پورتفولیو معماری برای اپلای ؛ راز درخشش ستاره‌ی بخت معماران

پورتفولیو معماری برای اپلای ؛ راز درخشش ستاره‌ی بخت معماران

پورتفولیو معماری یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که یک معمار یا دانشجوی معماری باید در اختیار داشته باشد. این ابزارِ مهم اما کم‌تر شناخته شده، کاربردهای زیادی دارد. از یک سو، می‌تواند میزان تسلط شما بر مهارت‌ها، روش‌ها و تکنیک‌های معماری را عیان کند. از سوی دیگر، جدول زمانی پیشرفت‌ها و مراحل توسعه‌ی مهارت‌های فردی شما را بر همگان آشکار خواهد کرد. پس ناگفته پیداست که یک پورتفولیوی معماری در مسیر اپلای برای رشته معماری در دانشگاه‌های معتبر چه اهمیت شگرفی دارد. بگذارید صادقانه سخن بگوییم. تقریباً محال است که بدون یک پورتفولیوی معماری، بتوانید در مسیر اپلای به موفقیت چندانی برسید. به همین دلیل، تصمیم گرفته‌ایم که شما را با چیستی و چرایی این مهم‌ترین تریبونی که می‌تواند در اختیار معماران قرار بگیرد، آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا پرده از برخی ویژگی‌های شاخص یک پورتفولیو معماری برای اپلای برداریم.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

پورتفولیو معماری چیست؟

پورتفولیو معماری برای اپلای

اگر به دنبال یافتن معنیِ لغوی پورتفولیو به یک دیکشنری سرک بکشید، احتمالاً با جملاتی ساده و کلی مواجه شوید. مثلاً شاید نوشته باشند که پورتفولیو یک مجموعه‌ی کاغذی است که در آن مهارت‌ها و تجربیات فرد دسته‌بندی شده‌اند. حتی احتمالاً در ادامه بخوانید: پورتفولیو را می‌توانید به هر شکلی که دوست دارید سازماندهی کنید؛ خواه هنرمندانه، خواه رسمی! و بعد نویسنده با لحن دلگرم‌کننده‌ای ادامه داده باشد: هیچ محدودیتی برای طراحی یک پورتفولیو وجود ندارد. شرط می‌بندم که بارها و بارها با این جملات مواجه شده‌اید و بدون اینکه چیز خاصی دستگیرتان شده باشد، سری تکان داده‌اید و از موضوع گذر کرده‌اید. اما به شما تضمین می‌دهم که این بار همه چیز به طرز متفاوتی پیش خواهد رفت. پس بیایید کارمان را با جستجوی پاسخی برای یک سوال ساده آغاز کنیم. پورتفولیوی معماری چیست؟

بگذارید این بند را با یک جمله‌ی تکراری آغاز کنم. پورتفولیوی معماری، یکی از ضروری‌ترین ابزارهایی است که یک معمار یا یک دانشجو باید برای اپلای در رشته معماری در چنته داشته باشد. با کمک یک پورتفولیوی معماری خوب، می‌توانید به اساتید دانشگاهی که متقاضی اخذ پذیرش در آن هستید بگویید که در کدام جنبه‌ها اشتیاق و مهارت بیشتری خواهید داشت. اهمیت این ماجرا آنجایی مشخص می‌شود که به یاد بیاورید در چه عصر و قرنی زندگی می‌کنیم.

جهانِ ما، جهان سرعت و خلاقیت است. در این رقابت تنگاتنگ، تنها آن‌هایی پیروز می‌شوند که توانایی‌های خلاقانه‌ی خود را در کمترین زمان ممکن به اثبات برسانند. پس چه خوشتان بیاید چه نه، در مسیر اپلای، پورتفولیوی معماری تنها جادویی است که می‌تواند ستاره‌ی بخت شما را به درخشش وادارد.


اگر قصد پذیرش تحصیلی در رشته معماری دارید، مطالعه این مقاله به روشن‌تر شدن مسیر شما کمک خواهد کرد:

اپلای معماری


پورتفولیو معماری برای اپلای باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

حالا زمان گشودن دومین جعبه‌ی رازآلود فرا رسیده است. در ابتدای همین مقاله خواندید که مهم‌ترین کار یک پورتفولیوی معماری، نمایش مهارت‌ها و توانایی‌هاست. اینجا با یک پرسش اساسی مواجه خواهیم شد. کوتاه و کوبنده: چطور؟ بگذارید به این پرسش، پاسخی ساده‌ بدهم. شما باید نشان دهید که در هر کدام از مراحل توسعه‌ی کار چه توانایی‌هایی دارید. کلی‌گویی را کنار بگذارید. یک پورتفولیوی معماری برای اپلای، یک مانیفست شخصی است. صحنه‌ای است برای نمایش روش‌های کاری مخصوص به شما. پورتفولیوی معماری برای اپلای با خواننده‌اش از طرز نگرش شما به جهان معماری و شیوه‌های حل مساله‌ی شما سخن می‌گوید. پس سعی کنید آن را با استفاده از بهترین و جدیدترین طرح‌ها و پروژه‌هایتان سازماندهی کنید.

پورتفولیو معماری برای اپلای

لطفاً آخرین جمله‌ی بند بالا را یک بار دیگر بخوانید. چرا که می‌خواهم توضیحی به آن اضافه کنم. اگر دانشجو هستید یا تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و هنوز تجربه‌ی کار در بازار معماری را ندارید، نباید نگران شوید. برای سازماندهی یک پورتفولیوی معماری برای اپلای، کافیست که بهترین تمرین‌های دانشگاهی یا طرح‌های شخصی‌تان را به صف کنید. فقط در هر مرحله از کار زیر لب تکرار کنید که در حال تدوین بیانیه‌ی شخصی‌ام هستم. و تاکید کنید که من قرار است دیدگاهم را به نمایش بگذارم.

اگر سابقه‌ی کار دارید و گنجینه‌ای از پروژه‌های اجرا شده در صندوقچه‌یتان تلنبار شده است هم باید مراقب خطری که در کمینتان نشسته، باشید. تلاش نکنید که پروژه‌هایی با بیشترین میزان مشارکت را در پورتفولیویتان بگنجانید. عضویت در یک تیم بزرگ یا همفکری با تعداد زیادی معمار هم می‌تواند امتیازی مثبت تلقی شود. علاوه بر این، پورتفولیو را به ویترین رندرهای پرزرق‌وبرق سه‌بعدی تبدیل نکنید. در مسیر اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر، اسکیس‌هایی که روی کاغذ رسم کرده‌اید هم نقش مهمی در هر چه بیشتر سحرانگیز جلوه دادن ستاره‌ی بخت شما دارند.

چند نوع پورتفولیو معماری برای اپلای داریم؟

تقریباً به تعداد کارشناسان روی زمین، دسته‌بندی انواع پورتفولیو وجود دارد. اما همه‌ی آن‌ها را می‌توان در دو دسته‌ی کلی خلاصه کرد. پورتفولیوهای ساده (اولیه) و پورتفولیوهای اصلی! اگر می‌پرسید که کدام نوع، بهترین انتخاب برای تدوین یک پورتفولیوی معماری برای اپلای است؟ باید بگوییم که به هر دویشان نیاز پیدا خواهید کرد. اما فرق بین این دو دسته چیست؟ بیاید با پورتفولیوهای ساده شروع کنیم.

پورتفولیو معماری برای اپلای

اینجا، جایی است که قانون شماره یک را وضع می‌کنیم. هرگز (و هرگز و هرگز) رزومه‌ی بدون پورتفولیو را برای کسی ارسال نکنید. به یاد داشته باشید که آخرین دانشگاهی که در آن درس خوانده‌اید (هر چقدر هم که معتبر باشد) به اندازه‌ی نمونه‌ کارهایتان بر نتیجه‌ی درخواست پذیرش شما تاثیر نخواهد گذاشت. در این مرحله، یک پورتفولیوی ساده به دادتان خواهد رسید. استانداردهای متنوع و متغیر زیادی وجود دارند. معمولاً پورتفولیوهای ساده برای اپلای باید در دو تا هفت صفحه‌ی سایز A3 یا A4 تدوین شوند. اما اگر به یک توصیه نیاز دارید، باید بگویم که یک پورتفولیوی ساده‎‌ی سه صفحه‌ای، می‌تواند برایتان جادو کند.

پورتفولیوی ساده در برابر پورتفولیوی اصلی

حالا پرسش این است که یک پورتفولیوی ساده را باید با چه چیزهایی پر کنیم؟ همچون نامش، پاسخی ساده به شما خواهم داد: با مرتبط‌ترین، دقیق‌ترین و بهترین کارها یا طرح‌هایتان. برای پورتفولیوهای ساده کمیت به هیچ عنوان اهمیت ندارد. تنها چیزی که سنجیده خواهد شد، کیفیت کارهایتان است. پس اگر در هر صفحه، دو – سه تا تصویر یا نقاشی بگنجانید هم کافی است.

پورتفولیو معماری برای اپلای

در گام دوم، نوبت به ارائه‌ی پورتفولیوی اصلی می‌رسد. شما دیگر از مرحله‌ی شناخت اولیه رد شده‌اید. بنابراین باید بتوانید صلاحیت و توانایی‌های خودتان را اثبات کنید. پورتفولیوی اصلی تمامی تجارب شما را در خود جای خواهد داد. هر پروژه‌ای که کار کرده‌اید و هر پستی که داشته‌اید، باید ردی و نشانی در این مجموعه داشته باشند. اما دانشجویان یا تازه فارغ‌التحصیلان چه؟ آن‌ها چه کار کنند؟ تنها کاری که باید بکنند این است که نشان دهند بر تمامی مراحل یک پروژه‌ی معماری تسلط دارند. فراموش نکنید که نمونه‌ کارها و طرح‌های دانشجویی‌تان می‌توانند در درک شما و توانایی‌هایتان به اساتید کمک کنند. برای اینکه بتوانید بهتر بر جوانب ماجرا مسلط شوید، کافیست فایل pdf پورتفولیو معماری زیر را دانلود نمایید. در این فایل، نمونه پورتفولیو معماری داخلی، معماری و طراحی مفهومی یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باوهاس، Bauhaus in Dessau ، گنجانده شده است.

پورتفولیو معماری pdf مقطع کارشناسی ارشد باوهاس


قانون طلایی طراحی پورتفولیوی معماری برای اپلای

فراموش نکنید که دانشگاه‌ها روزانه ده‌ها و شاید صدها رزومه و پورتفولیو دریافت کنند. همه‌ی آن‌ها هم از سوی کسانی ارسال می‌شوند که خود را شایسته‌ترین فرد برای اخذ پذیرش تحصیلی می‌دانند. پس بهتر است که نمونه‌ی کار شما کوتاه، شیرین و قاطع باشد. سعی کنید جذاب‌ترین و بهترین تجربیاتتان را در پروتفولیوی معماری بگنجانید. فراموش نکنید که یک پورتفولیوی معماری برای اپلای، جولانگاه قدرت‌نمایی بهترین طرح‌ها و پروژه‌های شماست. پس از تجربیات متوسط‌تان به سادگی بگذرید. اطمینان داشته باشید که دو پروژه‌ی عالی بهتر از ده پروژه‌ی متوسط است. به علاوه، در مسیر اپلای، پورتفولیویی با کمتر از ده برگ، شانس بیشتری از یک پورتفولیوی قطور شصت – هفتاد صفحه‌ای خواهد داشت.

برای درک بهتر موضوع، فایل pdf نمونه پورتفولیو معماری زیر را با دقت بررسی کنید. این پورتفولیو را یکی از فارغ‌التحصیلان معماری دانشگاه کانزاس با نام Molly Mistler در بهار سال ۲۰۲۱ میلادی طراحی کرده است.

پورتفولیو معماری pdf – کارشناسی معماری دانشگاه کانزاس

 

اما همیشه هم برگ برنده در دست پورتفولیوهای کوتاه و مختصر نیست. مثلا بد نیست که نگاهی به نمونه پورتفولیو معماری برای اپلای زیر بیندازید. آنچه که در این فایل pdf خواهید دید، حاصل کار و تلاش یکی از دانشجویان معماری موسسه فناوری نیویورک است. شصت‌و‌شش صفحه دارد اما با رسایی و خوانایی هر چه تمام‌تر طراحی شده است. پس از مطالعه‌ی آن، احتمالاً شما هم به این نتیجه برسید که هیچ خواننده‌ای از بررسی این پورتفولیو معماری خسته نخواهد شد.

پورتفولیو معماری pdf – موسسه فناوری نیویورک

 

در ادامه برای درک بهتر آنچه که یک پورتفولیو را به یک ارائه حرفه‌ای مبدل می‌کند، با ویدئوی بررسی نمونه پورتفولیو معماری دانشگاه باهاوس آلمان با ما همراه باشید.

برای دیدن نمونه های بیشتر به این مطلب سر بزنید: نمونه پورتفولیو معماری

مهم‌ترین مراحل کار ساخت پورتفولیو معماری برای اپلای کدامند؟

اگر تجربه‌ی طراحی و تدوین یک پورتفولیوی معماری را ندارید، ادامه‌ی این مقاله مسیرتان را روشن خواهد کرد. در اینجا شما با مراحل نخست کار ساخت پورتفولیو معماری آشنا خواهید شد. اولین گامِ تدوین یک پورتفولیو معماری برای اپلای، سهل و ممتنع‌ترین گام آن است. شما باید پروژه‌ها و طرح‌های قابل ارائه‌تان را انتخاب کنید. احتمالاً پس از تمام توضیحات سطرهای پیشین، دیگر خوب می‌دانید که کدام طرح برای چه نوع پورتفولیویی مناسب است. پس با خیال راحت به گام دوم خواهیم رفت.

پورتفولیو معماری برای اپلای

نقشه‌ها و تصاویر مناسب یک پورتفولیوی معماری برای اپلای را انتخاب کنید. هنگام انتخاب نقاشی‌ها و طرح‌های دستی‌تان باید حواستان به دو سویه‌ی این ماجرا باشد. اول اینکه کیفیت کارتان ارزشی بالاتر از نمره‌ی متوسط یا پنج داشته باشد. دوم هم اینکه کیفیت اسکنرتان به قدری بالا باشد که نتیجه‌ی نهایی را دستخوش تغییر ننماید. شاید هم لازم باشد که به چاپخانه‌ها مراجعه و از اسکنرهای امتحان پس داده‌ی آنان استفاده کنید. پس از این، باید یک قالب برای کارتان برگزینید. می‌خواهید پورتفولیوی شما بر صفحات A3 چاپ شود و یا A4 را ترجیح می‌دهید؟ استانداردها چه می‌گویند؟

پورتفولیو معماری برای اپلای

از اینجا به بعد، پای تکنولوژی هم به مسیر اپلای باز خواهد شد. باید بتوانید تمپلیت پورتفولیویتان را انتخاب کنید. مثلاً می‌خواهید صفحاتش را با فوتوشاپ طراحی کنید یا با ادوبی این‌دیزاین راحت‌تر هستید؟ یک فایل پی‌دی‌اف را ترجیح می‌دید یا با WeTransfer و Dropbox رفاقتی دیرینه دارید؟ اما اگر احساس می‌کنید که در مسیر سخت اخذ پذیرش و اپلای بر سر یک دوراهی مانده‌اید، بهتر است مقالات آینده‌ی ما را از دست ندهید. ما تا انتهای این مسیر، در کنارتان خواهیم ماند.

اپلای معماری و مهاجرت تحصیلی

اگر به تازگی تصمیم به مهاجرت و اپلای تحصیلی گرفته‌اید و با سردرگمی‌هایی مواجهید، یا در مورد مدارکی که لازم دارید، اطلاعات کافی ندارید. نمی‌دانید چطور شروع کنید یا چگونه این مسیر را با موفقیت پشت سر بگذارید. تیم تخصصی کانون معماران و شهرسازان در طول مشاوره همراه شما خواهد بود تا به سوال‌های ذهنی‌تان پاسخ داده و مسیر روشن‌تری برای موفقیت شما ترسیم کند.

پورتفولیو معماری کانون معماران و شهرسازان

برای مشاوره اپلای معماری کلیک کنید تا بدون هیچ هزینه‌ای از متخصصینی که تجربه لازم در این زمینه را دارند راهنمایی بگیرید.

 

امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *