خانه Azul Nomeolvides، تعامل طبیعت با محیط زندگی!

خانه Azul Nomeolvides، تعامل طبیعت با محیط زندگی!

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: استودیوی معماری Samantha Calzada در یکی از پروژه ‌های خود در سال ۲۰۱۹ میلادی، خانه Azul Nomeolvides را طراحی کرده‌است!

خانه Azul Nomeolvides

این خانه با هدف حفاظت از محیط طبیعی، از اصول زیست‌اقلیمی معماری برای تعامل با طبیعت استفاده ‌می‌کند. این خانه با متراژ ۴۰۰ متر‌مربع در منطقه‌ی گرمسیری‌ و مرطوب، در ساحل دریاچه‌ی باکالار در مکزیک واقع‌شده و محیط دنجی را ایجاد کرده‌است.

خانه Azul Nomeolvides

جالب است بدانید با توجه به شیب تند زمین، این پروژه به ماژول‌های کوچک‌تری برای ادغام با طبیعت، تقسیم شده‌است. در واقع خانه ی Azul Nomeolvides با اشغال ۵ درصدی زمین، به حفظ مناطق سبزِ طبیعت کمک شایانی کرده‌است.

خانه Azul Nomeolvides

با توجه به گرما و رطوبت منطقه، طراحی خانه ‌ها به‌گونه‌ای است که هوای مطبوعی در داخل خانه جریان می‌یابد. در‌نتیجه سقف خانه ‌ها را در ارتفاع ۶ متری از کف و با ‌زاویه ۶۰ درجه ساخته‌اند. این زاویه، منجر به کاهش ۶۰ الی۹۰ درصد حرارت حاصل از تابش نور خورشید در فصول گرم سال می‌شود. همچنین به جهت کاهش ورود مستقیم نور طبیعی، در نمای جنوبی کنسولی تعبیه شده‌است.

خانه Azul Nomeolvides

با توجه به اساس‌نامه‌ی حفاظت از زیست‌بوم، همه‌ی درختانِ موجود در طبیعت حفظ شده‌است. همچنین آن دسته از گیاهانی که در گذشته تحت تاثیر فعالیت های انسانی آسیب دیده‌بودند، بهبود ‌یافتند.

خانه Azul Nomeolvides

از ویژگی های جالب توجه خانه‌‌ ی Azul Nomeolvides، تولید برق مورد استفاده‌ی خود می‌باشد. همچنین با تصفیه‌ی آب فاضلاب خود، به پاکسازی زیستگاه طبیعی کمک شایانی می‌کند.

خانه Azul Nomeolvides

معماران این پروژه برای حفظ بیولوژیکی محیط طبیعی؛ یعنی کاهش فرسایش زمین و عبور باریکه های آب، از روش pilotis بهره گرفته‌اند. در این روش، سطح کف بنا را با استفاده از ستون‌ها بالا می‌برند تا فضایی برای گردش عوامل طبیعی ایجاد نمایند. در‌نتیجه یک معماری نفوذ‌پذیر در تعامل با عوامل طبیعی؛ یعنی زمین، آب، هوا و حواسِ انسانی ایجاد شده‌است.

خانه Azul Nomeolvides

 

منبع:

archdaily.com

نسترن دواتگران

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *