معماری کافه Bistró Alameda: فضایی کارکردگرا و مدرن!

معماری کافه Bistró Alameda: فضایی کارکردگرا و مدرن!

اختصاصی  کانون معماران: زمان زیادی از تاسیس اولین قهوه‌خانه تا پدید‌ارشدن کافه‌ها و رستوران‌های کنونی می‌گذرد. سال‌های زیادی که در پی ساخت فضای آرامش بخش و کاربردی برای گذراندن اوقات انسان‌ها گذشته‌ است. کافه‌های گوناگونی که سعی در تمایز خود در کارگردگرایی از دیگر کافه رستوران‌ها دارند. فضاهایی که تاثیر ‌بسزایی ‌در روح و خاطر انسان ‌ها داشته باشند. اما در واقعیت کدام یک به این حد از برتری، رسیده‌اند؟ یا حتی کدام ویژگی‌ها موجب رشد کافه‌ و رستوران‌‌ها می‌شود؟ در ادامه بیشتر به ویژگی‌های معماری داخلی کافه Bistró Alameda میپردازیم.

Bistro به چه نوع کافه‌هایی گفته می‌شود؟

 واژه فرانسوی Bistro به رستورانی کوچک برای سرو غذا و میان وعده اطلاق می‌شود. واقعیت چنین است که بعد از تحولات اقتصادی اروپا برای عرضه مقرون‌ به ‌صرفه فست‌فود‌ها به علاقه‌مندان خود، تاسیس شده‌است. مکان‌هایی که باوجود صمیمیت فضایی و فاکتورهای موفق زیاد، احساس تجربه دوباره و دوباره را درانسان‌ها زنده می کنند.  معماری کافه Bistró Alameda از نمونه های بارز چنین کافه هایی است. می‌توان گفت که با وجود محدودیت‌ها، همچنان سرآمد فضای خاطره انگیز در زمان خود می‌باشد.

ساختمان Cineteca Alameda که مقدمه و آغازگر ساخت  کافه‌های Bistró Alameda می‌باشد، در مرکز شهر تاریخی San Luis Potosí واقع شده است. این ساختمان قدیمی که برای مدت طولانی دست نخورده و متروکه بود در سال ۲۰۲۱ توسط گروه معماری NAAG  به Bistró Alameda تبدیل شد.

جذابیت بصری فضای داخلی کافه

نمای بیرونی کافه، که قطعا به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان می‌باشد، در این سازه نیز مجذوب کننده نمایان شده ‌است. نمای اصلی کافه Bistro در طبقه همکف ساختمان و رو به‌روی خیابان universidad قرار دارد. همچنین با ترکیب زیبای رنگ و متریال خاص خود ویژگی بصری فضا را افزایش می‌دهد. نمایی که تا حدی نشان دهنده‌ی فضای داخلی آن و ترکیب بندی رنگ فضاها می‌باشد. در نهایت با نمایان شدن پیوستگی خارجی و داخلی و شروع احساس خوشایند پذیرش فضا، شما آماده ورود به کافه هستید!

کارکرد گرایی

پروژه کافه Bistro به دلیل وجود مبلمان متفاوت و نحوه استفاده از فضا و ترکیب صحیح آن‌ها از جذابیت خاصی برخوردار است. فضایی که هر جزئیات آن سفارشی طراحی شده‌ تا کارکردگرایی را دوچندان کنند. چیدمانی خاص با حفظ فاصله انسانی که بودن در آن یادآور صحنه‌ی نوستالژیک نقاشی‌های ادوارد هاپر می‌‌باشد. از دیگر ویژگی‌های جالب این  کافه می‌توان به صمیمیت و فضای بانشاط آن اشاره نمود.

در نهایت، دنیای معماری مدرن کنونی عوامل گوناگونی را برای جذابیت هرچه بیشتر و پویایی فضاها ‌ارائه کرده است. عواملی که قطعا و صراحتاً برای فضاهایی با ویژگی و کارکرد‌های گوناگون هستند. پروژه‌ی Bistró Alameda برای درک بهتر این ویژگی‌ها بسیار باارزش و قابل تامل است. کافه‌ای که به دلیل صمیمیت بالای فضا وخاص بودن آن، یادآور فیلم‌های آلمو دوار می‌شود.


مطالب پیشنهادی:

معماری کافی شاپ kanda؛ بازسازی بنایی مدرن کنار بنایی تاریخی!

بازسازی کافی شاپ Metal Hands؛ یک عرصه ی اجتماعی در مرکز خرید


منبع:Archdaily.com

نیلوفر معصوم‌زاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *