معماری و گردشگری؛ تحلیل تعامل معماری و گردشگری ۳

معماری و گردشگری؛ تحلیل تعامل معماری و گردشگری ۳

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: در سلسله مقالات «معماری و گردشگری؛ تحلیل تعامل بین معماری و گردشگری» به ارتباط بین این دو موضوع پرداخته‌ایم. چهار پرسش اصلی در طول این سلسله مقالات بررسی خواهدشد. در سری اول این سلسله، به پرسش « تجارب کارآفرینان با استفاده از معماری معاصر چیست؟» پرداختیم. در سری دوم به پرسش « معماری از طریق چه عواملی بازدیدکننده را جذب می‌کند؟» پاسخ داده‌ایم. در سومین مقاله به اینکه «چه نکات جدیدی مورد توجه کارآفرینان است تا از طریق معماری معاصر، موفقیت اقتصادی را به دست آورند؟ برای کسب موفقیت چه کارهایی می‌توان انجام‌داد؟» می‌پردازیم.

تعامل معماری و گردشگری

براساس تجربیات مصاحبه شوندگان، عوامل زیر در استفاده از معماری معاصر، موفقیت‌آمیز هستند.

کارآفرینی نوآور

  • انتخاب معماری معاصر، مانند همه راه حل‌های غیرمتعارف و جدید، به شجاعت نیاز دارد. کارآفرینانی که از معماری معاصر استفاده می‌کنند، از طریق ایده‌ها و پتانسیل نوآورانه به نوعی خود را متمایز کرده‌اند. در نتیجه، این راه حل‌ها نه تنها بر مشاغل شخصی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه گاهی اوقات نیز می‌تواند به طور مثبت، منطقه را تحت تأثیر قراردهد.
  • ویژگی‌های لازم برای ساختاربندی معماری ارزشمند، سطح بالای کیفیت و قابلیت تفویض و همکاری است. کارآفرینان موفق به دنبال متخصصانی هستند که از حیطه تخصص آن‌ها خارج است.

آگاهی از طراحی و دانش فنی

  • به‌منظور بهره‌گیری از معماری به درستی و در جایگاه خود، کارآفرینان باید مدیریت و معماری را به‌عنوان اهداف ساختاری، بشناسند. کسب‌وکارهای موفق از معماری در کلیه مشاغل تجاری استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان ابزاری برای تحقق مفهوم تجارت، به‌عنوان ابزاری برای طراحی برند، به‌عنوان ابزاری سازمانی برای فعالیت‌های تجاری و همچنین به‌عنوان ابزاری در بازاریابی.
  • برخی از مردم درک و علاقه زیادی به طراحی فضا دارند. برخی دیگر از این واقعیت آگاه هستند که نقاط قوت آن‌ها در زمینه‌‌ دیگر است. بنابراین ساخت‌وساز و کار طراحی را به متخصصان این کار، یعنی معماران می‌سپارند.

تعامل معماری و گردشگری

تصور حرفه ای و درک دقیق

  • چیزی که برای گردشگر مهم است، تجربه کلی بوده که از پس یک ایده قوی برمی‌آید. کسب‌وکارهای موفق گردشگری، چشم‌انداز توسعه خود را در مفاهیم شرکتی و تجاری خود قرار می‌دهند. آن‌ها ارزش‌ها، اهداف و استراتژی‌ها را تعریف می‌کنند و براساس تحقق ایده خود امکان تجربه‌ کردن را ایجاد می‌کنند. این امر ازطریق تعیین قیمت مناسب، طراحی جذاب محصول، ایجاد محیط مناسب، تلاش‌های موفق ارتباطی و بازاریابی حاصل می‌شود. این محصول یا خدمات باید کل‌نگر باشد تا مشتری بتواند آن را در حد توان خود تجربه کند.
  • معماری به طور قابل‌توجهی به تجربه کلی گردشگر کمک می‌کند. معماری به ایده و فلسفه اصلی شرکت شکل می‌دهد، به تجارت آن کمک می‌کند، همپنین جو محیط را تعریف می‌کند.
  • توسعه یک کسب‌وکار باید ارتباط تنگاتنگی با مفهوم کسب‌وکار، بازاریابی و معماری داشته باشد. مشارکت اولیه معماران باعث افزایش کارایی و همچنین برجسته ساختن فرصت‌ها و کنترل محدودیت‌های طراحی می‌شود.
  • بیشتر مفاهیم گردشگری مرتبط به محصولات، بر اساس ساختارهای توسعه یافته ساخته می‌شوند، بنابراین چنین ساختارهایی باید در نظر گرفته‌شوند. توسعه مفهومی، سنت و نوآوری و همچنین ساختارهای فضایی منطقه‌ای موضوعات مهمی هستند که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند و به یک زمینه معاصر تبدیل شوند. در مشاغل خانوادگی، اهداف شخصی و برنامه‌های زندگی کارآفرینان به شدت بر این مفهوم تأثیر می‌گذارد.
  • ایده مفهومی باید شکل بگیرد و تحقق یابد. این خط طراحی پیوسته باید در همه جا یافت شود به عنوان مثال: فضای داخلی، طراحی مبلمان، طراحی بیرونی. همچنین در طراحی شرکت و تمام مسائل بازاریابی باید به آن توجه شود.

تعامل معماری و گردشگری

تخصص اصلی و توانایی‌های ارتباطی

  • طراحی فضایی نیاز به تخصص زیادی دارد. این مسئولیت صنعت توریسم است که اطمینان حاصل کند پتانسیل معماری به طور کامل به‌کار گرفته می‌شود و پروژه‌های ساختمانی به درستی اداره می‌شوند.
  • تصمیم‌گیری درمورد اینکه آیا باید با متخصصان خارجی مشورت شود بسیار حیاتی است. علاوه براین، باید مشخص شود که تجارت در چه مناطقی انجام می‌شود و کدام وظایف به خارج از منطقه سپرده می‌شوند. پیش‌نیاز تقسیم صحیح صلاحیت‌ها، قضاوت واقع بینانه درباره مهارت‌های هرفرد است. علاوه‌بر این، اعتماد به شرکا و همچنین درک متقابل طرفین ضرورری است؛ یعنی کارشناسان گردشگری، برنامه‌ریزان و طراحان. همچنین مدیر اصلی باید حداقل درک اساسی از طراحی فضایی داشته‌باشد و نیز باید با روش‌های بخش ساخت‌و‌ساز آشنا باشد.
  • مصاحبه شوندگان گزارش دادند که یافتن شریک مناسب، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت است؛ اما همچنین یکی از سخت‌ترین کارها است. به‌طور کلی معیارهای اساسی برای انتخاب صحیح عبارتنداز: دانش در مورد روش‌های انتخاب منطقی، تصور درست از تخصص و صلاحیت‌ها، مروری بر شرکای بالقوه و تخصص تجاری آن‌ها. علاوه‌بر تخصص، فاکتورهای دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند؛ از جمله ارتباط خوب و همدلی.
  • اساس همکاری خوب بین مشاغل گردشگری و برنامه‌ریزان خلاق، دستورالعمل صریحی از جانب مدیر اصلی است. این دستور باید شامل اطلاعات کامل و لازم در مورد مفاهیم گردشگری و همچنین مفاهیم عملیاتی باشد. علاوه‌بر این، ارزش‌هایی مانند: سبک، امور عملیاتی، اختلاف فصلی، فرهنگ ساخت‌و‌ساز و توسعه بیشتر شرکت و … در پشت این مفاهیم باید به طور واضح برای برنامه‌ریز تدوین شود.
  • چالش فرآیند برنامه‌ریزی و ساخت‌وساز، استفاده حداکثر از تخصص همه افراد درگیر و همچنین پیوند دادن آن‌ها با یکدیگر است. مهارت‌های ارتباطی، فرآیندهای هماهنگی کارآمد و تصمیم‌گیری به موقع از قابلیت‌های حیاتی مدیر اصلی است.

تعامل معماری و گردشگری

کارمندان بخشی از این مفهوم هستند

  • در صنعت توریسم، کارمندان به موفقیت یک کسب‌وکار کمک می‌کنند. آن‌ها در تماس مستقیم با گردشگران هستند و در نتیجه در شکل‌گیری تجربه آن‌ها موثر هستند.
  • کارکنان باید متوجه هدف شرکت بوده و باید انگیزه باشند. همچنین آن‌ها باید معماری فضا را به درستی بشناسند تا بتوانند اطلاعات مربوط به ساختمان را منتقل كنند.

قرار گیری معماری در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی

  • معمولاً پذیرفتن چیزهای جدید زمان می‌برد؛ این امر به ویژه در مورد معماری معاصر صدق می‌کند. باتوجه به این حقیقت، باید مفاهیم معماری برای بازدیدکنندگان و گردشگران توضیح داده‌شود. این باید شامل تاریخچه و دلایل طراحی باشد. باید تمرکز بر روی جزئیات جالب و مزایای شخصی ساخت‌وساز باشد. با توضیح مفهوم برای بازدید کنندگان و گردشگران، گروه هدف باید در نظر گرفته شود. همچنین اطلاعات، دانش قبلی، علاقه و عادات این گروه را در نظر گرفت.

تعامل معماری و گردشگری

جایگزینی معماری برای متصدیان و مقامات

  • همان‌طور که تجربه نشان می‌دهد، اولین پروژه‌های ابتکاری معماری اغلب در یک منطقه مورد استقبال قرار نمی‌گیرند. اگر پیش‌بینی می‌شود چنین اتفاقی رخ‌دهد، یک روابط عمومی حرفه‌ای برای مشارکت همه ذینفعان در توسعه پروژه از ابتدا ضروری است. دامنه اقدامات روابط عمومی از نامه‌های شخصی، رویدادهای تعدیل شده تا بازرسی از سایت ساخت‌وساز می‌رسد. مهم است که به نفع پروژه ارتباط برقرار کنید. به محض اینکه متصدیان، مقامات و گردشگران با معماری معاصر آشنا شده و از اثرات مثبتی مانند ایجاد ارزش و تبدیل شدن به شاخص در منطقه آگاه شدند، دیگر پروژه‌های جدید سخت و بدون استقبال نخواهندبود.

 جایگاه معماری برای مشتریان و گردشگران

  • شرح و تفسیر مربوط به معماری و طراحی، علاقه و بهبود تجربه گردشگران را افزایش می‌دهد. این موضوع مکالمه و دانش به‌دست‌آمده برای گردشگران، یک ارزش‌افزوده است که می‌توانند به عنوان پایه‌ای برای تبلیغات دهان‌به‌دهان باشد.

معماری در رسانه‌ها

  • معماری با کیفیت بالا یک موضوع جذاب است؛ به خصوص برای رسانه‌ها با یک گروه هدف پیچیده. رسانه‌های حرفه‌ای تضمین می‌کنند که تبلیغات اصل مهمی برای توسعه کار ‌است. تصاویر، اطلاعات و داستان‌های خوب به عنوان پایه‌ای برای ارائه موفقیت‌آمیز رسانه‌ها هستند. این ارائه‌ها منجر به تقاضای بالاتر برای باز شدن یک فضای گردشگری می‌شود. به‌طور کلی گزارش‌های مطبوعات آزاد هستند و درکل برای کسب موقعیت خوب در بازار یک پشتیبانی اساسی هستند.

تعامل معماری و گردشگری

برای مطالعه ادامه این سلسله مقالات با ما همراه باشید.

مطالعه سری اول و دوم این سلسله مقالات به شما پیشنهاد می‌شود.

معماری و گردشگری؛ تحلیل تعامل بین معماری و گردشگری ۱

معماری و گردشگری؛ تحلیل تعامل معماری و گردشگری ۲

منبع: platou.at

سیما حسن‌زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *