Urban Bloom؛ پروژه ی تبدیل پارکینگ به فضای شهری

Urban Bloom؛ پروژه ی تبدیل پارکینگ به فضای شهری

در مبحث زندگی شهری، همواره مجادله‌ای بین «نیاز» و «علاقه» به حضور در یک مکان، برقرار است. امروزه روند زندگی به‌طور چشمگیری به‌سوی شهرهای پرجمعیت کشیده می‌شود. در طی این روند، ممکن است برخی از علایق شهروندان به‌خوبی پاسخ داده نشود. بنابراین هدف از پروژه‌ی Urban Bloom، خلق فضایی است که باعث ایجاد لذت و نشاط در روند زندگی شهری گردد.

پروژه‌ی Urban Bloom، یک فعالیت آزمایشی در فضای شهری است. در این پروژه، نیاز به «آزادی» و خلق «لذت»، بر اهداف طراحی یا نیازهای زیرساختی مقدم هستند. در نتیجه، این امر سبب بهبود شرایط شهرنشینی و تقویت آن می‌گردد.

Urban Bloom

روند انجام پروژه‌ی “Urban Bloom”

مکان اولیه پروژه، یک پارکینگ بود که اکنون به پارک شهری ایده‌آلی تبدیل شده است. تمام اثاثیه محوطه از تجهیزات مصنوعی ساخته‌شده‌اند. در این پروژه، اهمیت زیادی به حضور افراد در محیط داده می‌شود.

در بخش‌های مختلف پارک، محفظه‌هایی بادکنک‌مانند در اشکال مختلف ساخته‌شده‌اند که دارای شاخ‌وبرگ‌هایی رنگارنگ در درونشان هستند. این بادکنک‌ها مانند برگ درختان در محوطه آویزان هستند که فضا را با سایه‌ها و اشکال پر می‌کنند. انواع مختلفی از گل‌ها و گیاهان نیز در فضا قرارگرفته‌اند و با رشدشان، محوطه را به باغی سرسبز و جذاب تبدیل می‌کنند.

urban bloom

برای اجرای این ایده، خیابان آنفو، بستر بسیار ایده آلی به نظر می‌رسید. زیرا در این خیابان محبوب، ساختمان‌های مسکونی با ادارات، رستوران‌ها، مغازه‌ها و مدارس، به‌خوبی ترکیب شده‌اند. همچنین چندین برج نیز در کنار منازل ویلایی قرارگرفته‌اند و چنین ترکیبِ مقیاسی در شانگهای کاملاً منحصربه‌فرد است. درواقع، شرایط خیابان آنفو، بیانگر این حقیقت است که برای ایجاد یک زندگی جدید یا رونق بخشی به یک شهرِ در حال تکامل، نیازی به مسطح کردن شهر قدیمی نیست. با تمام این نقاط قوت، وجود یک پارک سرزنده در محل، بسیار خالی بود. به‌این‌ترتیب اندیشیدیم که چرا مکانی ایجاد نشود که این لذت و نشاط را فراهم کند؟

urban bloom

محوطه‌ی مذکور، طوری شکل گرفته است که بازدیدکنندگان تشویق می‌شوند تا فضا را کاوش کنند. درنتیجه، از طریق تجربیات و نیازهای خودشان، هدفِ آن را درک می‌کنند. به همان ترتیبی که مبلمان شهری با حضور مردم پر می‌شوند و گل‌ها در جهت نور رشد می‌کنند، الگوی رفتاریِ هر بازدیدکننده و انرژی محیط نیز، به‌طور نامحسوسی، فضا و هویتِ آن را شکل می‌دهد.

مسائل زیست‌محیطی

از طرف دیگر، شهرها تولیدکننده‌های عظیم پسماند و زباله هستند. هدف ما این بود که این فضای جدید، تأثیر زیست‌محیطی کمتری داشته باشد. به‌علاوه، بتواند از طریق راهکاری مصنوعی، با عناصر طبیعی تعامل برقرار کند. به‌طور خلاصه، در نظر داشتیم نشان دهیم که می‌توان از شرایط موجود، وضعیتی نوآورانه خلق کرد.

مسائل مختلفی همچون سرعت پیشرفت زندگی، زباله و هزینه‌ها در زندگی شهری، مانع از ایجاد «پایداری» می‌گردند. ازاین‌رو، پروژه‌یUrban Bloom  با درنظرگیری مسائل ناشی از تولید زباله و مصرف‌گرایی طراحی شده است. همچنین تمایل و نیاز هر شهروند به طبیعتِ بیشتر را نیز فراهم می‌کند. این پروژه، کاملاً پایدار است و مصالح به‌کاررفته در آن نیز، مبتنی بر بازیافت و استفاده مجدد هستند. به‌طور مثال، پالت‌های چوبی نشیمن، از مواد بازیافتی هستند که با هدف خلق منظره‌ای آرامش‌بخش، بازسازی‌شده‌اند. در این فضا، امکان شکل‌گیری انواع سناریوهای متداول شهری وجود دارد: ازجمله تجمعات دوستانه، سخنرانی‌های کوچک، تئاتر روباز و غیره.

urban bloom

اگرچه مانند بسیاری از تجهیزات شهری، Urban Bloom نیز مجموعه‌ای غیردائمی در چشم‌انداز شهر است؛ اما به‌شکل موثری اهمیت لذت بردن از فضای شهری را یادآوری می‌کند. به عبارتی، این پروژه به تصورات ما در مورد نوع جدیدی از زندگی شهرنشینی، نمودی فیزیکی بخشیده است. چراکه در آن، تعاملِ مفاهیمی همچون مصنوع و طبیعی، ثابت و منعطف، منطقی و شهودی، به‌عنوان نگرشی جدید مطرح می‌شوند.

منبع:

archdaily.com

نیلوفر علی نسب

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *