تاثیر شهر در شکل گیری هالیوود؛ تاریخ معماری و شهر در سینما ۳

تاثیر شهر در شکل گیری هالیوود؛ تاریخ معماری و شهر در سینما ۳

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: تاثیر شهر در شکل گیری هالیوود

+: باورم نمیشه تو هالیوودم. همه بازیگرای بزرگ اینجا یه خونه دارن

محله شون هم همیشه تمیزه!

-: آره؛ آخه اونا آشغالاشونو نمیذارن دم در.

میبرن تو فیلما نمایشش میدن!

دیالوگی از فیلم آنی هال

ساخته وودی آلن

بلاشک در طول هفته چندین بار نام هالیوود به گوشتان می‌خورد. امپراطوری رسانه‌ای که در سرتاسر جهان ریشه دوانده. اما بد نیست بدانید که اقتصاد شهر و مسائل اقلیمی شهر‌ها، مهمترین عامل بوجود آمدن این پدیده جهانی است.

در این مقاله در ادامه مباحث تاریخی ارتباط معماری و شهر با سینما، نگاهی به تاریخچه شکل گیری نظام هالیوود خواهیم داشت.

هالیوود

MPPC

پس از پیشرفت سینما و عبور از نیکول ادئون‌ها و شکل گیری نخستین سالن‌های سینما در آمریکا و اروپا، سران تولید فیلم و پخش کنندگان بزرگ فیلم در آمریکا که در راس آن شرکت ادیسون و بایوگراف بود، به هیچ‌وجه حاضر نبودند تا سرمایه هنگفتی را که از این طریق کسب کرده بودند، به سادگی از دست بدهند.

در همین راستا، آن‌ها دور یکدیگر جمع شدند و کمپانی‌ای با نام ” کمپانی دارندگان حق انحصاری تصویر متحرک Motion Picture Patents Company” که به اختصار MPPC خوانده می‌شد را تاسیس کردند.

 MPPC

ضوابط حاکم که این کمپانی وضع کرده بود، به طور کلی این حقیقت را برملا می‌کرد که هر فیلمسازی اجازه فیلم ساختن خواهد داشت که از این کمپانی اخذ مجوز کند! مقر این کمپانی و حوزه نظارتی آن نیز در جایی نبود به جز شهر نیویورک.

به مرور زمان کارگردانان و تهیه کنندگان که از نظارت‌های بالاسری MPPC کاسه صبرشان لبریز شده بود، به دنبال راه حلی برای این موضوع گشتند.

منطقه هالیوود؛ بهشت فیلمسازی

هالیوود

فیلمسازان مستقر در نیویورک، منطقه‌ای را در جنوب غربی شهر لس‌آنجلس با نام هالیوود یافتند. این منطقه چند ویژگی اصلی داشت:

اول اینکه هفت اقلیم بود. یعنی دسترسی مستقیم و آزادی به کوه، آب، دشت، جنگل و بیابان داشت.

دوم اینکه فاصله بسیار زیادی از نیویورک داشت. (نیویورک در شرق و لس آنجلس در غرب آمریکا واقع است)

سوم اینکه چون آبادی نبود، زمین در آن‌جا به شدت ارزان بود.

چهارم نیز اینکه به قطب گردشگری و تفریح آمریکا، یعنی لس‌آنجلس بسیار نزدیک بود.

این چهار دلیل اشاره شده، تهیه کنندگان را بر آن داشت تا تمام عوامل و تجهیزات خود را از نیویورک روانه هالیوود؛ این منطقه کمتر شناخته شده، بکنند. و در آنجا به دور از نظارت‌های قلدرمعابانه MPPC به صورت آزادانه به فیلمسازی مشغول شوند.

همین حضور بود که بعد از گذر اندک زمانی، فیلمسازان بزرگ دیگری از جمله دیوید وارک گریفیث را به این منطقه کشاند و به دلیل ارزان بودن قیمت زمین، استدیو‌های بزرگی در این محدوده شکل گرفت.

هفت اقلیم بودن منطقه نیز باعث شد تا فیلمسازان بدون دستکاری در محیط، محیط‌های مختلفی که سناریو فیلم‌ها ایجاب می‌کرد را به راحتی شبیه‌سازی کنند.

به مرور زمان، هالیوود به قطب شماره یک فیلمسازی آمریکا تبدیل شد و بعد‌ها نیز به قدری پیشرفت کرد که تقریبا به هر فیلمی که در آمریکا ساخته می‌شد، نام فیلم هالیوودی اطلاق می‌شد.

هالیوود

در انتها می‌توان گفت، مناسبات بین شهر‌ها و ویژگی‌های محیطی آن‌ها همواره در زندگی انسان‌ها و تعاملات مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادیشان، تاثیری شگرف داشته و نظام فیلمسازی هالیوود هم متاثر از همین امر بوده است.

منابع:

Asta.blogfa.com

Verity.com

 

ائلیار محمدزاده نبیی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *