خانه ی روستایی در حیدرآباد، خانه ای ارگانیک از جنس زمین

خانه ی روستایی در حیدرآباد، خانه ای ارگانیک از جنس زمین

اختصاصی کانون معماران: خانه ای ساده کنار مزرعه‌ای ارگانیک و از دل خاک را تصور کنید، خانه‌ای با ساده‎ترین مصالح و تزئینات. این خانه ی ارگانیک در حیدرآباد هند، توسط studio Inscape  و در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. در واقع، تار‌و‌پود این خانه ی روستایی پیرامون درختی موجود در یک مزرعه تنیده شده‌است. حیاطی کوچک و ساده، قلب تپنده‌ی این خانه است که ارتباط بصری خود را با تمام فضا‌های داخلی حفظ می‌کند. طراحان این خانه‌ی روستایی با ایجاد راهرویی طولی و مرکزی در راستای حیاط، رضایت کارفرما را برای داشتن همزمان خانه ‌ای خطی و حیاط‌دار تامین کرده‌اند.

خانه ی روستایی

خانه ی روستایی

برای ساخت سطح زیرسازی، بلوک‌های خاکی فشرده و پایداری به‌کار رفته که از خاک رس زمینِ مزرعه استخراج شده‌است. سطح بازشوها به‌طور ارگونومیک ساخته شده و چیدمان مبلمان چندمنظوره در خانه به صورت غیرسخت و انعطاف‌پذیر می‌باشد. همچنین، حفظ مقیاس انسانی درطراحی این خانه اهمیت داشته و به ارگانیک بودنِ مصالح به‌کار‌رفته در ساخت توجه شده‌است.

 توجه به این عوامل، نه‌تنها این پروژه را پایدار ساخته، بلکه تجربه‌ی کاربر را در مواجهه با فضاها بهبود بخشیده‌است.

خانه ی روستایی

خانه ی روستایی

ایدئولوژی طراحی: منظره ای لطیف در پس‌زمینه طبیعت

تجسم طراحی به گونه‌ای است که امکان ادغام و تعامل خانه با محیط طبیعی پیرامون خود را می‌دهد. طبیعت اطراف، به عنوان پس زمینه‌ای برای چشم انداز خانه است، بدون آنکه هریک غلبه‌ای بر جلوه‌ی دیگری داشته‌باشد. در واقع، ایده‌‌پردازی برای طراحی این خانه بر‌اساس علاقه‌ی کارفرما به داشتن مزرعه‌ای ارگانیک شکل‌گرفته است. طرح نهایی، علاوه ‌بر پاسخگویی به خواسته‌های کارفرما، خانه ‌ای را آفرید که به دور از فضاهای صلب و انعطاف‌ناپذیر، در طول زمان به صورت ارگانیک تکامل می‌یابد.

خانه ی روستایی

خانه ی روستایی

مصالح به‌کار رفته: امتدادی بر فضاهای بیرونی

معماران این خانه ی روستایی در مورد کاستن انرژی تجسم یافته[۱] درخانه مصمم بودند. دراین راستا، از آجرهایی برای کف‌سازی حیاط مرکزی استفاده شد که از زمین خانه و از خاک حفر شده ساخته‌ شده‌بود. دیوارهای آجری و دال‌های بدون تزئین، ساده و عریان باقی ماندند تا با محیط طبیعی پیرامون ادغام شوند. طرح خانه بر محور حیاط محوطه‌سازی‌شده‌ای می‌چرخد که از میان خانه عبور می‌کند. سطوح خانه از حیاط تا فضاهای مشترک، نه‌تنها مقیاس را از فضایی به فضای دیگر تغییر می‌دهند، بلکه تجربه‌ی بصری متنوعی را در سرتاسر خانه ایجاد می‌کنند.

خانه ی روستایی

دیوارهای اتاق‌ها تنها با آهک، شسته و سفید شده تا احساسی دنج و صمیمی در فضای داخلی ایجاد کند. کفسازی با موزاییک تندور با حاشیه اکسید سیاه برای فضاهای داخلی صورت گرفته‌است. استفاده از چوب اصلاح‌شده برای پنجره‌ها و درها و سیم‌کشی نمایان پریزهای برق، همان احساس صمیمی را در خانه ایجاد می‌کند که معمار می‌خواست به آن دست‌یابد.

می‌توان گفت، تمامی تصمیمات مربوط به این پروژه، برای ساخت خانه ای پایدار و اقتصادی صورت گرفته است.

خانه ی روستایی

چیدمان مبلمان / تحلیل فعالیت در فضای چند منظوره

چیدمان مبلمان در فضای نشیمن، نیمکتی L شکل را در خود جای داده‌است که به عنوان یک فضای تعاملی غیر‌رسمی عمل‌می‌کند. این چیدمان فضایی صمیمت مورد نیاز برای یک خانه‌ی روستایی را بدون استفاده از مبلمان رسمی فراهم می‌کند.

طراحان با در نظر گرفتن رابطه میان فضاها، چیدمان مبلمان در فضاهای مشترک داخلی را شکل دادند. آرایش مبلمان به گونه‌ای طراحی شده که امکانِ جای‌دادن گروه‌های بزرگ یا کوچک را در خود داشته باشد. این فضای مشترک و صمیمی، در عین حال، ارتباط بصری خود را با مزرعه سبز بیرون حفظ می‌کند.

خانه ی روستایی

خانه ی روستایی

خانه ی روستایی

پلان خانه ی روستایی

مقطع خانه ی روستایی

مقطع

خانه ی روستایی


مطالب پیشنهادی:

خانه ارگانیک ؛ خانه ای الهام گرفته از بادام زمینی در دل زمین!

معماری خانه چوبی ؛ تلفیق نور و سایه در محیط!


منابع: eco-literacy.net | archdaily.com

ثمینه علیزاده اشرفی


[۱] Embodied energy: انرژیِ نهان، انرژیِ متبلور، انرژیِ مجسم، انرژیِ پنهان، انرژیِ نهفته، انرژیِ گنجانده‌شده، یا انرژیِ تجسم‌یافته، به جمعِ همه‌ی انرژی‌هایِ لازم برایِ تولیدِ یک کالا یا سرویسِ معین طیِ چرخه‌ی حیاتِ آن گفته می‌شود.


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *