خانه Time House؛ در زمینی که طول آن ۷ برابر عرضش است!

خانه Time House؛ در زمینی که طول آن ۷ برابر عرضش است!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: Time House نام خانه ای است که گروه معماری X11 Design  در سال ۲۰۲۰ طراحی کرده‌اند. سایت این خانه زمینی است که طول آن ۷ برابر عرض آن می‌باشد. در این خانه فضاها مانند جریانی بی‌پایان و زیبا کنار هم چیده شده‌اند. تعامل انسان با انسان و انسان با طبیعت را به طور کامل در این خانه می‌توان یافت.

خانه Time House

این پروژه در فلاتی در شهر Kon Tum  واقع شده است. جایی که رودخانه داک بلا آبرفت حاصلخیز را تلفیق می‌کند. این خانه در زمینی به مساحت۸.۴*۵۶  مترمربع و در کنار جاده‌ای با پتانسیل بالا ساخته شده است. ساختمان‌های محلی به تدریج هویت معماری گرمسیری خود را از دست داده‌اند. این منجر به نفوذ سر و صدا و گرد و غبار به فضاهای داخلی ساختمان‌ها می‌شود.

خانه Time House

خانه Time House

خانه Time House

دومینوی فضاهای عملکردی

 در شروع پروژه، گروه معماری X11 Design Studio تأثیرات منفی عوامل طبیعی و اجتماعی را بررسی کرده‌اند. سپس در حفظ چشمه‌ی آب کهنی که برای نسل‌ها وجود داشته، اهتمام ورزیدند. از آنجا که فضای اطراف چشمه دنج است به ارتباط اعضای خانواده با طبیعت و یکدیگر کمک می‌کند. اما همین موضوع باعث می‌شود حریم خصوصی آنها بشکند. بخش‌های عملکردی خانه مانند یک جریان بی‌پایان درکنارهم و جدا از محیط آشفته‌ی شهری چیده شده‌اند.

خانه Time House

خانه Time House

فضای سبز، یک فضای حائل است که از نفوذ سر و صدا و گرد و غبار جلوگیری می‌کند. در حالی که نمای دو-پوسته از تاثیر تابش مستقیم غرب می‌کاهد و به نور طبیعی و باد اجازه‌ی نفوذ می‌دهد. اولین فضای عملکردی، اتاق نشیمن بزرگی در همکف است که متصل به فضای مطالعه و عبادت در طبقه‌ی اول است.

خانه Time House

ایجاد صمیمیت با تلفیق سنت ومدرنیسم

در خانه Time House تغییر دائم تابش نور خورشید در طول روز منجر به جذابیت و نشاط در محیط خانه می‌گردد. دیوارهای آجری روستایی و سرامیک‌های دست‌ساز در ترکیب با چوب‌های طبیعی و کاشی‌های یین-یانگ فضایی ساده و صمیمی ایجاد می‌کند. راهرویی در اطراف چشمه‌ی آب کهن وجود دارد که به فضاهای شخصی عقب متصل می‌شود. در این راهرو از مقداری رنگ قوی که مشخصه‌ی این کشور کوهستانی است، استفاده شده است.

خانه Time House

خانه Time House

سیستم اسکلت چوبی، آجرهای مشبک و نورگیرها باعث می‌شوند در عین دسترسی هر فضا به طبیعت، حریم خصوصی حفظ شود. در انتهای فضاهای عملکردی، فضای سبز بزرگی وجود دارد که محل جمع شدن اعضای خانواده و بازی کودکان است. Time House بیانی از مکان و زمان است. این ساختمان ترکیبی از مصالح طبیعی، قدیمی وجدید است که اصالتشان دچار تغییر نشده است. ارتباط حال، گذشته و آینده و ارتباط بین انسان و انسان و انسان با محیط پیرامون از رویکردهای ارزشمند این پروژه‌اند.

خانه Time House

 

منبع: archdaily.com

محدثه فتح اللهی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *