شهر هوشمند Cancun، اولین شهر جنگلی در مکزیک

شهر هوشمند Cancun، اولین شهر جنگلی در مکزیک

شهر هوشمند Cancun، اولین شهر جنگلی در مکزیک است که با هدف نوآوری و تمرکز بر مسائل زیست‌محیطی، طراحی شده است. محوریت اصلی این شهر، ایجاد تعادل بین فضای سبز و محیط‌های مصنوع است. از طرف دیگر، در خصوص تأمین انرژی و غذای موردنیاز ساکنان نیز، به‌صورت خودکفا عمل می‌کند.

شهر هوشمند Cancun، اولین شهر جنگلی در هزاره‌ی جدید است که می‌تواند جمعیتی معادل با ۱۳۰۰۰۰ نفر را در خود اسکان دهد. تصور می‌شود که به‌جای ساخت یک مرکز خرید بزرگ، بتوان محوطه‌ای بین‌المللی به وسعت ۵۵۷ هکتار ایجاد کرد؛ به‌طوری که ۴۰۰ هکتار از این محوطه، به فضای سبز و گونه‌های گیاهی مختلف اختصاص داشته باشد. تعداد گیاهان مورد نظر در این محوطه، حدوداً ۷۵۰۰۰۰۰ در نظر گرفته‌ شده است که ۲۶۰۰۰۰ گونه از آن‌ها را درختان تشکیل می‌دهند. این شهر جنگلی با داشتن ۲.۳ درخت به ازای هریک از ساکنان، سالانه ۱۱۶۰۰۰ تن دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند. وجود پارک‌های جمعی، باغ‌های خصوصی، بام‌ها و جداره‌های سبز،  تأثیرات منفی ساخت‌وسازها را در محیط کاهش می‌دهند.

شهر هوشمند Cancun

مکانیسم فعالیتی شهر

پایبندی به اقتصاد چرخشی، هسته اصلی این شهر هوشمند را تشکیل می‌دهد. به‌طوری که صفحات خورشیدی و مزارع کشاورزی بسیاری، شهر را احاطه کرده‌اند. این امر، باعث خودکفایی کامل از نظر تأمین انرژی و غذایی در شهر می‌گردد. آب موردنیاز ساکنان، در بخش ورودی شهر و در مجاورت برج تصفیه، جمع می‌شود. توزیع آب نیز از طریق سیستم‌های هدایتی صورت می‌گیرد و سپس به مناطق مسکونی و مزارع اطرافشان منتقل می‌گردد. مردم به هنگام ورود به این شهر، اتومبیل‌هایشان را در محوطه بیرونی پارک می‌کنند. در داخل شهر نیز، تردد از طریق وسایل حمل‌ونقل الکترونیکی و نیمه اتوماتیک صورت می‌گیرد. وجود سه شبکه‌ی زیرساخت انرژی، حمل‌ونقل و فضای سبز، تمام خدماتی را که ساکنان نیاز دارند، برایشان فراهم می‌کنند.

شهر هوشمند Cancun

توزیع انعطاف‌پذیر ساخت‌وسازها در شهر هوشمند Cancun، در پنج بخش از طرح جامع، ارائه شده است. درنتیجه، شهر هوشمند Cancun، مرکزی برای تحقیقات پیشرفته فراهم می‌کند که می‌تواند میزبان تمام بخش‌های دانشگاهی جهان، سازمان‌های بین‌المللی و شرکت‌هایی باشد که با مسائل مهم پایداری و آینده‌ی کره زمین سروکار دارند.

شهر هوشمند Cancun

مطالب مرتبط با این موضوع:

شهر ۱۵ دقیقه ای؛ آرمان شهری با محوریت پیاده

۵ اصل اساسی برای ایجاد یک شهر ایده آل

 

منبع: archdaily.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *