خانه ی جعبه ابزار؛ ایده‌ای چندمنظوره و کارآمد

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: در محله مرکزی شهر اوزاکا، ساخت و ساز‌های زیادی برای تبدیل خانه‌ های کوچک و چوبی قدیمی به سازه‌های بلند مرتبه وجود دارد. در این راستا شهرها هر روز امن تر و کارآمدتر می‌شوند اما در این توسعه، دارای بافتی صلب و ظاهری یکسان می‌شوند. در این بین، پروژه ای ۹۰ متری برای معمار Yoshihiro Yamamoto فرصتی بود تا پروژه‌ای خلاقانه را به وجود آورد؛ خانه ی جعبه ابزار !

خانه ی جعبه ابزار

کارفرمای پروژه، زوجی بودند که به همراه مادرشان در خانه ای چوبی زندگی می‌کردند. خانه‌ای که دفتر کار، انبار و محل اقامت آن‌ها بوده و یک شرکت لوازم آرایشی را در آن اداره می‌کردند. این ساختمان چندتکه دارای مشکلات سازهای و عایق‌بندی زیادی بوده و مکان راحتی برای زندگی در سنین پیری نبود. بنابراین کارفرمایان تصمیم به تخریب ساختمان و ساخت خانه ای جدید گرفتند.

روند پروژه خانه ی جعبه ابزار

بین کارفرما و معمار درباره‌ی ماهیت هر فضا و چگونگی اتصال و جدا کردن آنها جلسات متعددی برگزار گردید. درنهایت خانه ای یک طبقه و منسجم طراحی گردید که کاربرد آن مانند جعبه ابزار، آسان است. نقشه‌ی خانه متناسب با سایت، کشیده و به صورت طولی طراحی شده‌است. این طرح با سقف شیروانی ساده و چندین نورگیر سقفی برای جریان نور به درون ساختمان پوشش داده شده‌است.

جزئیات طراحی

در طراحی با امتداد سقف و دیوارها به سمت جاده، دید بصری دفتر بهبود یافته‌است. فضایی نیمه‌باز و چندمنظوره در ورودی برای تخلیه، جلسات و پارک ماشین طراحی شده‌است. این پلان طولی به یک فضای عمومی در شرق و یک دفتر در غرب تقسیم شده‌‌است که هر کدام به فضای آشپزخانه متصل می‌گردند.

آشپزخانه ساده و ساخته‌شده از تخته سه‌لای این طرح، به اندازه کافی برای جمع خانواده و دوستان بزرگ است. فضای غذاخوری رو به باغ کوچک ضلع شمالی است. موقعیت اتاق مادر، در نزدیکی سرویس بهداشتی و هم‌چنین با فاصله‌ای کم از اتاق زوجین قراردارد.

خانه‌ی جدید خانواده با درکی درست از سبک زندگی ساکنین آن طراحی شده‌است. خانه مانند جوانه‌ای از شکاف‌های آسفالت رشد می‌کند و به ساختمان شاداب تبدیل می‌شود. در وسط شهر، یک خانه مسکونی می‌تواند از یک مجتمع مسکونی لوکس‌تر باشد.

 

منبع:

https://www.archdaily.com

هادی اسماعیلی حسینی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل