آشنایی با بایدها و نبایدهای نحوه نگهداری از دیوار آجری

اختصاصی کانون معماران: یکی از در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین مصالح ساخت وساز که سنگ‌بنای اصلی ساختمان‌ را تشکیل می‌دهد، آجر است. آجر دارای اشکال، رنگ و بافت‌های بی‌شماری است. آجر به‌علت تطبیق‌پذیری بالا در اجرای طرح‌ها، مورد رضایت طراحان و معماران است. با این وجود، این مصالح ساختمانی باارزش می‌تواند در استفاده مورد غفلت قرار بگیرد. در این مقاله، به بررسی نکاتی که معمار و خود ساکنین درباره دیوار های آجری باید به آن توجه کنند، می‌پردازیم.

به دلیل انعطاف‌پذیر بودن آجر ها از آنها در طراحی داخلی و نمای بیرونی در طیف وسیعی استفاده می‌شود. آجر ها در رنگ‌ها، بافت‌های مختلف و سادگی در شکل ظاهری خام و صنعتی‌شان، کاملاً اقتصادی و خوشایند هستند. تقریباً به هر کجا که نگاه کنید، می‌توانید آجر هایی را ببینید که به انواع روش‌ها استفاده می‌شوند.

 اما استفاده از این مصالح ساختمانی با چه هزینه‌ای انجام می‌شود؟

هیچ مصالح ساختمانی دیگری به اندازه آجر ها کاربردی یا گسترده نیستند. با این وجود چالشی برای معماران و سازندگان ایجاد می‌کنند زیرا کاملاً مستعد آسیب دیدن هستند. برای مثال، بر روی دیوار های آجری، تابش مستقیم خورشید(یا فقدان آن)، باد، رطوبت و دمای بسیار سرد تأثیر می‌گذارد.

آجر مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

تشخیص درست اینکه چه نوع آجری در پروژه شما استفاده می‌شود مهم و کمی مشکل است. به رنگ و بافت دیوارهای آجری خود توجه کنید. زیرا انواع خاصی از آجر دوام کمتری دارند و نیاز به نگهداری بیشتری نسبت به بقیه دارند.

خانه های آجری

آجرهای خشک‌شده(خشت) در آفتاب نوعی آجر است که مانند آجرهای پخته شده در کوره بادوام نیستند. خشت با قالب‌گیری خاک رس با آب و سپس خشک شدن در محیط آزاد تهیه می‌شود. خشت مقاومت خوبی در برابر آب ندارد و بهتر است از تکنیک‌های عایق‌بندی جهت جلوگیری از آسیب‌ احتمالی استفاده کرد.

آجرهای پخته شده در کوره انواع مختلفی دارند. آنها بسیار با دوام هستند و شکل و فرم اصلی خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند. آجرهای خاکستر بادی(خاکستر بازیافتی) که از مخلوط خاکستر و آب تهیه می‌شود، یک روش عالی سازگار با محیط‌زیست است. اگر این مقاله را برای گزینش بهترین نوع آجر برای پروژه خود انتخاب کرده‌اید، آجر خاکستر بعلت وزن کم گزینه مناسبی است.

آیا دیوار های آجری شما بی‌روح به نظر می‌رسند و دارای رنگ و بویی صنعتی می‌باشند؟

پس به احتمال زیاد آجرها بتنی هستند. آجرهای بتنی از لحاظ مقاومت در برابر تعمیر و نگهداری، گزینه بسیار خوبی هستند، زیرا در برابر آب مقاوم هستند و مانند آجرهای معمولی مستعد کپک زدن نیستند.

آجرهای آهک‌ماسه‌ای به دلیل بافت دانه‌ای خود معروف هستند. آنها بیشتر برای مصارف تزئینی به ویژه در فضای بسته استفاده می‌شوند. عدم قرار‌گرفتن در معرض عناصر مخرب باعث حفظ آنها می‌شود.

آجرهای مهندسی به رنگ گرم و دارای تخلخل کم آب می‌باشند. این آجرها بعلت آسیب ‎ناپذیر بودنشان مدت زمان زیادی می‌توان از آنها نگهداری کرد.

دیوار های آجری خارجی

حداقل یک بار در سال دیوار های آجری خود را بررسی کنید تا از آسیب‌دیدگی آنها جلوگیری کنید. به عنوان مثال از آب فشار بالا جهت اسپری کردن روی دیوار ها برای بررسی نقاط ضعیف استفاده کنید. زیرا گاهی اوقات ملات بین آجرها آسیب دیده و باعث نشست و بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود. همیشه دیوار های آجری خود را تمیز کنید. اگرچه ما خواهان آن نگاه روستایی هستیم که با گذر زمان بر روی آجرها بدست می‌آید، مثل تجمع خاک. اما روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان این کار را بدون آسیب رساندن به دیوار های آجری انجام داد.

به عنوان نمونه می‌توانید از گیاهانی مثل پیچک و درخت انگور استفاده کنید. این کار نه تنها به دیوار های آجری شما جلوه روستایی می‌بخشد، بلکه از تابش مستقیم خورشید و عوامل دیگر محافظت می‌کند.در این روش شما باید از این گیاهان و همچنین دیوار های آجری خود نیز مراقبت کنید.

پیشنهاد ما به شما داشتن یک برنامه منظم جهت نگهداری و تمیز کردن آجرها است. چک کردن مداوم، مهم است زیرا دیوارهای آجری مستعد کپک زدن هستند و این برای سلامتی ساکنان مشکلاتی ایجاد می‌کند. با استفاده از دستکش و ترکیب مایع سفیدکننده با آب و یک برس زبر می‌توان دیوارها را تمیز کرد. همیشه بخاطر بسپارید که بهترین انتخاب در هنگام تمیزکاری دیوارها، آب با فشار بالا است.

دیوارهای آجری داخلی

دیوارهای آجری داخل ساختمان خود را به هر قیمتی خشک نگه دارید. برخلاف دیوارهای آجری در فضای باز، دیوارهای آجری داخلی در معرض نور خورشید نیستند و دچار رطوبت و کپک می‌شوند. به طور مرتب دیوارهای آجری داخلی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گرد و خاک وجود ندارد. در صورت مشاهده، ملات پوسیده را با احتیاط برداشته و یک لایه جدید درست کنید. آن‌ها را به آرامی تمیز کنید تا بافت‌شان خراب نشود.

با مراقبت از دیوارهای آجری داخلی به حفظ ارزش بنای خود کمک کنید. چون اگر به فکر فروش ملک خود هستید دیوارهای آجری با ظاهر فرسوده از ارزش بنای شما کم خواهد کرد.

کپک و شوزه‌زنی را حتما از روی دیوارهای خود از بین ببرید. شوره‌زنی یک ماده سفید پودری شکل است که در نتیجه رسوب‌های نمک در برخورد آب از منافذ آجرها برجای می‌ماند. برای پاک کردن این شوره‌ از روی آجرها از یک برس خشک مودار می‌توان استفاده کرد. در برخی موارد شدید، می‌توان از روش ماسه‌زنی نیز بهره گرفت.

 

اگر دیوارهای آجری من از قبل خراب شده باشند، چه کاری باید انجام داد؟

اگر احساس می‌کنید خیلی دیر است و دیوارهای آجری خانه قبلا آسیب دیده، ناامید نشوید! مطمئن باشید که می‌توانید دیوارهای آجری خود را تعمیر کنید و از ظاهر جدید آنها نیز لذت ببرید.

در کنار این‌ کارهایی که انجام می‌دهید، روش‌های دیگری هست که می‌توانید برای رنگ‌آمیزی دیوارهای خود استفاده کنید، که به هیچ وجه ظاهر آنها را تغییر نمی‌دهد. این روش دیوارهای آجری شما را حفظ می‌کند و کارهای تعمیر و نگهداری را در آینده به حداقل می‌رساند. پوشش دیوار آجری خود را با دقت انتخاب کنید. زیرا باید از نظر آب و هوایی مناسب باشد تا در آینده مشکلات بیشتری برای شما ایجاد نکند. برخی از آنها می‌توانند رطوبت را در خود نگه داشته و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی شوند. بنابراین همیشه با کارشناسان مشورت کنید تا مطمئن شوید کدام گزینه برای دیوارهای آجری شما بهترین گزینه است.


مطالب پیشنهادی:

آجر در معماری

خانه آجری مدرن؛ بازی نور و سایه


منبع: arch2o.com

سودابه آقابالازاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل