۶ تغییری که ویروس کرونا به طراحی خانه های ما تحمیل کرد

۶ تغییری که ویروس کرونا به طراحی خانه های ما تحمیل کرد

اختصاصی کانون معماران: همه‌گیری ویروس کرونا همه‌ی ما را مجبور کرد که در مورد نحوه‌ی طراحی خانه هایمان تجدیدنظر کنیم. از طراحی پارک‌های عمومی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تا رشد معماری معاصر… ایده‌‎های جدید به سرعت مطرح می‌شوند. اما از آن‌جایی که مردم مجبورند ساعات بیشتری را در خانه بگذرانند، کانون توجهات بر طراحی خانه متمرکز شده است.

بسیاری بر این باورند که خیلی از عادات دوران همه‌گیری، پس از کنترل کامل بیماری نیز ادامه پیدا می‌کنند. این یعنی احتمالاً سنت‌هایی مثل خرید آنلاین یا افزایش حجم دورکاری، در میان انسان‌ها نهادینه گردد. ما هم سعی کرده‌ایم که در نوشتار پیش رو، لیستی از تغییراتی را که به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا بر طراحی خانه های ما تحمیل شد، گردآوری کنیم.

طراحی خانه

روی آوردن به چیدمان سازگار

قبول دارید که ارتباط بین ما و خانه‌هایمان، هیچ‌وقت تا به این حد نزدیک و صمیمی نبوده است؟ احتمال پا برجا ماندن و حتی تشدید این رابطه‌ی صمیمانه در دوران پساکرونا نیز وجود دارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، خانه‌ها باید بتوانند خدمات بیشتری را به ساکنین خود ارائه دهند. یعنی دیگر باید به فکر طراحی فضاهایی مخصوص به مطالعه یا ورزش در دل محیط‌ داخلی باشیم.

اما میزبانی از فعالیت‌های گوناگون، به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارد. این انعطاف‌پذیری را می‌توان از راه‌های مختلفی تامین کرد. به عنوان نمونه، شرکت معماری Woods Bagot یک سیستم قابل تنظیم برای تیغه‌کشی در آپارتمان‌ها را طراحی کرده است. با کمک این سیستم، می‌توان نقشه‌های متنوعی را در آپارتمان‌ها پیاده کرد. پس طراحی فضاهای اختصاصی و موقتی، یکی از اصلی‌ترین نیازهای انسان پس از کرونا خواهد بود!

روی آوردن به چیدمان سازگار

نیاز جهانی به فضاهایی باز و در عین حال خصوصی

به نظر می‌رسد پس از وقوع همه‌گیری بود که مردم ارزش فضای باز و طبیعت را درک کردند. پس از اعلام قرنطینه‌ی خانگی، به ناگاه همگان متوجه شدند که نشستن در پارک‌ها چه نعمت بزرگی بوده است. درست به همین دلیل، تقاضا برای طراحی فضاهای باز اما وابسته به واحد مسکونی افزایش پیدا کرد. پس در دوران جدید، معماران باید از قدرت خلاقیت و مهارت خود برای ادغام محیط‌های خارجی و داخلی استفاده نمایند. مثلاً ممکن است بتوان طراحی پشت‌بام‌های سبز و کوچک را رواج داد. یا حتی طراحی ایوان‌ها و بالکن‌ها را دگرگون کرد. به هر صورت، در آینده‌ای نزدیک، مهم‌ترین نیاز انسان، برقراری ارتباطی صمیمانه‌تر با طبیعت خواهد بود. به نظر شما، آیا می‌توان این هدف را به شیوه‌ای مطمئن و از مسیر تغییر در شیوه‌های طراحی خانه محقق نمود؟

فضاهای باز و در عین حال خصوصی

فرم های جدید دفاتر کار خانگی

با اعلام قرنطینه‌، بیشتر افراد مجبور شدند که از پشت میزهای ناهارخوری به رتق و فتق امور کاری خود بپردازند. با این حال، بسیاری از افراد، از ظرفیت‌ و انعطاف‌پذیری بالای کار در خانه بسیار لذت می‌برند. تعداد زیادی از مدیران پیش‌بینی می‌کنند که حتی پس از پایان کابوس کرونا نیز بتوان بسیاری از امور را از خانه سامان داد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، نیاز به طراحی و ایجاد دفاتر کار خصوصی و خانگی افزایش خواهد یافت.

ورودی‌ های بهداشتی

ورودی‌های بهداشتی

به دنبال لغو محدودیت‌های عبور و مرور در کشورچین (China)، یک رستوران در شهر شانگهای (Shanghai) اعلام کرد که در هنگام ورود، مشتریان را با کمک اسپری‌هایی بزرگ، ضدعفونی خواهد کرد. آیا نمی‌توان مفهومی مشابه را در محیط‌های کوچک‌تر و خانگی اجرا کرد؟ مثلاً با هدف ایمن و تمیز نگاه داشتن خانه‌ها، می‌توان ورودی‌ها را به فضاهای انتقالی مشخص و واضحی تبدیل کرد. محیطی که بتوان با خیال راحت در آنجا ایستاد، کفش و کت خود را تعویض کرد، دست‌ها را ضدعفونی نمود و بعد وارد خانه شد.

آشپزخانه‌های هوشمند

طراحی آشپزخانه‌های هوشمند

با افزایش تمایل مردم به ماندن در خانه، آشپزخانه‌ها هم محبوبیت بیشتری پیدا کردند. پس بعید نیست که شرکت‌های فناوری از این فرصت استفاده کنند و به تکاپو بیفتند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، فناوری‌هایی که با صدا فعال می‌شوند آشپزخانه‌های ما را به تسخیر درآورند. تصور اینکه بتوانید با صدای خود شیرآب یا روشنایی آشپزخانه را کنترل کنید هیجان انگیز نیست؟

سیستم‌های تصفیه‌ی هوا

سیستم‌های تصفیه‌ی هوا

در تمام طول دوران همه‌گیری کووید-۱۹، صحبت در مورد اهمیت هوای با کیفیت در محیط‌های بسته، متوقف نشد. احتمالاً این سنت در دوران پساکرونا هم ادامه داشته باشد؛ و مردم بخواهند توجه بیشتری به کیفیت هوای داخل خانه‌های خود نشان دهند. بنابراین احتمال اینکه محبوبیت دستگاه‌های تصفیه هوا پس از همه‌گیری نیز کم نشود، بسیار زیاد است. پیش‌بینی می‌شود که سیستم‌های HAVC به ترند اول سالم‌سازی هوای خانه تبدیل شوند. به زبان ساده‌تر، فناوری‌های مربوط به تجمیع گرمایش، تهویه و تهویه‌ی مطبوع در کانون توجهات عمومی قرار خواهند گرفت. به احتمال زیاد، این سیستم‌ها نقش مهمی در طراحی خانه های جدید ایفا خواهند کرد!


مطالب پیشنهادی:

خانه امن و عاری از ویروس به کمک فناوری!

۱۳راه ‌حل طراحانه برای سازمان دهی تمرینات ورزشی‌ در خانه


منبع: architizer.com

نادیا کریمی


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *