۱۷ ایده چشم‌نواز طراحی نرده‌ راه پله‌ برای معماران!

۱۷ ایده چشم‌نواز طراحی نرده‌ راه پله‌ برای معماران!

نرده عنصری نیست که تاثیر آن را در طراحی یک خانه نادیده گرفت. در اینجا نه تنها از طراحی پلکان بلکه به صورت تخصصی در مورد طراحی نرده‌ راه پله‌ و انواع آن سخن می‌گوییم. تا به حال به عنوان یک معمار برای طراحی نرده‌های کدام پروژه خود وقت، انرژی و خلاقیت صرف کرده‌اید؟ آیا به عنوان یک کارفرما از معماران درخواست کرده‌اید تا نوعی نرده متفاوت مختص خانه شما برایتان طراحی کنند؟

عملکرد نرده‌ها در پلکان خانه شما، به عنوان یک حفاظ سازه‌ای و به منظور حرکت در میان طبقات اهمیت زیادی دارد. شاید شما برای کاهش هزینه‌های ساختمان، نقشه‌ای داشته باشید و یا یک راه میانبر برای نرده‌ها و پلکان را انتخاب کنید. و یا با استخدام یک معمار، پله‌های مورد نظر خود را سفارش دهید و او با توجه به سازه ساختمان این کار را برای شما انجام دهد. در هر صورت طراحی پلکان و متناسب با آن نرده‌ها، روح کلی یک  فضا را تعریف می‌کند. نرده‌های متعلق به دهه‌های گذشته و قدیمی  احساس سستی و بی‌حالی را به فضا تلقین می‌کند. این در حالیست که می‌توان با به کار بردن سبک‌های کلاسیک مرمت شده، جذابیت و شخصیت را به محیط بازگرداند. نرده‌های  سبک معاصر می‌توانند روح جدیدی را به فضا القا کند و در خانه‌های قدیمی، نوعی جریان بخش محیط تلقی می‌شوند.

 

۱.پلکان مدرن به سبک خانه مزرعه ای

طراحی نرده‌ راه پله‌نرده ‎های مدرن با خطوط متقاطع و مشکی متالیک، توسط امیلی هندرسون، طراح ساختمان، برای این اتاق نشیمن در نظر گرفته شده است.

 

۲. الهام گرفته از هنر دکو

طراحی نرده‌ راه پله‌

Michelle Salz-Smith طراح داخلی شرکت معماری  Surface است. او طراحی نرده‌ های خانه ‌ای درDel Mar کالیفرنیا را با الهام از هنر دکو و به کمک استادکار محله‌ای انجام داده‌است. او میگوید: ما علاقه‌مندیم تا جزییات را به مکان‌های غیر منتظره بیاوریم، درست مانند راه پله ها! زمانی که مکان جایگذاری نرده تعیین می‌شود باید به فضاهای منفی نیز توجه کرد. دلیل آن این است که نرده‌ها می‌توانند به عنوان کلید اصلی در ارتباط با سایر المان‌های معماری باشند.

 

۳. مشکی به رنگ صنعت!

طراحی نرده‌ راه پله‌

این خانه‌ ی بازسازی شده توسط  Anne Carr بر روی بلوک‌های ساحلی در لس آنجلس واقع شده‌است. طراحی پلکانی به رنگ مشکی در پس زمینه یک آشپزخانه سفید رنگ، اتمفسر خانه را به سمت صنعتی بودن سوق می‌دهد.

 

۴.میله های آهنی

طراحی نرده‌ راه پله‌

در این کوهپایه، Emily Henderson طراحی خانه را به سادگی در ذهن خود انجام داده است. نرده های پلکان به صورت میله‌‌های سیاه رنگ در نظر گرفته شده اند. او درباره طراحی این خانه در وبلاگ خود  نوشته است: ما بدون استفاده از جزییات و وسایل دکوراتیو این خانه را طراحی کردیم.  نرده‌های سیاه و براقی را به کار بردیم که به صورت عمودی سقف چوبی را به کف چوبی متصل کرده‌اند.

 

۵. سفید و روشن

طراحی نرده‌ راه پله‌

این نشمین پر نور با رنگ‌های روشن و آسمانی توسط Emily Henderson طراحی شده است. برای راه پله و حفاظ بین سطوح از نرده‌های سفید رنگ استفاده کرده است. همچنین نرده‌های به کار گرفته شده در این فضا، به صورت میله های باریکی هستند که در هنگام نور روز، محو می‌شوند. در نتیجه تمرکز فضایی بر روی مبلمان و سایر وسایل قرار داشته و نرده‌ها در پس زمینه محو آن قرار دارند.

 

۶.مجسمه سازی

طراحی نرده‌ راه پله‌

در طراحی داخلی به شیوه معاصر توسط Kara Mann، یک پلکان مجمسه گونه سفید رنگ در فضا در نظر گرفته شده‌است. فضایی عظیم با خطوطی مجلل که جریان سیال طبیعت را همراه خود دارد. پلکان در داخل یک سازه درخشان و سفید محصور شده است. نرده‌هایی مینیمال به رنگ مشکی با ایجاد کنتراست رنگی، دورتادور راه پله کشیده شده‌است.

 

۷.دیواره‌های مشبک چوبی

طراحی نرده‌ راه پله‌

بازسازی این خانه توسط Jen Talbot انجام گرفته است. راه پله این خانه از یک سمت دارای نرده‌های ساده کنار دیوار است در حالیکه در سمت دیگر، فضای پارتیشن مانند از سقف تا کف ادامه دارد. این پارتیشن نور و جریان هوا را به راه پله وارد می‌کند. Talbot پارتیشن چوبی راه پله را با تونالیته ای از رنگ نارنجی مبل ترکیب کرده‌است. در کنار آن مبل‌هایی به رنگ خنثی و سیاه و سفید استفاده کرده است.همچنین برای تضاد میان خطوط صاف پارتیشن، مبلمان منحنی را با آن ترکیب کرده‌است.

 

۸.ترکیب چوب گردو و شیشه

طراحی نرده‌ راه پله‌

گروه معماری Scenario  بازسازی این خانه در لندن را انجام داده‌اند. آن‌ها به جای ایجاد فضایی با نقشه باز، طرح اصلی ساختمان را حفظ کردند. در بازسازی راه پله، از چوب گردو برای پله‌ها و از شیشه شفاف برای نرده‌ها استفاده شده‌است. با اینکار نور را به داخل راه پله هدایت کرده و فضای بازتری را در محیط به وجود آورده‌اند. هرچند ترکیب متریال‌های مختلف احساس سرزندگی را به محیط می‌دهد اما سادگی سبکی است که در طول زمان نیز ماندگار است.

 

۹. تور ماهیگیری

طراحی نرده‌ راه پله‌

گروه معماری Scenario  در لندن، در قسمت نورگیر ساختمان، یک فضای بازی خانوادگی را طراحی کرده‌اند. در این فضا از تم دریایی و از طرح تور ماهیگیری به جای نرده‌های راه پله استفاده شده است. یک انتخاب شگفت انگیزی از مصالح که به لحاظ عملکردی و بصری کارایی قابل توجهی دارد. این پروژه نشان می‌دهد که میتوان از طرح‌های جسورانه در محیط نیز استفاده کرد. هرچند طراحان بایستی در به کارگیری این خلاقیت‌ها، تمامی اصول ساخت و ساز را رعایت کنند.

 

۱۰. فولاد سفارشی

طراحی نرده‌ راه پله‌گروه معماری و طراحی داخلی  Cousins & Cousins  این  خانه را در لندن بازسازی کرده‌اند. در راه پله این خانه، به نابه درخواست مشتری از فولاد  منحنی استفاده شده است. این راه پله صنعتی علاوه بر جذابیت بصری، از امنیت بالایی نیز برخوردار است.

 

۱۱. مینیمالیستی

طراحی نرده‌ راه پله‌

گروه معماری  Merrett Houmøller بازسازی این خانه در شمال لندن را بر عهده داشتند. شرکت Design + Weld کار طراحی نرده های فلزی خانه را انجام دادند.  با استفاده از سیم کششی همراه با یک قاب برش لیزری و قاب های CNC، نرده‌ها و راه‌پله‌هایی به سبک معاصر و مینیمالیستی را در این فضا خلق کرده‌اند.

 

۱۲. فلز آبی رنگ

طراحی نرده‌ راه پله‌

این خانه در شهر پراتو ایتالیا برای یک زوج جوان توسط Deferrari+Modesti طراحی و بازسازی شده‌است. راه‌پله آبی رنگ فلزی، به عنوان بخشی از معماری میکرو، فضای کانونی خانه را تشکیل می‌دهد. نرده‌ها از ترکیب میله‌های آهن و ورق فلز مشبک با تنظیمات مختلف ساخته شده اند. این طرح به نور اجازه می دهد از راه پله و بین طبقات عبور کند.

 

۱۳. استیل قرمز رنگ

طراحی نرده‌ راه پله‌

 استودیو ore از استیل قرمز رنگ و میله‌های مشبک برای نرده‌های این خانه استفاده کرده است. این طرح فضای صنعتی، سیال و پر نوری را در بازسازی این خانه به وجود آورده است.

 

۱۴. طراحی مربع گونه

طراحی نرده‌ راه پله‌

شرکت فلزکاری Design + Weld واقع در لندن این نرده‌های خلاقانه مربعی شکل را برای یک مشتری خصوصی طراحی کرده است. طراحی هندسی نرده‌ها، ترکیبی از مربع‌ها بوده و قسمت‌هایی از آن به صورت کتابخانه در نظر گرفته شده است.

 

۱۵. شیشه شناور

طراحی نرده‌ راه پله‌

در این راه پله شناور شفاف، از نرده‌های معمولی چشم پوشی شده است. همانند پله‌ها، نرده‌های آن نیز به سبک شفاف و شناور طراحی شده است.

 

۱۶. سیم کششی

طراحی نرده‌ راه پله‌

این راه پله مدرن ترکیبی از پله‌های چوبی شناور است. این راه پله توسط یک سازه فلزی ساده با نرده‌هایی از جنس سیم کششی لنگر انداخته شده است. این طرح، پلکانی با نور کافی و جریان هوای سیالی را به وجود آورده است.

 

۱۷. نئو کلاسیک

طراحی نرده‌ راه پله‌

هنگامی که راه پله خانه شما به صورت اصیل و تاریخی طراحی شده، بهترین انتخاب نرده، حفظ تاریخچه و توجه به  ظرافت جزئیات است. برای نمونه طراحی Park Slope, Brooklyn brownstone توسط JMorris است. پوششی از رنگ سفید در نرده‌ها باعث درخشش جزییات روی آن می‌شود. استفاده از رویه مشکی در نرده‌ها، کنتراست چشم نوازی را خلق کرده است.

 

اگر این مطلب برایتان جالب بود بخوانید

رنگ آبی در دکوراسیون خانه؛ راهنمایی برای اتاق نشیمن

رنگ سبز و روان‌شناسی آن در طراحی داخلی

 

 

منبع: thespruce.com

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *