اقامتگاه مزرعه ی Whidbey Island، راز جاودانگی در جنگل

اقامتگاه مزرعه ی Whidbey Island، راز جاودانگی در جنگل

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: شرکت MW Works در طراحی اخیر خود، اقامتگاهی را در طبیعت به عنوان خانه ‌ای برای چند نسل یک خانواده آفریده است. مزرعه ی Whidbey Island  در دشتی مشرف به مراتع سبز، درمنطقه‌ای روستایی در شمال ایالت سیاتل آمریکا واقع ‌است. این اقامتگاه در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان خانه‌ای جدید در محل مزرعه‌ای خانوادگی برای زوجی سالمند، فرزندان و نوه‌هایشان ساخته شد. این ملک از نسل‌ها قبل به این خانواده تعلق داشته و دارای درختان بلند، برکه‌ای برای ماهیگیری، آشیان مرغ و انبار غلات بوده‌است.

مالکان این مزرعه‌ی خانوادگی، خواهان اقامتگاهی بودند که درعین انعطاف‌پذیری و دوام، قابلیت پذیرایی از ۲۰ مهمان را داشته باشد. آن‌ها می‌خواستند فرزندان و فرزندانِ فرزندانشان خانه‌ای داشته باشند تا همه را دور‌هم جمع‌کند و به آفریدن خاطرات ادامه دهند. این خانه می‌بایست باربیکیوهای تابستانی، تفریحات ماهیگیری و دورهمی‌های خانوادگی را در خود جای دهد. همچنین، باید انعکاسی از تاریخچه‌ی چند‌لایه‌ی این مزرعه و خانواده باشد.

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

 به احترام زمین‌های کشاورزی واقع در مراتع پایین‌دست، این خانه از دره، عمداً ساده و بی‌پیرایه به‌نظر‌می‌رسد. باتوجه به ساختمان‌های روستایی موجود در منطقه، خانه ‌ی جدید در مرز دامنه‌ی جنگلی انبوه استقرار می‌باید. اقامتگاه در مکانی با شیب ملایم واقع شده و شامل سه حجم طولی است که حول حیاطی مرکزی، سازمان یافته‌اند. خانه به حجم‌های گسسته با اندازه‌ی متوسط تقسیم شده‌است که با ظرافت در میان مجموعه‌ای از درختان صنوبر درهم‌تنیده شده‌است. حیاط‌مرکزی دارای گذرگاه و پوشیده از گیاهان سبز بومی است و با دیواری کوتاه از سنگ بازالت بومی احاطه شده‌است. این حیاط به عنصری برای ارتباط بصری و فیزیکی میان حجم‌های مختلف تبدیل می‌شود. همچنین، با وجود ایجاد دسترسی و ارتباط بین فضاها، در صورت تمایل، باعث خلوت‌گزینی و جداشدن فضاها می‌گردد.

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

نمای خانه با دیوارپوشی از سرو سرخ و پنجره‌های بزرگی پوشیده شده‌است که ارتباط محکمی با چشم‌انداز بیرون برقرار می‌کند. این خانه قرار است با زمین و محیط طبیعی اطرافش آمیخته شود، طوری که کسی حتی متوجه آن نشود. ورودی شنی از میان درختان همیشه سبز تیره و متراکم می‌گذرد و رو به خانه و چشم‌انداز چند‌لایه‌ی حیاط و درختان باز می‌شود. به درخواست مالک، حفاظت از درختان و توجه ویژه به آنها در حین طراحی و ساخت، در اولویت قرار گرفت. الوار موردنیاز به مقدار کم، با دقت در محل ساخت انبار شد. این الوارها به عنوان چوب برای مزارع، حصار‌کشی و هیزم‌های فصلی برای شومینه و آتشدان جدید نزدیک چمنزار استفاده گردید.

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

بسیاری از درهای داخلی و تزئینات دیواری از صفحات سخت چوب سرو حکاکی‌شده ساخته شده‌است. این حکاکی‌ها ده‌ها سال پیش توسط پدرسالار خانواده صورت‌گرفته که به‌عنوان پزشک در اوقات فراغت خود به حکاکی می‌پرداخت. در واقع، استفاده از این آثار هنری ارتباط معناداری میان گذشته و حال این خانواده ایجاد می‌کند. درب اتاق خواب اصلی از چوب سرو نیز به عنوان یک پروژه کنده‌کاری در آینده برای صاحب آن طراحی شده‌است؛ در میان کارهای روزمره در مزرعه و پرورش گاوهای ارگانیک در مراتع سبز پایین‌دست.

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

این خانه جلوه ای از رنگ‌های خالص و طبیعی است: پالتی از رنگ چوب طبیعی، بتن، دیوارهایی از سنگ‌های بومی، درگاه پنجره‌های گسترده از جنس درخت بلوط، دیوارهای گچی نرم و باریکه‌های فولاد سیاه.

مزرعه ی Whidbey Island

اقامتگاه مزرعه ی Whidbey Island خانه‌ ای است که می‌کوشد گرم و روستایی و در عین حال، ساده، شفاف و باز باشد. این پروژه، برای ایجاد پیوندها و خاطراتی برای نسل‌های خانواده‌ای بزرگ در جهانی طراحی شده‌است که خانواده‌های زیادی بیش از آنکه درکنارهم جمع‌شوند، از هم جدا می‌شوند. این‌جا خانه‌ای است که هم به جاودانگی جنگل و هم به میراث کشاورزی در زمین احترام می‌گذارد. آن‌گونه که تیم طراحی می‌‌گوید: «مهم‌تر از هرچیز، طراحی برای الهام‌بخشی و لذت بردنِ بی‌زمان است، طوری که ساختمان را از ویرانی و بازسازی‌های بی رویه دور نگه‌دارد.»

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

مزرعه ی Whidbey Island

 

مقالات مرتبط:

خانه تاریخی یافا؛ ادغام سنت و نوآوری

خانه UC ؛ معماری همگون با طبیعت

 

مقالات آموزشی پیشنهادی برای معماران:

پورتفولیو معماری

قرارداد معماری

 

منابع:

dezeen.com

archdaily.com

architonic.com

ثمینه علیزاده اشرفی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *