خانه El Nido ؛ آسایش و غنا در حین سادگی

خانه El Nido ؛ آسایش و غنا در حین سادگی

اختصاصی کانون معماران: آیا تا به حال به شیوه‌ی ساخت لانه‌ی پرندگان دقت کرده‌اید؟ آن‌ها در نهایت سادگی با شاخ و برگ درختان برای خود پناهگاهی میسازند تا نیازهای خود را برطرف کنند. آشیانه‌ی پرندگان، الهام‌بخش ساخت سکونتگاهی مطلوب بدون پیچیدگی‌های بزرگ است. پروژه‌ای که در این مقاله به معرفی آن می‌پردازیم خانه El Nido نام گرفته است. ایده‌ی ساخت و انتخاب نام این خانه،‌ برگرفته از واژه‌ی Nidus  به معنی “لانه” در زبان لاتین است. هدف از ساخت بنا، پاسخگویی به نیازهای فضایی کاربران در حین سادگی بود. ایجاد فضاهای کاربردی با استفاده از مصالح ساده و طراحی مینیمال، کیفیت موردنظر را ایجاد کرده است.

خانه El Nido

کانسپت طراحی

عملیات ساختمانی در سال ۲۰۲۰، در زمینی به ابعاد ۷۰/۴ در ۲۶ متر انجام گرفته است. خانه El Nido در شهر Mérida، کشور مکزیک قرار دارد. پروژه شامل حفظ ساختمان قدیمی موجود در بخشی از زمین و ساخت بنایی کاملا جدید در قسمت‌های خالی بود. این دو ساختمان به واسطه‌ی فضایی باز، درهم آمیخته شده‌اند. شکاف بین دو ساختمان، فرصتی را برای تامل درباره‌ی المان‌های مدرن ساختمان جدید، فراهم آورده است. انتخاب حیاط روباز برای گذر، موجب برجستگی بنای تازه تاسیس به عنوان پناهگاهی عالی برای ساکنان شده است. البته این شکاف فضایی، جایگاهی بیش از نقطه‌ی اتصال و عبور دارد. استخری کوچک، باغچه‌های سنگی و محلی برای نشستن، همگی در حیاط مرکزی، قرار گرفته‌اند.

خانه El Nido

بنای قدیمی موجود در سایت، به عنوان فضای ورودی برای مجموعه‌ی جدید در نظر گرفته شده است. جزئیاتی نظیر کف گلی و دیوار های گچی رنگ شده، تداعی‌کننده‌ی حالت قبلی آن هستند. نگهداری دیوار سنگی و سقف گچی با سازه‌ی فلزی نمایان نیز، باعث حفظ حال و هوای اصیل آن شده است. با عبور از این فضای ورودی بازسازی شده، ساختمان جدید، توجه را به خود جلب می‌کند.

خانه El Nido

حجم بزرگ ساختمان جدید، بخش عمده‌ی زمین را به خود اختصاص داده‌است. برای ساخت این حجم عظیم، اجزای ساده‌ای نظیر دیوارها، سقف و کف حذف شده‌اند. وزن سقف بنا، بر روی دو دیوار باربر وارد شده است. ساخت طبقه‌ی دوم خانه El Nido به صورت اشکوب، امکان ایجاد فضایی دو طبقه را فراهم آورده است. حجم نهایی در بخش جلو، رو به حیاط باز است و در پشت، برای تامین اتاق‌های مورد‌ نیاز بسته است.

خانه El Nido

خانه El Nido

 

جزئیات فضاها

عمده‌ی فضاهای موردنیاز کاربران، در دل این بنای جدید قرار گرفته‌اند. فضاهای طبقه‌ی همکف، شامل اتاق ناهارخوری با دوبرابر ارتفاع، آشپزخانه، اتاق خواب، حمام و پاسیو است. اتاق مطالعه و اتاق خواب دوم به همراه حمامی بزرگ نیز در طبقه‌ی بالا طراحی شده‌اند. از نظر سازماندهی پلان، فضاهای خصوصی در عقب ساختمان و فضاهای عمومی رو به حیاط هستند. پلکان دسترسی عمودی نیز، فضای عمومی را از خصوصی جدا کرده‌است. . این دسترسی علاوه بر طبقه‌ی بالا به پشت‌بام نیز راه دارد. طراحان در پشت‌بام، فضایی را برای مشاهده‌ی شهر در سایه‌ی درخت درنظر گرفته‌اند.

خانه El Nido

خانه El Nido

خانه El Nido

 

مصالح مورد استفاده

نمای بنای تازه تاسیس، از جنس سیمان براق خاکستری و پنجره‌های شیشه‌ای تاشونده است. در فضای داخل خانه، دیوارها و سقف‌ها با سیمان خاکستری براق و کف با سیمان صیقل‌خورده‌ی سفید، پوشانده شده‌اند. کف طبقه‌ی بالای خانه، پوششی متفاوت و از جنس بامبو دارد.

خانه El Nido

خانه El Nido


مطالب پیشنهادی:

خانه چوبی ؛ خانه ای که پس از چندین سال توقف تکمیل شد!


منبع: archdaily.com

صبا سفیری


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *