طراحی و نوسازی خانه‌‌‌‌ بونانسا

طراحی و نوسازی خانه‌‌‌‌ بونانسا

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: همواره طراحی و نوسازی فضاهای معماری با چالش‌‌هایی روبرو می‌‌باشد که معماران راه‌‌حل‌‌های متفاوتی برای حل این چالش‌‌ها انتخاب می‌‌کنند. در این راستا به مسائلی مانند اقلیم، فرهنگ و کاربری بنا توجه می‌‌شود. و حتی گاهی دست به ساختارشکنی نیز می‌‌زنند. خانه‌‌‌‌ بونانسا توسط آتلیه‌‌ی معماری ماریو مارتینز[۱] طراحی و بازسازی شده است. خانه‌‌‌‌ بونانسا که در نبش خیابانی در شهر لاگوس[۲] کشور پرتغال واقع شده است، نتیجه‌‌ی بازسازی یک انبار قدیمی می‌‌باشد.

خانه‌‌‌‌ بونانسا

کانسپت

خانه‌‌‌‌ بونانسا به مساحت ۴۲۳ متر مربع در سه طبقه ساخته شده است. ارتفاع بلند این ساختمان اجازه‌‌ی تقسیم آن به سه طبقه‌‌‌‌، با فضاهای خالی و ارتباط عمودی آزاد را داده است. پلان این خانه کاملا باز و آزاد است و به ندرت دیواربندی در داخل بنا وجود دارد. داخل ساختمان در گوشه‌‌ای برای ایجاد یک پاسیوی باغ و یک استخر مرتفع، حفره‌‌ای باز شده است. تایل‌‌های سقف فقط در این قسمت از ساختمان برداشته شده‌‌اند. خرپاها در راس فضای آزاد مانند رئوس فضای اصلی و در مقابل پس زمینه‌‌ای از آسمان بیکران، برای خیره کردن چشم‌‌ها بر این رابطه‌‌ی عمیق و صمیمی نگه داشته شده‌‌اند.

حریم خصوصی خانه‌ بونانسا به دلیل تیرگی دیوارهای ضخیم ساختمان اصلی، از خیابان جدا و متفاوت  است. همچنین پنجره‌‌بندی اصلی عمارت نیز مصالحه‌‌ی بصری بین خیابان و خانه را فیلتر می‌‌کند. در ظاهر خانه‌‌ای همرنگ و هم‌‌شکل دیگر خانه‌‌های منطقه فراهم کرده است، در حالیکه داخل خانه زندگی متفاوتی جریان دارد. دیوار بیرونی خانه باقی مانده است اما ساختمان به آن متصل نیست و مستقل از دیوار اصلی بناست. به عبارتی با آزاد کردن پوست خانه، گذشته و آینده و همچنین فضای خصوصی و فضای عمومی شهر را به خوبی به هم پیوند می‌‌دهد.

خانه‌‌‌‌ بونانسا

خانه‌‌‌‌ بونانسا

ساختار شکنی ها

ساختارشکنی‌‌های ایجاد شده در این خانه کاملا تعمدی هستند. ایجاد ویدها و خلأهایی به شکل حیاط‌‌های غیرمنتظره، فضاهای خاطره‌‌انگیزی را شکل داده‌‌اند. اقامت در این خانه‌‌ها تجربه‌‌ای متفاوت از زندگی در خانه‌‌ها و آپارتمان‌‌های مرسوم و معمول را برای انسان ایجاد می‌‌کند. تصور کنید در خانه‌‌ای به ظاهر بومی منطقه‌‌ای با حسی تکرار نشدنی از فضاهای جدید زندگی می‌‌کنید. این چنین خانه‌‌هایی به انسان آرامش، فرصت تعمق، خلوت با خویش و متفاوت اندیشیدن را هدیه می‌‌کند.

خانه‌‌‌‌ بونانسا

با بازنگری به شیوه‌‌های طراحی خانه‌ بونانسا می‌‌توان از یکنواختی و کسل کنندگی خانه پیشگیری کرد. با ایجاد فضاهای خاطره انگیز و ارتباط صحیح بین معماری، شهر و نیاز انسان‌‌ها این امر ممکن خواهد بود. همچنین با خلق چنین فضاهایی حس تعلق در ساکنین چنین خانه‌‌هایی نیز افزایش می‌‌یابد. حس تعلق, آسایش، رفع نیازهای روزمره و غیر تکراری بودن فضا، آن خانه را به مامنی برای آرامش بعد از روز کاری زندگی مدرن تبدیل می‌‌کند.

خانه‌‌‌‌ بونانسا

منابع: archdaily.com

پریسا حسینی

 

[۱] . Mario Martins

[۲] . Lagos , portugal

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *