خانه ‌ی Macaco؛ وقتی عناصر موجود در طبیعت، الهام‌بخش طراحی شوند 

خانه ‌ی Macaco؛ وقتی عناصر موجود در طبیعت، الهام‌بخش طراحی شوند 

یکی از جدیدترین پروژه‌‌های آتلیه‌‌ی معماری Marko Brajovic در کشور برزیل (Brazil)، خانه ‌ای درختی با طرحی منحصربه‌فرد می‌باشد! این پروژه ۸۶ متر مربعی که آن را خانه ‌ی Macaco   نامیده‌اند، در سال ۲۰۲۰ میلادی به بهره‌برداری رسید. قصد داریم که در مطلب پیش‌رو، شما را با جزئیات این واحد مسکونی چشم‌نواز آشنا کنیم؛ پس با ما همراه‌شوید.

خانه ‌ی Macaco

Marko Brajovic  به عنوان سازنده‌ی خانه‌ ی درختی Macaco به یادآوری خاطرات کودکی خود می‌پردازد و می‌گوید: «وقتی خیلی کم سن‌وسال بودم، میمون‌هایی که در منطقه‌ی Serra زندگی می‌کردند به یکباره ناپدید شدند. عده‌ای معتقد بودند دلیل این ماجرا، تب زردی بود که در میان اهالی شیوع پیدا کرد. به هر صورت، غیبت آن‌ها من را بسیار دلتنگ کرد.»

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

این معمار خوشنام و باسابقه، در ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی و برای ساختن خانه ‌ای درختی به منطقه‌ی Serra بازگشت. در حال‌و‌هوای انتخاب موقعیت مناسب برای برپا کردن خانه بود که به ناگاه با دسته‌ای از میمون‌های کاپوچین مواجه شد. گویی آن‌ها برگشته بودند تا دوست قدیمی خود را در مسیر انتخاب سایت و چگونگی طراحی خانه، یاری نمایند. خانه ‌ی Macaco با الهام درختان سرفراز جنگل طراحی شده است. به این امید که بتواند با ساکنان بیشمار آن، به خصوص با میمون‌های کاپوچین، ارتباطی دوستانه برقرار کند.

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

ساختار اصلی Macaco House با کمک قطعات چوبی سامان یافته است. البته نباید از نقش پوسته‌هایی از جنس گالوالوم و عایق‌های حرارتی غافل شد؛ چراکه توانسته‌اند این واحد مسکونی‌را زیست‌پذیرتر نمایند!

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

در اینجا باید به نکته‌ی مهمی اشاره کنیم: خانه‌‌ی Macaco یک محدوده‌ی کوچک ۵در ۶متری از جنگل را اشغال کرده‌است. به زبان ساده‌تر، این یعنی خانه‌ ی جنگلی Marko Brajovic  هیچگونه تاثیر منفی‌ای بر بافت گیاهی جنگل‌های Serra ننهاده است.

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

تیم معماران به طبیعت و راه‌حل‌هایی که پیش پای انسان می‌گذارد، اعتماد کامل داشتند. بنابراین در مسیر طراحی ساختار خانه، به جستجوی گیاهی که بیشترین سازگاری را با توپوگرافی خاص سایت داشته باشد، پرداختند. در نهایت، جوکارا (Euterpe edulis) انتخاب شد. یکی از نخل‌های بومی منطقه‌ی آتلانتیک که به راحتی می‌تواند خود را با سراشیبی‌های زمین منطبق سازد. به علاوه، ساقه‌ی بلند و نازک آن، قدرت تحمل وزن‌های بالا را دارد. ستون‌های نازک ولی متراکم خانه، که با الهام از ریخت‌شناسی درخت جوکارا طراحی شده بودند، اینگونه شکل گرفتند!

خانه ‌ی Macaco

خانه ‌ی Macaco

جالب‌ترین عنصر خانه‌ ی Macaco، طبقه‌ی آخر آن است. یک رصدخانه‌ی کوچک و جمع‌وجور که امکان مشاهده‌ی طبیعت را در اختیار ساکنین قرار می‌دهد! این تمهیدی است که شورِ یادگیری و برقراری ارتباط با جهان را در میان اهالی خانه، زنده و شعله‌ور خواهد‌کرد!

خانه ‌ی Macaco

 

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان

منبع

archdaily.com

نادیا کریمی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *