ساخت پورتفولیو معماری ؛ راهنمای تدوین یک پورتفولیوی موفق

ساخت پورتفولیو معماری ؛ راهنمای تدوین یک پورتفولیوی موفق

پورتفولیو معماری ، مجموعه‌ای است متشکل از کارها، تجربیات، استعدادها و مهارت‌های شما در حوزه‌ی معماری! ساخت پورتفولیو معماری در زمره‌ی کارهای خلاقانه و حتی شاید بتوان گفت، اندکی پیچیده قرار می‌گیرد. برای طراحی پورتفولیو معماری می‌توانید از قالب‌های مختلفی کمک بگیرید. مثلاً نمونه پورتفولیو معماری شما می‌تواند در قالب یک کتاب تدوین شود. شاید هم دلتان بخواهد که یک پورتفولیو معماری Pdf بسازید. یا حتی می‌توانید یک پورتفولیو معماری آنلاین را طراحی کنید. انتخاب هر کدام از این راه‌ها، بستگی به وسعت دایره‌ی مهارت‌ها و قدرت خلاقیت شما دارد. امروز، ما در این راهنما، تلاش خواهیم کرد که شما را با جنبه‌های مختلف ساخت پورتفولیو معماری آشنا کنیم. پس لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید.


آنچه در این مقاله می‌خوانید:

فواید و کاربردهای ساخت پورتفولیو معماری

احتمالاً اولین مواجهه‌یتان با مقوله‌ی پورتفولیو معماری، به دوران دانشگاه بازمی‌گردد. معمولاً در پایان سال‌تحصیلی، دانشجوها نمونه کارهایشان را گردآوری می‌کنند. به‌این‌ترتیب، می‌توانند ویترینی برای نمایش آنچه که آموخته‌اند و آنچه که در نظر دارند اجرا نمایند، دست‌وپا کنند. این ویترین، هر چند ساده و مختصر، پایه‌ای است برای ارزیابی روند پیشرفت شما و شکل دادن به مطالعات و مسیر پیش رویتان! اما ساخت پورتفولیو معماری جز این، فواید دیگری هم دارد. خیلی از کارشناسان، وزن یک پورتفولیو معماری را بسیار بیشتر از وزن یک رزومه‌ (حتی یک رزومه‌ی پروپیمان) ارزیابی می‌کنند. کارفرماها و اساتید دانشگاه با کمک پورتفولیویتان است که می‌توانند پتانسیل‌های بالقوه‌ی شما را ببینند. و از این هم مهم‌تر، به درکی تقریباً درست از شخصیتتان دست پیدا کنند. پس چه به دنبال یک شغل باشید و چه قرار باشد که پورتفولیو معماری برای اپلای به شما کمک کند، باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

ساخت پورتفولیو معماری

آموزش ساخت پورتفولیو معماری چرا و برای چه کسی؟

قبل از ساخت پورتفولیو معماری شخصی‌تان، باید به سوالی مهم پاسخ بدهید. این پورتفولیو را برای چه کسی می‌سازید؟ هدف اصلی‌تان از این کار چیست؟ برای شکل دادن به یک پورتفولیو معماری موفق به چه ابزاری نیاز دارید؟ اگر می‌پرسید چرا؟ باید به شما بگوییم که بهتر است پورتفولیو معماری خود را با نگاهی به اولویت‌ها و اهداف کسی که در حال بررسی مهارت‌هایتان است طراحی کنید. در مسیر اخذ پذیرش از دانشگاه و اپلای معماری هستید؟ یا به دنبال گرفتن یک جایگاه شغلی؟ باید بدانید که آن دانشگاه یا این شرکت به چه مهارت‌ها و نیازهایی بیش از سایرین اهمیت می‌دهند. از سوی دیگر، باید بدانید که داوران، برای بررسی هر کدام از نمونه‌کارهایتان فقط و فقط چند ثانیه زمان دارند. پس راز ساخت یک پورتفولیو معماری موفق چیست؟ این که بتواند در یک نگاه، تاثیری خوب را بر ذهن بیننده به جا بگذارد.

ساخت پورتفولیو معماری

 در گام دومِ طراحی پورتفولیو معماری، باید تمامی محتواهای بصری خود را از گذشته تا امروز، گردآوری کنید. سعی کنید هیچ چیزی را از قلم نیندازید. از انواع تجارب کاری گرفته تا رندرها و حتی طرح‌های مفهومی. ماحصل تمام زحماتتان را با دقت بررسی کنید. اما فقط آنهایی را که بیشتر بهشان افتخار می‌کنید در پورتفولیو معماری بگنجانید. فراموش نکنید که در ماجرای ساخت پورتفولیو معماری، بحث کیفیت مطرح است نه کمیت!

دسته‌بندی‌های زیادی وجود دارند که ممکن است در مراحل مختلف طراحی پورتفولیو معماری به دردتان بخورند. ما در اینجا تعدادی از آن‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم. مثلاً:

  • طراحی معماری
  • برنامه‌ریزی شهری
  • طراحی داخلی
  • پروژه‌های کوچک
  • پروژه‌های محقق شده
  • تجربه‌ی کار مشترک یا همان تجربه‌ی کار گروهی
  • پروژه‌های عکاسی
  • ماکت معماری
  • گرافیک و ارائه‌ی معماری
  • طراحی مفهومی
  • طراحی مسابقه معماری
  • گرافیک محصول

ساخت پورتفولیو معماری

 

ساختار و سلسله مراتب یک پورتفولیو معماری موفق

فراموش نکنید که ساختار پورتفولیو معماری شما بسیار مهم است. در مسیر ساخت پورتفولیو معماری، پس از انتخاب نمونه‌ کارهایتان، باید بتوانید ساختار پورتفولیوی خود را به درستی طراحی کنید. از یاد نبرید که همیشه اولین برداشت‌ها، مهم‌ترین و باارزش‌ترین برداشت‌ها خواهند بود. پس مطمئن شوید که در صفحات نخست پورتفولیو معماری خود، بهترین و جدیدترین کارهایتان را گنجانده‌اید. ممکن است برخی کارشناسان به شما توصیه کنند که در تدوین پورتفولیتان، به جدول زمانی وفادار بمانید. یعنی همه چیز را از ابتدا به انتها تنظیم کنید. به این ترتیب، داور خواهد توانست که به درک درستی از میزان پیشرفت علمی و عملی‌تان برسد. اگر پورتفولیو معماری برای اپلای تنظیم می‌شود، این توصیه می‌تواند راهگشا باشد. اما اگر درپی دست‌وپا کردن یک جایگاه شغلی هستید، بهتر است اول بهترین تجاربتان را با بیننده در میان بگذارید.

ساخت پورتفولیو معماری

برخی دیگر از کارشناسان ممکن است به شما بگویند که یک پورتفولیو معماری موفق باید داستانی را تعریف کند. این ایده‌ی درخشانی است. اما در نظر داشته باشید که این داستان، می‌تواند خط زمانی مشخصی نداشته باشد. برای شکل دادن به یک داستان، می‌توانید پورتفولیو را یک بار از دید ناظر مرور کنید. از خودتان بپرسید که دیگران با دیدن این پورتفولیو معماری چه نظری خواهند داد یا چه حسی پیدا خواهند کرد؟

اما بگذارید که در اینجا، شما را به یک توصیه‌ی مهم مهمان کنیم. اگر پورتفولیو معماری شما تعداد صفحات خوبی دارد (اگر تعداد صفحات پورتفولیویتان دو رقمی است) حتما یک صفحه را به فهرست مطالب اختصاص دهید. این کار به خواننده‌ی پورتفولیو اجازه می‌دهد که بفهمد چه چیزی در انتظارش است. به علاوه، به او کمک می‌کند که هر چه سریع‌تر به بررسی مواردی که لازم است، بپردازد. پس تا اینجا حقه‌ی کوچک اما کاربردی ساخت پورتفولیو معماری، گنجاندن صفحه‌ی فهرست مطالب در ابتدای آن بود.

ساخت پورتفولیو معماری

برای تدوین یک پورتفولیو معماری موفق به چه اطلاعاتی نیاز داریم؟

جادوی ساخت پورتفولیو معماری موفق، از هم‌نشینی تصاویر (حتی ویدیوها)، اطلاعات و متن حاصل می‌شود. مطمئن شوید که تصاویر و ویدیوهای خود را بدون اشاره به اطلاعات لازم رها نمی‌کنید. اما دقت داشته باشید که این اطلاعات را باید مختصر نگاه دارید. چرا؟ پیش‌تر توضیح دادیم که بیننده نمی‌تواند بیش از چند ثانیه برای بررسی یک کار زمان بگذارد. در واقع، باید به اصول اولیه ساخت پورتفولیو معماری وفادار بمانید. ما تمام آنچه که لازم است در خلال تصاویر به کار رفته در یک پورتفولیو قید شود را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • عنوان پروژه
  • ارزش ساخت (در صورت لزوم)
  • فاز طراحی
  • مقیاس
  • نرم‌افزار یا نرم‌افزارهای استفاده شده
  • جزئیات با اهمیت سایت پروژه
  • مدت زمان پروژه
  • کارفرمای پروژه یا مشتری

ویدیو شماره یک بررسی نمونه پورتفولیو

قالب پورتفولیو معماری موفق

سومین گام در مسیر آموزش ساخت پورتفولیو معماری، انتخاب قالب آن است. به زبان ساده، باید تصمیم بگیرید که نمونه‌کارهایتان را در چه قالبی ارائه دهید. به احتمال زیاد، در نخستین گام باید یک نمونه پورتفولیو را به دانشگاه یا شرکت مدنظرتان ارسال کنید. در این صورت، یک پورتفولیو معماری Pdf به دردتان خواهد خورد. شما هم موافقید که این کار عاقلانه‌تر از ارسال رزومه و یک نسخه پورتفولیو معماری چاپی به وسیله‌ی پست است؟ در اینجا، تعدادی نمونه پورتفولیو معماری Pdf را برای دانلود آماده کرده‌ایم. پیش از خواندن ادامه‌ی مقاله می‌توانید نگاهی به آن‌ها بیندازید و کمی به ذهنتان استراحت دهید. چرا که در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم موضوعات مهمی را با شما در میان بگذاریم.

پورتفولیو معماری داخلی – کاری از معمار Hei Tong Lam

نمونه پورتفولیو معماری – کاری از معمار Paul-Gauthier Milovanoff

نمونه پورتفولیو معماری –  کاری از معمار Halid Riyas

در عصر حاضر، نسل جدیدی از پورتفولیوهای معماری متولد شده‌اند که به آنها، پورتفولیوهای معماری آنلاین می‌گویند. اگر راستش را بخواهید، اقبال نشان دادن یا نشان ندادن به این نوع از پورتفولیوها کاملاً سلیقه‌ای است. برخی از اساتید یا کارفرماها از پورتفولیوهای آنلاین اجتناب می‌کنند. برای آن‌ها دسترسی به نمونه‌های آنلاین کاری کُند و حوصله‌سربر است. خیلی از داورها ترجیح می‌دهند که بتوانند پورتفولیو معماری را به سادگی برای سایر همکارانشان ایمیل کنند. ما نمی‌توانیم به شما بگوییم که از طراحی یک نمونه‌ی آنلاین خودداری کنید. اما هیچ‌وقت ساخت پورتفولیو معماری Pdf را پشت گوش نیندازید. و حواستان باشد که حجم کار نهایی از ۱۴ یا ۱۵ مگابایت بیشتر نشود. هیچ‌کس نمی‌تواند از خودش اشتیاق زیادی برای دانلود یک فایل حجیم و سنگین نشان دهد.

ساخت پورتفولیو معماری

نرم‌افزارهای لازم برای ساخت پورتفولیو معماری

فراموش نکنید که در مسیر ساخت پورتفولیو معماری، چیدمان و طراحی می‌تواند ضامن موفقیت یا دلیل شکستتان شود. نکته‌ی کلیدی طراحی یک پورتفولیو معماری موفق همین است. اگر کارهایتان بالاترین کیفیت را داشته باشند اما به درستی به نمایش درنیایند، می‌توان به راحتی از شما و استعدادهایتان چشم‌پوشی کرد. نرم‌افزارهای زیادی برای طراحی یک پورتفولیوی معماری به کار می‌آیند. مثلاً، ساخت پورتفولیو معماری در فتوشاپ، این محبوب‌ترین و نام آشناترین نرم‌افزار گرافیکی جهان هم ممکن است. اما همیشه گزینه‌های دیگر و راه‌های بهتری هم وجود دارند. مثلاً می‌توانید برای ساخت پورتفولیو معماری از نرم‌افزار Adobe InDesign استفاده کنید. این برنامه هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و هم امکان سرعت بخشیدن به فرآیند طراحی را فراهم می‌سازد. خواهش ما از شما این است که اصلاً و به هیچ عنوان به برنامه‌هایی مثل مایکروسافت ورد یا پاورپوینت فکر نکنید. ساخت پورتفولیو معماری در فتوشاپ و یا در Adobe InDesign بهترین انتخاب است.


مطلب پیشنهادی برای مطالعه: فتوشاپ در معماری


ساخت پورتفولیو معماری

طول یک پورتفولیو معماری موفق

مراقب طول یا بهتر بگوییم، حجم و ابعاد پورتفولیو معماری‌تان باشید. شاید بهترین انتخاب برای ابعاد پورتفولیو معماری، اندازه A4 و یا A3 باشد. اما اگر از ما در مورد حجم کار بپرسید، باید بگوییم قانون طلایی رجحان کیفیت بر کمیت را فراموش نکنید. یک پورتفولیو معماری موفق الزاماً لبریز از طرح‌های خوب، بد و حتی ضعیف نیست. از کم‌حجم شدن پورتفولیویتان نترسید. ما فکر می‌کنیم یک کار ۴۰ تا ۵۰ صفحه‌ای بتواند مرزهای حداکثری را در هم بشکند. اما کمتر و بیشتر از این بودنش کاملاً بستگی به جایگاه و موقعیت شما و داورتان دارد.

ساخت پورتفولیو معماری

هزینه ساخت پورتفولیو معماری

قبول دارید که هیچ چیزی در این دنیا بدون صرف هزینه به دست نمی‌آید؟ خواه هزینه‌های مادی و خواه هزینه‌های معنوی. پورتفولیو معماری هم از این قاعده مستثنی نیست. هزینه ساخت پورتفولیو معماری به عوامل زیادی بستگی دارد. مهم ترین عامل هم توانایی‌ها و مهارت‌های شما در کار با نرم‌افزارهای طراحی پورتفولیوست. همانطور که گفتیم، ساخت پورتفولیو معماری در فتوشاپ و Adobe InDesign صورت می‌گیرد. پس شما هم می‌توانید شخصاً دست به کار طراحی یک پورتفولیو معماری موفق بزنید و هم می‌توانید از نمونه‌های آماده و پکیج‌های در دسترس بهره بگیرید.

ساخت پورتفولیو معماری

اینجا عرصه‌ی تصمیم‌های شخصی شماست. دوست دارید پورتفولیو معماری شما نشان‌دهنده‌ی عشقتان به فناوری‌های پیشرفته باشد یا طرح‌های کلاسیک و پرپیچ‌وتاب را دوست دارید؟ تفاوت‌های رنگی ظریف را ترجیح می‌دهید یا طرحی که حس آینده‌نگری را به مخاطب القا کند؟ می‌توانید از یک تم مینیمالیستی برای طراحی پورتفولیو معماری استفاده کنید. Adobe InDesign کاملاً دست شما را در انتخاب تمپلیت‌ها و تم‌ها باز می‌گذارد. دوباره تکرار می‌کنیم. تنها چیزی که نباید فراموش کنید این است که پورتفولیو معماری شما باید بتواند بازتابی از شخصیت حرفه‌ای شما باشد. سعی کنید نیمه‌ی درخشان شخصیت کاری‌تان را پیدا کنید و نور بیشتری را بر آن بتابانید. اجازه بدهید که کارفرما یا استادی که در حال بررسی پورتفولیوی شماست از خودتان برای شناختن‌تان کمک بگیرد. و به یاد داشته باشید که ما در مسیر سخت اما شیرین ساخت پورتفولیو معماری در کنار شما خواهیم بود.

 

خدمات تخصصی پورتفولیو معماری و اپلای

اگر در مسیر اپلای تحصیلی، تدوین مدارک یا طراحی و ساخت پورتفولیو علاقه‌مند به دریافت خدمات تخصصی و مشاوره رایگان هستید. تیم کانون معماران و شهرسازان همراه شماست

پورتفولیو معماری کانون معماران و شهرسازان

 


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *