۷ اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

۷ اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

تا به حال اسم پورتفولیوی معماری به گوشتان خورده است؟ هیچ کنجکاو شده‌اید که بدانید پورتفولیوی معماری چیست؟ یا چه پورتفولیویی را با صفاتی همچون خوب، قابل قبول یا عالی ارزیابی می‌کنند؟ گر پاسختان منفی است، نگران و دستپاچه نشوید. ما اینجاییم که با شما در مورد پورتفولیوی معماری و اشتباهات رایج در جریان طراحی آن سخن بگوییم. پس با ما همراه باشید!

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

پورتفولیوی معماری چیست؟

پورتفولیوی معماری سندی است که نمونه کارها، مجموعه ای از باورها، مهارت‌ها، مدارک اخذ شده، تحصیلات و آموزش‌هایی که دیده‌اید و خلاصه، تجربیات حرفه‌ای شما را عرضه می‌کند. به زبان ساده‌تر، پورتفولیوی معماری طرحی دقیق و پر جزئیات است که شخصیت و اخلاق کاری شما را بازتاب می‌دهد. شاید از خودتان بپرسید که چه نیازی به یک پورتفولیوی معماری هست؟ شاید هم آن‌ را یک کار اضافی بدانید. اما باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید. طراحی پورتفولیو و روند جمع‌آوری نمونه کارها به شما کمک می‌کند که در مصاحبه بسیار پرقدرت‌تر ظاهر شوید. پورتفولیو نه فقط به شما، که به کارفرمایتان هم در پیدا کردن جایگاه مناسبی برایتان کمک خواهد کرد. البته نباید از این نکته غافل شد که انتخاب بهترین و مناسب‌ترین تجربیات و قرار دادن آن‌ها در یک قالب مناسب، نیازمند سطوح خاصی از مهارت و توانایی حرفه‌ای است.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

ویژگی‌های یک پورتفولیوی خوب

در این مطلب، قصد داریم که شما را با مهم‌ترین اشتباهات رایج در طراحی پورتفولیو آشنا کنیم. اما پیش از آن، باید بخشی از قسمت‌های اصلی یک پورتفولیوی معماری را مرور نماییم. یک پورتفولیوی خوب از چند بخش گوناگون تشکیل شده است. مهم‌ترین بخش، بیانیه‌ی اصالت نام دارد. این بخش در قالب یک پاراگراف متنی نوشته می‌شود. شما با بیانی شیوا، از مرورکننده‌ی پورتفولیوی خود درخواست خواهید کرد که هیچ بخشی از نمونه کارهایتان را کپی نکند. یکی دیگر از بخش‌های رایج در پورتفولیوی معماری، فلسفه‌ی کار و اهداف شغلی است. همانطور که از نامش هم پیداست، شما در این بخش در خصوص عقاید و اهداف حرفه‌ای خود سخن خواهید گفت. در ادامه، بهتر است که زمینه‌های مهارتی خود را نیز برای کارفرمایتان مرور کنید. البته ما به شما توصیه می‌کنیم که از نوشتن لیست‌های بلندبالا پرهیز کنید. کافی است که به سه تا پنج مورد از مهارت‌های شاخص خود اشاره‌ کنید. به عنوان نمونه: رهبری، مهارت‌های رایانه‌ای، ارتباطات و یا ارائه‌ی خدمات به مشتری. در نهایت، بهتر است لینکی هم به رزومه‌ی حرفه‌ای خود بزنید. این کار، کارفرما را مشتاق به خواندن جزئیات بیشتری از حیات حرفه‌ایتان خواهد کرد.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

حالا که تا حدودی با کلیت یک پورتفولیوی معماری آشنا شده‌اید، در ادامه‌ی مطلب نیز ما را همراهی کنید. چرا که شما را با رایج‌ترین اشتباهات این مسیر آشنا خواهیم کرد. آشنایی با این اشتباهات، شما را از تکرارهای بیهوده رها می‌کند. به علاوه، پروسه‌ی کارتان را کوتاه‌تر خواهد کرد و نتیجه‌ی زحماتتان را نیز درخشان‌تر جلوه می‌دهد.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

اشتباه گرفتن مخاطب

تصور نکنید که مخاطبان شما فقط اعضای خانواده، یا جمعی از دوستان صمیمی شما خواهند بود. این گروه از مخاطبان، آن گروهی نیستند که باید در مورد نظرشان نگران باشید. پیش از آغاز کار طراحی یک پورتفولیوی معماری، باید بدانید که مشتری یا کارفرما نظر نهایی را می‌دهد. و این نظر نهایی و برداشت شخصی آن‌هاست که بر زندگی شما تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت. شما باید سعی کنید که به درک و شناخت درستی از مخاطبان هدف خود برسید. اگر یک نمونه کار مشخص را یک بار با دوست خود و یک بار با مشتری (یا کارفرما) خود در میان بگذارید، دو واکنش متفاوت خواهید گرفت. به احتمال زیاد، دوستان‌تان فوراً به سراغ خواندن جزئیات پروژه می‌روند. اما مشتری یا کارفرما، زمان زیادی را صرف بررسی جنبه‌های مختلف سایت خواهد کرد.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

نمایش تعداد زیادی پروژه

فراموش نکنید که مشتری‌ها و کارفرماها برای گرفتن تصمیم نهایی، به بیشتر از یک یا دو قطعه عکس نگاه نمی‌کنند. بنابراین، شما باید در انتخاب بهترین کارها و قرار دادن آن‌ها در مرکز پورتفولیو بسیار بی‌رحم عمل کنید. هر چند که باید بگوییم هیچ‌‌وقت تعداد ایده‌آلی برای نمایش وجود نداشته است. اما به خاطر بسپارید که هر چه تعداد نمونه کارهایتان بیشتر شود، به سازماندهی بیشتری نیاز خواهید داشت. این یعنی مجبورید با دقت و وسواس زیادی، یک سلسله مراتب مشخص را تعریف کنید. و به دنبال آن، هر نمونه را با یک روش قابل درک، طبقه‌بندی نمایید.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

فقدان متن و توضیحات

سعی کنید هیچ عکسی را بدون توضیحات باقی نگذارید. برای درک این موضوع، از دید کارفرما یا مشتری به پورتفولیوی خود نگاه کنید. از خودتان بپرسید: آن‌ها چه می‌خواهند؟ در این پورتفولیوی معماری، به دنبال چه اطلاعاتی می‌گردند؟ احتمالاً پاسخ‌هایتان ترکیبی از موارد مختلفی همچون زمان‌بندی پروژه، شیوه‌ی همکاری و وظیفه‌ی شما و عناصر دخیل در کار باشد. این‌ها حداقل‌هایی هستند که باید در توضیحات پورتفولیوی خود بگنجانید. البته از یاد نبرید که در هنگام طراحی یک پورتفولیو، نیازی به استفاده از متن‌های طولانی و توضیحات مفصل ندارید.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

محدود کردن پورتفولیو به تعداد کمی پروژه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، ارائه‌ی تعداد بیشماری پروژه در پورتفولیو اشتباه است. اما یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی پورتفولیو، انتخاب تعداد انگشت‌شماری پروژه برای نمایش است. باور کنید که ارائه‌ی تعداد کمی پروژه، تصویر خوبی از شما در ذهن مشتری یا کارفرمایتان ایجاد نخواهد کرد. شاید بگویید تجربه‌ی کمی داشته اید، یا سابقه‌ی کاریتان طولانی نیست. مشکلی نیست. می‌توانید از پروژه‌های زمان دانشجویی‌تان استفاده کنید. حتی اگر پروژه‌های دانشجویی زیادی هم ندارید، راه‌های دیگری وجود دارند. می‌توانید طرح‌ها و ایده‌های خود را تحت عنوان پروژه‌ی شخصی در پورتفولیوی خود بگنجانید! ساده‌تر از این دیگر ممکن نیست. نه؟ البته که همیشه کارفرماها و مشتریان، کارهای دنیای واقعی را ترجیح می‌دهند. اما در ذهن خود تکرار کنید که ارائه‌ی یک کار خیالی، بسیار بهتر از خالی گذاشتن پورتفولیو است.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

اطلاعات شخصی مبهم و ناقص

فراموش نکنید که همیشه باید بخشی را تحت عنوان درباره‌ی من در پورتفولیوی خود بگنجانید. آنچه که در این بخش خواهید نوشت، باید شفاف و واضح باشد. ارائه‌ی اطلاعات مبهم و سوال‌برانگیز نه تنها هیچ کمکی به شما نخواهد کرد، که به ضررتان هم تمام خواهد شد. از همه‌ی این‌ها مهم‌تر، معرفی راه‌های تماس است. در بعضی از مواقع نوشتن جملاتی مثل: آسان‌ترین شیوه برای پیدا کردن من، مراجعه به اینستاگرام است، قابل قبول می‌باشد. اما همیشه سعی کنید که یک آدرس ایمیل معتبر و آبرومند را هم قید نمایید.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

فقدان یا نقصان هدف

پس از آماده کردن محتوای خود، یک بار دیگر و از دید یک کارفرما یا مشتری به آن نگاه کنید. از خودتان بپرسید اصلی‌ترین هدف شما از ارائه‌ی این پورتفولیو چیست؟ فراموش نکنید که مردم توانایی خواندن ذهن شما را ندارند. هر چیزی را که لازم است به آن برسید، باید به طور مشخص قید کنید. آیا شما قصد دارید دستمزد خود را بالاتر ببرید؟ می‌خواهید با کمک این پورتفولیو، برای خود شهرت و نامی نیک دست و پا کنید؟ قصد دارید موقعیت خاصی را در یک شرکت تصاحب کنید؟ یا شاید چیزی غیر از تمام این‌ها مدنظر شماست. هدف اصلی‌تان، هر چه هست، باید در پورتفولیویتان مشخص و روشن نوشته شده باشد. سعی نکنید از خود خویشتن‌داری نشان دهید. یا حتی بدتر، متواضعانه خود را پشت پروژه‌هایتان پنهان نکنید. دوباره تکرار می‌کنیم، هر چه که لازم است مخاطب بداند را به طور واضح بنویسید.

7 اشتباه رایج در جریان طراحی پورتفولیوی معماری

این پورتفولیو روی موبایل کار نمی‌کند!

ما هم مثل شما اعتقاد داریم که بهترین راه برای مشاهده‌ی نمونه کارها، استفاده از صفحات نمایش بزرگ است. اما شما نمی‌توانید تضمین کنید که نمونه‌ کارهایتان همیشه روی یک صفحه‌ی عریض و طویل به نمایش درخواهند آمد. این روزها، استفاده از گوشی‌های موبایل به طور چشمگیری افزایش یافته است. احتمال دارد کارفرما یا مشتری شما هم بخواهد پورتفولیوی شما را بر روی یک موبایل پنج اینچی مرور کند. پس باید مطمئن شوید که نمونه کارهایتان روی صفحه‌ی پنج اینچی موبایل مخاطبتان بیش از حد کوچک به نظر نمی‌رسد. باید همیشه با نیازهای روز دنیا همگام شوید. پس اگر پورتفولیوی خود را روی صفحه نمایش‌های کوچک چک نمی‌کنید، بدانید که در حال ارتکاب یک اشتباه رایج هستید.

 

برای مطالعه بیشتر به این مقالات سر بزنید:

پورتفولیو معماری

پورتفولیو؛ مهم ترین ابزار برای معرفی معماران

 

با الهام از: www.creativebloq.com

نادیا کریمی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *