۵ راه بهبود زندگی سالمندان؛ بازطراحی مراکز سلامت

۵ راه بهبود زندگی سالمندان؛ بازطراحی مراکز سلامت

امروزه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به سرعت در حال پیر شدن است. تغییر هرم جمعیتی به این معنی است که برای پشتیبانی کارآمدتر از جمعیت روبه افزایش سالمندان، مراکز سلامت پیشین باید بازطراحی شوند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد بزرگ‌سالان در ایالات‌متحده که نیاز به مراقبت‌های طولانی‌مدت دارند، از ۱۵ میلیون به ۲۷ میلیون نفر افزایش یابد. برای رفع این نیازهای رو به رشد، ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی می‌توانند از طریق مشارکت با طراحان، راه‌حل‌های کارآمدتری ارائه کنند. در ادامه به بررسی مراکز سلامت و روش‌های بازطراحی آنان می‌پردازیم.

مراکز زندگی سالم

یکی از گونه‌های ساخت‌وساز که بیانگر مشارکت بین بخش درمانی و طراحی است، مراکز زندگی سالم (CHL) هستند. CHL کمک می‌کند تا شکاف بین بخش‌های زندگی و مراقبت‌های بهداشتی سالمندان از بین برود. چنین مراکزی با اتخاذ رویکرد جامع‌تر، به دنبال دستیابی به برنامه‌هایی هستند که ضمن ایجاد حس مکان و اجتماع، سلامتی را پرورش می‌دهند. پرکینس استمن از طریق بررسی CHL های موجود، به کاوش در خصوص این گونه‌ی ساخت‌وساز پرداخته است. وی از طریق تحقیقات میدانی، مطالعات موردی و نظرسنجی، استراتژی‌هایی را برای بهبود مدل CHL در آینده ارائه می‌کند.

۱. مبحث سلامتی را همه‌جانبه بررسی کنید

سلامتی، معانی و تعاریف متعددی دارد. هشت جنبه پرداخته‌شده به موضوع سلامتی عبارت‌اند از: سلامت عاطفی، زیست‌محیطی، ذهنی، جسمی، شغلی، معنوی، اجتماعی و مالی. پرکینس استمن در طی مطالعات خود متوجه شد که به جنبه‌های جسمی و اجتماعی، بیشتر از سایر جنبه‌ها پرداخته شده است. به گفته وی، برای اینکه CHL کاملاً در اختیار کاربران خود قرار گیرد، محیط و خدمات آن باید به‌طور برابر به همه جوانب سلامتی بپردازند.

مراکز زندگی سالم

۲. تمرکز خود را از بیماری به سلامتی تغییر دهید

مراکز زندگی سالم (CHL)، چیزی بیش از امکانات بالینی است. بنابراین باید به جای تمرکز صِرف بر درمان، به آموزش و پیشگیری پرداخته شود. این امر نیز با تجربه کاربر از فضا و خدمات مرتبط است. از نظر فضایی، محیط‌ها باید دارای جذابیت، همراه با خوانایی و نور طبیعی فراوان باشند. مکان‌های اشتراکی نیز فرصتی برای افزایش تعامل فراهم می‌کند. به‌عنوان‌مثال، با قرار دادن سالن‌های درمانی و ورزشی در کنار یکدیگر، بیماران توان‌بخشی با این امکانات آشنا می‌شوند و حتی پس از اتمام فیزیوتراپی احتمال استفاده از سالن بدن‌سازی بالا می‌رود. سیرکولاسیون فضایی یکی دیگر از امکانات طراحی است. با وجود پله‌های قابل‌دسترس یا رمپ‌های جذاب، کاربران تشویق می‌شوند تا بدون آسانسور از طبقه‌ای به طبقه دیگر رفت‌وآمد کنند.

مراکز زندگی سالم

در مورد خدمات نیز، تحقیقات نشان می‌دهد که کاربران به دنبال تنوع هستند. برنامه‌ها و خدمات باید طیف گسترده‌ای از گزینه‌های فردی را ارائه دهند. برای مثال برنامه‌های متنوعی از آمادگی جسمانی، تغذیه، مشاوره، آموزش، تفریح و فعالیت‌های داوطلبانه تدارک دیده شود.

۳. با بخش‌های مختلف بازار همکاری کنید

پایداری طولانی مدت CHL بسیار مهم است. پایداری را نیز می‌توان به سه بخش دوام اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی تفکیک کرد. برای اطمینان از این امر، باید دائماً از پیشرفت‌های جدید در بخش‌های مختلف آگاه بود. وجود همسویی در بخش‌های مختلف، از مراکز درمانی و زندگی سالمندان گرفته تا طراحی ساختمان‌های پایدار و جستجو در بازار، سبب می‌شود که مفهوم سلامتی از محیط اطرافمان سرچشمه بگیرد.

۴. طراحی انعطاف‌پذیر داشته باشید

امر انعطاف‌پذیری نیز با پایداری طولانی مدت در ارتباط است. با تغییر فناوری و سبک زندگی، نیازها و الزامات نسل‌های جدید نیز تغییر خواهد کرد. بنابراین، فضا نمی‌تواند به لحاظ عملکردی محدود باشد، به خصوص زمانی که CHLهای موجود در حال حاضر به کمبود فضا اشاره می‌کنند. بااین‌حال، انعطاف‌پذیری به معنای ساخت فضاهای یک‌اندازه در همه‌جا نیست. چراکه چنین فضایی قادر به پشتیبانی از عملکردهای مختلف نیست و درنتیجه انعطاف‌پذیری لازم را ندارد.

مراکز زندگی سالم

۵. مشارکت، ارتباط و تفریح را تقویت کنید

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، دامنه خدمات ارائه‌شده توسط CHL در زمینه‌های مختلف متفاوت است. از طریق مشارکت با ارائه‌دهندگان صنایع مختلف، می‌توان کیفیت خدمات و برنامه‌ها را افزایش داد. این امر، ارتباط با جامعه اطراف را نیز تقویت می‌کند. ازآنجایی‌که ماهیت CHL قابلیت “اتصال” دارد، می‌تواند امکانات خود را با بیمارستان‌ها، هتل‌ها یا حتی دانشگاه‌ها به اشتراک بگذارد. علاوه بر اشتراک‌گذاری منابع، رویکرد “ایجاد ارتباط و تفریح”، به ایجاد تعاملات  فرا-نَسلی بین کاربران مختلف کمک می‌کند.

مراکز زندگی سالم

مطالب مرتبط با موضوع:

طراحی مجدد مدارس، آموزه هایی برای آینده ای سالم تر

منبع:

archdaily.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *