشد، تمایز اهمیت زیادی دارد. مثلاً اگر در حال طراحی پورتفولیو معماری، پورتفولیو معماری داخلی و یا پورتفولیو عکاسی هستید، باید بدانید که متمایز بودن، اصل اساسی است. ولی حواستان باشد که زیاده‌روی در ایجاد تمایز می‌تواند اثر عکس داشته باشد. به زبان ساده‌تر، تلاش زیاد برای متفاوت شدن می‌تواند باعث ایجاد تصویری غیرحرفه‌ای از شما شود. برای جلوگیری از افتادن در این تله باید چه کرد؟ ساده است! از یک مشاور بخواهید که در مورد کارتان نظر بدهد.


دریافت مشاوره در مسیر طراحی و ساخت پورتفولیو: ساخت پورتفولیو معماری


۳.آماده شدن برای نمایش پورتفولیو

الف)تمرین ارائه‌ی پورتفولیو هنری

در بسیاری از مواقع، لازم نیست که پورتفولیوی خود را به داور کارتان ارائه دهید. اما برخی از موارد اپلای شغلی و حتی تحصیلی، نیاز به ارائه دارند. به همین دلیل، پیش از رسیدن روز موعود، از یک مشاور متخصص بخواهید که نقش داور را بپذیرد. به این ترتیب، می‌توانید پورتفولیوی خود را به او ارائه دهید و در مقابل، از نقدها و نظراتش برای بهتر شدن کارتان استفاده کنید.

از طرف دیگر، حواستان باشد که توضیحات متنی پورتفولیو عاری از هر نوع اشتباه گرامری و نوشتاری باشد. تلاش کنید که همه چیز در موجزترین شکل خود بیان شده باشد و از گزافه‌‌گویی به شدت پرهیز کنید.

 ب) به صورت منظم پورتفولیوی خود را آپدیت کنید

بسیاری از متقاضیان اپلای پورتفولیوی خود را در یک بازه‌ی زمانی گسترده برای چندین شرکت و دانشگاه ارسال می‌کنند. اما از یک نکته غافل هستند. آن‌ها فراموش می‌کنند که پورتفولیو هنری خود را به روز کنند. حالا ما شما را از این تله باخبر می‌کنیم و از شما می‌خواهیم که هر چند وقت یک بار، در اطلاعات پورتفولیوی خود بازنگری کنید. از خودتان بپرسید که آیا هنوز هم همین شرایط را دارید؟ یا در حوزه‌ای پیشرفت کرده‌اید؟ شاید هم تجارب دیگری به دست آورده باشید! دقت کنید که پورتفولیو هنری شما باید منعکس کننده‌ی هنرتان، علایق‌تان، روند رشدتان و برنامه‌هایتان برای آینده باشد. پس به محض وقوع هر تغییری در این ۴ گزینه، دست به کار آپدیت شوید!

 

راهنمای کامل طراحی پورتفولیو هنری برای اپلای و مهاجرت

در مسیر اپلای معماری، اپلای شغلی و یا مهاجرت تحصیلی در سایر رشته‌های هنری هستید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، احتمالاً این سوال‌ها را از خودتان بارها و بارها پرسیده‌اید:

شرایط طراحی پورتفولیو برای اپلای رشته‌های هنری چیست؟ چگونه می‌توان شانس اپلای در یک رشته هنری را بالا برد؟ و یا اینکه: برای طراحی پورتفولیو هنری مناسب برای اپلای و کسب بورسیه، چه شرایطی را باید رعایت کرد؟

آنچه که در ادامه خواهید خواند، راهنمای کامل طراحی پورتفولیو هنری برای اپلای است. به شما اطمینان خواهیم داد که با رعایت این موارد، پورتفولیو هنری خود را به برگی برنده در مسیر اپلای و مهاجرت تحصیلی در رشته‌های هنری تبدیل خواهید کرد.

 

۱-با دقت پیرامون الزامات طراحی پورتفولیو هنری دانشگاه‌های مقصد تحقیق کنید

تصمیم‌گیری در مورد انتخاب لیست دانشگاه‌های مقصد اپلای رشته‌های هنری، کاری سخت و نیازمند دقت فراوان است. ما همیشه به کسانی که در حال چیدن مقدمات برای اپلای رشته های هنری هستند یک توصیه می‌کنیم. و آن هم اینکه، لیستی از حداقل ۵ دانشگاه ایده‌آل مقصد را در دست داشته باشید. در صورتی که تیر اول شما برای اپلای خطا رفت، نشانه‌گیری برای مقاصد بعدی هیچ محلی از خجالت و ترس ندارد. اما در این مسیر، باید به یاد داشته باشید که پورتفولیو هنری بر موفقیت اپلای رشته های هنری تاثیر به سزایی دارد. به همین دلیل، در هنگام تحقیق برای یافتن دانشگاه‌های مورد علاقه‌تان، ستونی را به الزامات پورتفولیوی اپلای اختصاص دهید. از سوی دیگر، فراموش نکنید که کار آماده‌سازی پورتفولیو هنری، زمان‌بر و غیرقابل پیش‌بینی است. پس حتماً در بخش الزامات، ددلاین‌ها را هم یادداشت نمایید.

اما شاید بپرسید که جز ددلاین‌ها، دیگر به چه اطلاعاتی نیاز خواهید داشت؟

  • تاریخ تحویل پورتفولیو هنری به دانشگاه مقصد

حواستان باشد که برخی از دانشگاه‌های هنری تاریخی جدا برای تحویل پورتفولیو هنری متقاضیان اپلای مشخص می‌کنند! به همین دلیل، سعی کنید با دقت سایت دانشگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تاریخی برای تحویل پورتفولیو مشخص شده است یا نه.

  • سایز و فرمت قابل قبول دانشگاه برای پورتفولیو هنری

  • آیا فقط آثار کاملاً اجرا شده مجاز به جانمایی در پورتفولیو هنری برای اپلای هستند؟

فراموش نکنید که برخی از دانشگاه‌ها و مدارس هنری، قواعد سفت و سختی را برای طراحی پورتفولیو هنری وضع کرده‌اند. درست به همین دلیل، پیش از آغاز به کار طراحی، باید بدانید که آیا می‌توانید از آثار هنری اجرا نشده یا تکمیل نشده‌ی خود در پورتفولیو استفاده کنید، یا نه!

  • آیا باید نسخه‌هایی از آثار هنری خود را برای بررسی به دانشگاه مقصد بفرستید؟

در این صورت، مطمئن شوید که آثار هنری خود را باید در چه فرمتی به دانشگاه ارسال کنید. آیا باید اوریجینال باشد؟ یا یک هاردکپی هم قابل قبول است؟ حتی شاید یک فتوکپی رنگی هم بتواند کار شما را راه بیندازد؟

  • آیا برای ارائه‌ی پورتفولیو هنری شما الزاماتی نظیر برچسب زدن وضع شده است؟

بعضی از مدارس و دانشگاه‌های هنری الزامات سفت و سختی در مورد برچسب گذاری و اصطلاحاً لیبلینگ برای ارائه پورتفولیو هنری دارند. به همین دلیل، بهتر است پیش از دست به کار طراحی پورتفولیو شدن، مطمئن شوید که آیا باید برچسب گذاری انجام دهید یا نه؟

  • آیا شرایط خاصی برای دانشجویان بین‌المللی وضع شده است؟

بعضی از دانشگاه‌های هنری، قوانینی وضع کرده‌اند که به موجب آن اصول طراحی پورتفولیو هنری برای متقاضیان خارجی تحصیل در دانشگاه با متقاضیان بومی متفاوت است. به همین دلیل، در ادامه‌ی چک لیست خود مطمئن شوید که شرایط طراحی پورتفولیو هنری شما به عنوان متقاضی بین‌المللی اپلای چیست؟

۲- برای ارزیابی درک بصری مورد انتظار دانشگاه مقصد، پورتفولیوهای برترش را مرور کنید

طراحی یک پورتفولیو هنری برای اپلای، کاری پیچیده است. پیچیده از آن نظر که شما پیش از اپلای باید به درک درستی از استانداردها و معیارهای دانشگاه‌ مقصد خود برسید. اما به محض رسیدن به درک درست، دیگر کار طراحی پروتفولیو هنری سخت و طاقت‌فرسا نخواهد بود. برای رسیدن به این درک هم کافی است که با دقت، وبسایت دانشگاه یا مدرسه هنری مورد نظر خود را مرور کنید. بسیاری از آن‌ها، نمونه‌هایی از پورتفولیوهای برتر دانشگاه یا دانشکده‌ی خود را در سایت و در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

پورتفولیو هنری برای اپلای

اما بسیاری از شما ممکن است که بگویید مرور پورتفولیو هنری های برتر دانشگاه‌ها، به شما استرس خواهد داد. یا حتی ممکن است که نتوانید به تحلیل درست موقعیت بپردازید. یا حتی شاید نتوانید پورتفولیوی خود را عادلانه و درست قضاوت کنید. به همین دلیل، ما به شما توصیه می‌کنیم که مرحله‌ی قضاوت و مقایسه‌ی پورتفولیو هنری خود را با کمک گرفتن از کارشناسان به پیش ببرید. آن‌ها خواهند توانست با دیدی باز، عادلانه و بدون استرس، نقاط ضعف و قوت کار شما را به درستی تشخیص دهند. با تشخیص درست هم، راه برای اصلاح و طراحی یک پورتفولیو هنری مناسب برای اپلای باز خواهد شد.

۳-مهارت‌ها و تجربیات خود را در پورتفولیو هنری تان بگنجانید

این، مهم‌ترین بخش طراحی یک پورتفولیو هنری مناسب برای اپلای است. و دقیقاً همین بخش کار، بسیاری از هنرمندان جوان متقاضی اپلای تحصیلی را سردرگم می‌کند. احتمالاً بسیاری از شما از خودتان پرسیده باشید که دقیقاً چه مهارت‌هایی را باید در یک پورتفولیو هنری بازتاب داد؟ یا از آن هم مهم‌تر اینکه، چه نمونه‌کارهایی را باید در یک پورتفولیو هنری برای اپلای گنجاند؟ در ادامه، تلاش می‌کنیم که به این سوالات شما، پاسخ دهیم.

الف) بر رسم شهودی تمرکز کنید

داشتن سطح خاصی از مهارت طراحی برای اپلای طیف وسیعی از رشته‌های هنری لازم و حتی ضروری است. درست به همین دلیل، باید بتوانید که به داوران پورتفولیو هنری خود نشان دهید که تسلط خوبی برای مفاهیمی مانند شکل، تناسب، لحن، پرسپکتیو، کیفیت سطح و جزئیات فضا و فرم دارید. اغراق نیست اگر بگوییم که این بخش، می‌تواند در قلب پورتفولیو هنری برای اپلای شما جای بگیرد و تاثیر بسیار زیادی بر روند مهاجرت تحصیلی شما بگذارد.

پورتفولیو هنری برای اپلای - تنوع تجارب

ب) در یک موضوع نه، در چندین موضوع مختلف تجربه‌ی هنری بسازید

شاید با خودتان بگویید که مهارت طراحی و رسم شهودی خود را در چه حوزه‌ای به رخ بکشم؟ ما به شما می‌گوییم که توانایی‌های خودتان را بر یک موضوع خاص و تکراری محدود نکنید. سعی کنید که مشخصه‌های پورتفولیو هنری برای اپلای شما بی‌حدوحصر باشد. هم طبیعت بی‌جان را بازآفرینی کنید و هم از محیط‌های داخلی و خارجی الهام بگیرید. هم بر طراحی انسان وقت بگذارید و هم هر شیء جذاب دیگری که در زندگی روزمره با آن سروکار داریم! مهم‌تر از همه اینکه، سعی کنید خلاقیت داشته باشید و از کلیشه‌های تکراری و رویکردهای رایج دوری کنید.

پ) از طیف وسیعی از رسانه‌ها، سبک‌ها، اشکال‌ هنری و تکنیک‌ها بهره بگیرید

حواستان باشد که پورتفولیو هنری برای اپلای شما باید بتوانید طیف متنوعی از مهارت‌ها و تجربیات بصری شما را پوشش دهد. برای نشان دادن این تنوع هم لازم است که بتوانید از رسانه‌ها، سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف کمک بگیرید. به زبان ساده‌تر، باید بتوانید متریال لازم برای خلق یک اثر هنری را به شیوه‌ای ماهرانه، مناسب و هدفمند کنترل کنید و در راه اپلای معماری دانشگاه مورد نظرتان، به کار ببندید. فقط حواستان باشد که لازم نیست نشان دهید در تمامی امور استادید. همین که داور پورتفولیو هنری شما درک کند که آماده‌ی تجربیات و آزمایش‌های جدید هستید و می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی بشناسید و در راه پیشرفت از آن‌ها بهره بگیرید، کافی است.

پورتفولیو هنری برای اپلای - خلاقیت

ت) خلاقیت و اصالت را با هم ترکیب کنید

مهارت هنری باید با خلاقیت، ایده‌های بدیع و کنجکاوی بصری همراه باشد. به زبان ساده‌تر، تنها مهارت فنی کافی نیست. باید بتوانید مهارت هنری خود را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد به نمایش بگذارید. اما فراموش هم نکنید که در این مسیر، باید بتوانید شخصیت خاص خود را هم بسازید. می‌دانید چرا؟ تا از افتادن در دام تکرار و تقلید جلوگیری کنید. به زبان ساده‌تر، خلاقیت، اصلی لازم است. اما در نهایت، پورتفولیو هنری شما باید بازتاب دهنده‌ی نقاط قوت، علایق، تجربیات و شخصیت حرفه‌ای شما باشد. یعنی، فقط قدرت خلاقیتِ شما نمی‌تواند به تنهایی مسیر طراحی یک پورتفولیو هنری برای اپلای را هموار کند.

 

۲۱ نکته طراحی پورتفولیو هنری

۱. در مسیر ساخت پورتفولیو هنری موفق، اول فکر کنید

شتاب‌زده عمل نکنید. هول نشوید، و گمان نبرید که باید تمامی تجارب ریز و درشت زندگی‌تان را در پورتفولیو خود بگنجانید. اولین مرحله از ساخت و طراحی پورتفولیو موفق، فکر کردن است. در این مرحله باید تصمیم بگیرید و تکلیف خودتان را با مراحل مختلف زندگی حرفه‌ایتان مشخص کنید. ساده و سرراستش این است که هر پروژه کم‌اهمیت‌تر را به سادگی کنار بگذارید. منظورمان این است که باید کاملاً بیخیال هر پروژه و تجربه‌ای شوید که به اندازه‌ی کافی باعث افتخارتان نیستند. در عوض، تلاش کنید پروژه‌هایی را که انعکاس رویاهای آینده‌تان هستند، خوب بولد کنید.

در مسیر ساخت پورتفولیو موفق اول فکر کنید

از طرف دیگر، ما همیشه به شما توصیه کرده‌ایم (و باز هم توصیه می‌کنیم) که هدف‌تان از پذیرش تحصیلی یا مصاحبه شغلی را خوب بشناسید. می‌پرسید فایده‌ی انرژی گذاشتن بر روی تشخیص دقیق هدف هر مجموعه‌ی کاری یا آموزشی چیست؟ خواهید توانست پروژه‌هایی با بیشترین میزان ارتباط با هدف را تشخیص دهید. این یعنی، درست به وسط خال خواهید زد و بر چهره‌ی داور پورتفولیو یا کارفرمایتان، لبخندی از رضایت را حک خواهید کرد. چون آن‌ها را مجبور نکرده‌اید که برای پیدا کردن سرنخ‌های ارتباط مهارت‌ها شما با خودشان دنیایی از پروژه‌های بی‌ربط را زیر و رو کنند.

 

۲. قوی‌ترین‌ها و برترین‌ها را برگزینید

پورتفولیو ؛ قوی‌ترین و برترین ها را برگزینید

به امید اپلای در رشته محبوب‌تان هستید؟ دوست دارید بالاخره و بعد از فراز و فرودهای فراوان، شغل رویایی‌تان را به چنگ بیاورید؟ در تمامی این حالات، باید میزان ریسک را به کمترین حالت خود برسانید. یعنی، باید بدانید و آگاه باشید که طراحی پورتفولیو هنری، عرصه‌ای برای نمایش قوی‌ترین‌هاست. پس پروژه‌هایی با بیشترین نقد مثبت را در پورتفولیوی خود بگنجانید. زیباترین‌ها را برگزینید و قوی‌ترین‌ها را به جنگ رقبا بفرستید. ساده‌ترش کنیم! فضا باید آنقدر دراماتیک باشد که برای داور پورتفولیو شما انتخابی جز کلیک و دقت روی نمونه‌کارهایتان باقی نماند.

 

 ۳. برای طراحی پورتفولیو هنری، خلاقیت پیشه کنید

این بند از مقاله، با تمرکز بر روی فعالیت‌های حرفه‌ای معماران و متدهای معمارانه نوشته شده است.

برای طراحی پورتفولیو خلاقت پیشه کنید

احتمالاً پیش از این در مورد نقش خلاقیت در معماری، بسیار خوانده‌اید. معماری بستر مناسبی برای بروز، ظهور و تقویت متدهای مختلف تفکر خلاقانه و خارج از چارچوب است. قبلاً، در مقاله‌ای به نام «تفکر طراحی در معماری ؛ راهنمای جامع برای معماران» به بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع پرداخته‌ایم. اما نکته‌ای که امروز می‌خواهیم به این آموزه‌ها بیفزاییم، ساده و سرراست است. گمان نکنید که مردم به دوز بالایی از ساده‌انگاری مبتلا هستند. تلاش کنید با پروژه‌هایتان، آن‌ها را به فکر کردن پیرامون جنبه‌های مختلف یک پروژه و راه‌حل یک مشکل وادار کنید.

 

۴. اصل اساسی ساخت پورتفولیو هنری: تنوع طلب باشید

زندگی حرفه‌ایتان عرصه‌ای از آزمون و خطاهای متعدد بوده است؟ تجارب کاری متعددی در بسیاری از زیرشاخه‌های معماری دارید؟ مطالعات زیادی در حوزه‌های گوناگون داشته‌اید؟ زمانی که به مسیر ساخت پورتفولیو می‌افتید، هیچ کدام از این‌ها را نادیده نگیرید.

قرار نیست که پورتفولیوی خود را به صحنه‌ای برای نمایش تک‌بُعدی بودن خودتان تبدیل کنید. پس تمامی تجارب متنوع زندگی کاری‌تان را با رعایت اصل دقت و صداقت در پورتفولیوی خود بازتاب دهید. داور کارتان باید دریابد که شما تا چه اندازه انعطاف‌پذیر هستید. از آن هم مهم‌تر اینکه، باید درک کند که ایده‌های خلاقانه‌تان در چه مراحلی از کار، فریادرس گروه خواهد شد.

 

۵. در مورد تعداد پروژه‌های پورتفولیو هنری مصمم باشید

بگذارید سری به تجارب خودمان در کانون معماران بزنیم. ما همواره، در مسیر طراحی و ساخت پورتفولیو معماری، به یک سوال مهم، مشترک و تاثیرگذار برخورده‌ایم (و احتمال می‌دهیم که در آینده نیز بربخوریم.). آن هم اینکه: چند پروژه را می‌توان پورتفولیو معماری‌ گنجاند؟ باز هم احتمالاً، بسته به اینکه در مسیر اپلای معماری باشید یا نه، پاسخ‌های متفاوتی را از ما دریافت کرده‌اید. اما بگذارید که شما را با راز این مرحله از کار طراحی پورتفولیو آشنا کنیم.

در مورد تعداد پروژه‌های پورتفولیو مصمم باشید

در اصل، شما برای انتخاب تعداد نمونه کارهایتان کاملاً آزاد هستید. اگر دوست دارید، ده پروژه را در پورتفولیوی خود بگنجانید. اگر تمایل دارید، بیست پروژه! اما یک نکته را فراموش نکنید. نباید، نباید و نباید دامنه‌ی توجه بیننده (همان داور پورتفولیویتان) را از دست بدهید. کاری نکنید که بعد از تماشای چند پروژه، خسته شود و پورتفولیوی شما را به حال خود، در گوشه‌ای رها کند. کیفیت و کمیت همیشه با همدیگر رابطه‌ی مستقیم ندارند. گاهی تعداد بالای پروژه‌ها می‌تواند کیفیت کارتان را پایین نشان دهد. پس با نگرانی زیر لب نگویید: اگر تعداد پروژه‌هایم کم باشد، فکر می‌کنند کار بلد نیستم!

 

۶. نسخه چاپی یا الکترونیکی؟

این روزها، بیشتر متقاضیان اپلای به دنبال نسخه‌های دیجیتالی و آنلاین هستند. یعنی داوطلبان ترجیح می‌دهند که یک پورتفولیو معماری PDF را در اختیار داشته باشند. عصر دیجیتال، عصر رونق و یکه‌تازی نسخه‌های آنلاین و PDF پورتفولیو معماری است. اما بهتر است، یک نسخه‌ی چاپی هم در دست داشته باشید. ممکن است کار از اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی فراتر برود و شما بخواهید در یک مصاحبه شغلی حضوری، از نمونه‌کارهایتان پرده‌برداری کنید.

نسخه چاپی یا اکیترونیکی پورتفولیو - کانون معماران

راستی، یک مساله را هیچ‌وقت نادیده نگیرید. از میان بازیگران عصر دیجیتال، پورتفولیو PDF بر نسخه‌های آنلاین ارجحیت و اولویت دارند. به خصوص اگر حجمشان زیر ۱۰ مگ باشد.

 

۷. وضوح تصاویر پورتفولیو خود را بالا نگه‌دارید

تصویری که روی صفحه نمایش گوشی یا تبلت شما عالی به نظر می‌رسد، می‌تواند به ثانیه‌‌ای دگرگون شود. البته اگر به مساله‌ی وضوح تصاویر به اندازه‌ی کافی دقت نکرده باشید. بی‌توجهی به رزولوشن تصاویر می‌تواند تمام زحمات شما برای ساخت پورتفولیو را به باد دهد. چون صفحه نمایش‌های بزرگ با شما رودربایستی ندارند و واقعیت کیفیت تصاویر را به بیننده‌ی خود نشان می‌دهند.

پس، برای جلوگیری از بروز هرگونه آبروریزی یا شکست غیرمنصفانه، بر روی وضوع تصاویر تمرکز کنید. آن‌ها را بالا نگه دارید. کنتراست مناسب را لحاظ کنید و از بی‌دلیل و بی‌اندازه بالا بردن سچوریشن، تا حد امکان پرهیز کنید. به خصوص اگر در حال ساخت پورتفولیو معماری طراحی داخلی یا پورتفولیو معماری برای رشته معماری منظر هستید! این توصیه‌ها را جدی بگیرید.

 

۸. برای ساخت پورتفولیو هنری موفق، همیشه به‌روز باشید

روندها، ترندها، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های عصر دیجیتال، روز به روز و حتی ساعت به ساعت تغییر می‌کنند. بنابراین، لازم نیست که تجربه‌ی سه سال پیش‌تان را در مرکز توجه پروژه ساخت پورتفولیو قرار دهید. با این کار، اشتباه مهلکی به نام «قدیمی و از مد افتاده به نظر رسیدن» را مرتکب خواهید شد.

وضوح تصاویر پورتفولیو خود را بالا نگه‌دارید

پس ما به شما توصیه می‌کنیم که هر چند وقت یکبار، دستی به سر و روی پورتفولیوی خود بکشید. بخش‌هایی از پروژه‌هایتان را به روز کنید. قسمت‌هایی از زبان طراحی‌اش را نیز آپدیت نمایید. همیشه یادتان بماند که تغییرات تکنولوژی هر چه قدر هم که سریع باشند، باید بتوانید پابه‌پاشان پیش بروید. این راز موفقیت طراحان پورتفولیو است.

 

۹. انسجام را در پورتفولیو خود به نمایش بگذارید

فرض می‌کنیم که در مورد هدفتان فکر کردید، به‌روز شدید و تعداد پروژه‌هایتان را هم انتخاب کردید. پس از آن باید چه کنید؟ هیچ می‌دانید که در این مرحله، تازه کار اصلی‌تان آغاز می‌شود؟ باید بتوانید قطعات نهایی انتخاب شده برای ساخت پورتفولیوی خود را به انسجام برسانید. یعنی، تلاش کنید که مجموعه کارهای جانمایی شده در پورتفولیو، برندتان را بسازند.

انسجام را در پورتفولیو خود به نمایش بگذارید

البته، از یاد نبرید که این برند، باید هم موفقیت‌ها را شامل شود، هم کارهای گروهی را در بربگیرد و هم شکست‌هایتان را پوشش دهد. بگذارید به زبانی ساده‌تر با شما سخن بگوییم. پورتفولیو هنری درست مثل خانواده‌ای متشکل از اعضای مختلف است. اعضای خانواده پورتفولیو، همان پروژه‌هایتان هستند. پس سعی کنید که آن‌ها را هم‌پیوند، مرتبط، منسجم و صمیمی با هم نشان دهید. از سوی دیگر، یادتان باشد که رمز موفقیت یک خانواده، صداقت و تلاش است! پس در مورد نقش خود در هیچکدام از پروژه‌ها، اغراق نکنید. به سلاح حقیقت مجهز شوید و بر روی پیروزی آن شرط ببندید. این مهم‌ترین درسی است که زندگی دیر یا زود به شما خواهد آموخت. پس نخواهید که برای یاد گرفتنش، بهایی سنگین بدهید!

 

۱۰. بین پروژه‌ها ارتباطی منطقی برقرار کنید

برقراری ارتباط منطقی در بین پروژه‌های مختلف یک پورتفولیو، کاری سخت و پرجزئیات است. اما اگر بتوانید چنین ارتباطی را برقرار کنید، بخش مهمی از مسیر اپلای تحصیلی یا اپلای شغلی خود را خواهیدپیمود.

اگر بخواهیم ساده و مختصر، راه‌های برقراری ارتباط را بیان کنیم، باید به چند سرفصل کلی اشاره نماییم. یکی طراحی لوگو است. دیگری، ایجاد یک پالت رنگی مناسب و مرتبط با درون‌مایه کار (و هدف‌تان) است. از سوی دیگر، خطوط، زوایا نحوه‌ی جانمایی تصاویر هم می‌توانند از مهم‌ترین و طلایی‌ترین نکات طراحی و ساخت پورتفولیو های موفق باشند.

اما باید بدانید که مهارت برقراری ارتباط در بین اجزای مختلف یک پورتفولیو، به مرور زمان و براثر تجربه حاصل خواهد شد. پس دوباره به اولین جمله از شرح اولین نکته‌ی طلایی این مقاله بازمی‌گردیم. شتاب‌زده عمل نکنید. عجول نباشید و به تجربه‌ی طراحان پورتفولیو اعتماد کنید. از طرف دیگر، سعی کنید تمامی نکات مربوط به آموزش پورتفولیو را با تکرار و مرور، ملکه‌ی ذهنتان کنید.

 

۱۱. برای داشتن یک پورتفولیو هنری موفق، عکس‌های اختصاصی بگیرید

حواستان باشد که عکس‌های اختصاصی و باکیفیت از زوایای مختلف یک پروژه، رمز موفقیت یک پورتفولیو به شمار می‌آید. پس به هیچ عنوان از معجزه‌ی عکس خوب، غافل نشوید. اما بگذارید به شما یک توصیه دوستانه بکنیم. حواستان باشد که اگر دوربین حرفه‌ای ندارید یا کیفیت دوربین گوشی‌تان پایین است، در دام سهل‌انگاری نیفتید. حتماً و حتماً برای عکاسی از پروژه‌هایتان، از یک عکاس حرفه‌ای کمک بگیرید.

شاید با خودتان بگویید: من که پول زیادی در دست و بالم نیست و نمی‌توانم از این خرج‌ها بکنم! اما این هم یک جور ساده‌انگاری مساله است! اگر خودتان را به سلاح تفکر طراحی مجهز کنید، خواهید توانست که عکس‌های با کیفیت پروژه‌ی دلخواهتان را با یک لوگوی جدید برای عکاس تاخت بزنید.

 

 

۱۲. پورتفولیو را به یک سند جذاب و هیجان‌انگیز تبدیل کنید

در بند قبلی، به شما توصیه کردیم که برای عکاسی از پروژه‌هایتان روی مهارت‌های یک عکاس حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنید. حالا می‌خواهیم توصیه‌ی دیگری به شما بکنیم. آن هم اینکه، پورتفولیو را به یک فایل پی دی اف پر از عکس تبدیل نکنید. تلاش کنید همه چیز را هنرمندانه کنار هم بچینید و اصول زیبایی شناسی معاصر را در طراحی پورتفولیو رعایت کنید. اگر فکر می‌کنید که در این کار مهارت ندارید، می‌توانید از طراحان حرفه‌ای تر کمک و یا مشورت بگیرید.

 

۱۳. اشکالی ندارد اگر پروژه‌های دانشجویی را در پورتفولیو بگنجانید

تصور نکنید که اگر یک پروژه را در دوران دانشجویی طراحی کرده‌اید، یا اگر در ازای یک پروژه، پولی دریافت نکرده‌اید، نباید آن را در پورتفولیو بگنجانید.

یک بار دیگر باید تاکید کنیم که پورتفولیو، صحنه‌ای برای نمایش تمامی مهارت‌ها، توانایی‌ها، جهان‌بینی و استعدادهای شماست. پس اگر بهترین نسخه‌ از شما در یک پروژه دانشجویی یا داوطلبانه تجلی یافته است، اشکالی ندارد اگر آن را در پورتفولیو بگنجانید. یادتان نرود که گاهی اوقات پروژه‌های دانشجویی بستری بارور برای ایده‌های جدید و روش‌های پربازده هستند. پس از کنارشان به سادگی رد نشوید.

 

۱۴. به فکر مقبولیت عام و جوان‌پسندی پورتفولیو هنری باشید

سعی نکنید که پورتفولیو را براساس آموزه‌های سال‌های گذشته‌ی خود طراحی کنید. توصیه می‌کنیم که همیشه ذهن، قلم و نگاه‌تان را به روز و جوان پسند نگاه دارید. به عنوان نمونه، می‌توانید توضیحات هر کدام از پروژه‌های پورتفولیو را به شیوه‌ای مدرن و جذاب و اصطلاحاً امروزی‌پسند بنویسید.

در این مسیر، کافیست یک زبان درست انتخاب کنید.  اول شخص یا سوم شخص بودن لحنتان را برگزینید. و در نهایت تلاش کنید که در چند جمله‌ی کوتاه، اطلاعاتی از کارفرما، مهارت‌های به کار گرفته شده در پروژه، زمان عرضه‌ به بازار و… را ذکر کنید. همیشه هم حرکت با ترندهای روز بد نیست! فقط کافی است بدانید که یک ترند را چطور می‌توان به خدمت هویت و شخصیت کاری خود درآورید.

 

۱۵. نتایج پروژه‌هایتان را از داور دریغ نکنید

یک کمپین بازاریابی طراحی کرده‌اید؟ عالیست. آن را در پورتفولیو بگنجانید! ما یادتان نرود که نتایج این کمپین را هم با داور پورتفولیو در میان بگذارید. علاوه بر این، میزان مشارکت واقعی‌ و سایر همکاران‌تان را هم به سمع و نظر داوران برسانید. و فراموش نکنید که لازم نیست همیشه، همه‌ی کمپین‌های طراحی شده توسط شما (یا پروژه‌هایتان) به موفقیت صد در صدی برسند.

 

۱۶. قدرت کلوزآپ در خدمت موفقیت پورتفولیو هنری

فراموش نکنید که تماشای یک پروژه از نزدیک، فرق زیادی با دیدن عکس‌هایش دارد. پس تلاش کنید که عکس‌های جانمایی شده در پورتفولیو را مطابق با اصول و معیارها بچینید. می‌پرسید این اصول و معیارها چه هستند؟ باور کنید که هیچ پیچیدگی خاصی ندارند. فقط کافیست یک تصویر کلی از پروژه را در پورتفولیو بگنجانید. در کنار آن هم، از زوایایی که بتوانند بیشترین جزئیات را به مخاطب عرضه کنند، پرده‌برداری کنید.

پس، همیشه اول نمای کلی را به داور (یا مخاطب کارتان) نشان دهید. پس از شکل گرفتن تصویر ذهنی‌اش، فرصت خواهید یافت که در فضایی مناسب، جزئیات را به نمایش درآورید.

 

 

۱۷. فرآیند طراحی را برای مخاطب به نمایش درآورید

فرض می‌کنیم که شما یک طراح گرافیک هستید و یک پروژه‌ی طراحی لوگو، شامل ۵ آلترناتیو را به اتمام رسانده‌اید. از سوی دیگر، آنقدر از این پروژه راضی هستید که می‌خواهید آن را حتما در پورتفولیو حرفه‌ایتان بگنجانید. اما… متاسفانه کارفرمای شما از بین ۵ گزینه، بهترین گزینه (یا اولویت اول شما) را برنگزیده است. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

ما به شما توصیه می‌کنیم که تمامی آلترناتیوهای پیشنهادی خود را به پورتفولیو اضافه کنید. مهم‌ترین فایده‌ی این کار، نشان دادن قدرت خلاقیت و تنوع ایده‌هایتان برای حل یک مساله است. اگر داور کارتان بتواند با یک نگاه، به چکیده‌ی فرآیند طراحی شما پی ببرد، مطمئن خواهد شد که می‌تواند تحت هر شرایطی روی خلاقیتتان حساب ویژه‌ای باز کند.

 

۱۸. جای انیمیشن و فلش در پورتفولیو هنری نیست

شاید در جهان امروز، انیمیشن‌ها به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رسیده باشند. اما فراموش نکنید که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. بله! درست است! شما باید پورتفولیو را زیبا، چند وجهی و همه‌جانبه طراحی کنید. اما از سوی دیگر، سادگی، همه فهم بودن و عاری بودن از پیچیدگی‌های آزاردهنده هم از مهم‌ترین خصوصیات یک پورتفولیو موفق می‌باشند.

براساس تجربه، باید به شما اطلاع دهیم که فلش‌ها و انیمیشن‌ها معمولاً باعث حواس‌پرتی می‌شوند. از یاد نبرده‌اید که مهم‌ترین وظیفه‌ی شما به عنوان طراح پورتفولیو، کم کردن میزان حواس‌پرتی مخاطب است؟

 

۱۹. نظرسنجی، راز محبوبیت یک پورتفولیو هنری

ممکن است هر پروژه‌ را قبل از گنجاندن در پورتفولیو ده بار بررسی کرده باشید. آنقدر که شاید از آن‌ها زده شوید یا از درک قوت و ضعفش عاجز بمانید. در چنین شرایطی، به شما توصیه می‌کنیم که چوب جادویی نظرسنجی را به دست بگیرید و به اطرافتان نگاهی بیندازید.

از دوستان، اساتید و یا حتی همکاران‌تان بخواهید که به پورتفولیو یا پروژه‌های برگزیده‌ی شما نگاهی بیندازند. ازشان بپرسید که آیا کارتان به اندازه‌ی کافی حرفه‌ای هست؟ مهم‌تر از آن اینکه آیا می‌توان یا یک نگاه پی به قدرت و مهارت شما برد؟

از طرف دیگر، از دوستان یا اساتید خود بخواهید که توضیحات قید شده در پورتفولیو را یک بار، با دقت بخوانند. می‌پرسید چه نیازی به این کار هست؟ باید به شما بگوییم که هیچ چیزی به اندازه‌ی اشتباهات املایی یا نگارشی در توضیحات پورتفولیو نمی‌تواند ارزش، اعتبار و کیفیت کار شما را پایین بیاورد.

 

۲۰. مرور کنید، اضافه کنید، حذف کنید و این فرآیند را تکرار کنید

فکر کرده‌اید که اگر برای آخرین بار گزینه‌ی ذخیره یا پابلیش را بزنید، کار تمام می‌شود؟ البته که نه! فراموش نکنید که باید همیشه به روز باشید. پس یک برنامه‌ی مدون و یک جدول زمانی دقیق طراحی کنید. باید بتوانید براساس این جدول و آن برنامه، پورتفولیو را به روز نگاه دارید. اگر از ما می‌پرسید، هر شش ماه، یکبار نگاهی به کارتان بیندازید. شاید لازم باشید نمونه‌ پروژه‌هایی را به پورتفولیو هنری اضافه کنید و یا اینکه بخش‌هایی از آن را برای همیشه از سند مهارت حرفه‌ایتان حذف نمایید.

یوهوو! پورتفولیو شما آماده درخشش است

 

۲۱. آخرین قدم در مسیر ساخت پورتفولیو

فکر می‌کنید حالا که با موفقیت توانسته‌اید پروژه‌هایتان را انتخاب کنید، در یک قالب زیبا، مدرن و جذاب بگنجانید و خلاقیت فکری و تنوع‌ ایده‌هایتان را در سند مهارت حرفه‌ایتان ردیف کنید، همه چیز تمام شده است و درهای موفقیت یکی پس از دیگری به رویتان گشوده خواهند شد؟ خیر! هنوز یک کار ناتمام دیگر دارید.

باید مسیرهای انتشار این پورتفولیو را معین کنید. خوشبختانه، انسان عصر دیجیتال از گزینه‌های متنوع و زیادی برخوردار است. یک وب‌سایت دارید؟ خب واضح است! بخشی را به پورتفولیو اختصاص دهید. وردپرس می‌تواند شما را در این راه همراهی کند. اما یادتان باشد که پورتفولیو pdf خود را نیز در سایت بارگذاری و برای دانلود آماده کنید.

فیسبوک یا اینستاگرام رسانه‌های اجتماعی محبوب‌تان هستند؟ می‌توانید روی آن‌ها هم حساب کنید. چطور؟ نمونه‌کارها یا همان پروژه‌های پورتفولیو، یا حتی کمپین‌های مختلفی را که مدیریت می‌کنید (یا در آن‌ها مشارکت دارید) برای مخاطبان فیسبوک و اینستاگرام به نمایش بگذارید.

برای بار آخر تکرار می‌کنیم که پورتفولیو ویترینی از استعدادها، تلاش‌ها، عرق ریختن‌ها و پیروزی‌های شماست. پس با تمام وجودتان به آن افتخار کنید و از هر راهی که می‌شناسید، را با دیگران در میان بگذارید.


مقالات پیشنهادی مرتبط:

دیجیتال مارکتینگ در معماری

انگیزه نامه معماری 

رزومه معماری 

فریلنسری معماری 


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *