کلبه ی درختی ، آشیانه ای آمیخته به جنگل

 کلبه ی درختی ، آشیانه ای آمیخته به جنگل

اختصاصی کانون معماران: تصور کنید آشیانه ای چوبی بر فراز درختان داشته باشید؛ کلبه ی درختی در میان جنگل!

میل به زندگی در آشیانه ای درختی، تصور تجربه‌ی شگفت انگیز بوده که محدود به دوران خاصی نیست. شاید همه‌ی ما زمانی آرزوی داشتن خانه ای در بالای یک درخت را در سر پرورانده‌ایم. طرح دو کلبه‌ی درختی در نروژ هم بر اساس همین خیال شکل گرفته است. این کلبه‌ها در دامنه‌ی تپه‌های شیب‌دار جنگلی اطرافHardangerfjorfd ، بر فراز Odda در نروژ قرار گرفته‌اند. معماران نروژی Helen & Hard  با رویکردی بوم‌شناسانه این خانه های درختی را در سال ۲۰۲۰ طراحی کرده‌اند.

 کلبه ی درختی

این طرح بر اساس آرزوی کارفرما برای تجربه‌ی فضایی منحصربه‌فرد شکل‌گرفته که هیجانِ گشتن و بالارفتن از درختان را تداعی‌کند. هدف طراح، آفریدن فضایی بوده که تجسم واقعی زیستن در طبیعت باشد. در واقع، این آشیانه‌ها بر فراز درختان جنگل کاج، لذت ماجراجویی در طبیعت نروژی را به ارمغان می‌آورند.

 کلبه ی درختی

چالش‌های پروژه

چالش برانگیزترین جنبه‌ی این پروژه، پیش‌فرضی بود که توسط کارفرما و معماران تعریف شد؛ استقرار یک کابین کامل که تماما توسط درختی باریک، بدون ستون اضافی یا استفاده از درختان دیگر پشتیبانی شود. چالش بعدی، ایجاد فضایی سازگار با شرایط آب و هوایی در اطراف یک درخت زنده و درحال رشد بود. توجه به استانداردهای سرمایش، گرمایش و تهویه هوایی نیز از پیش‌فرض‌ها و جنبه‌های دیگر طراحی این پروژه بوده است.

 کلبه ی درختی

ویژگی های کلبه درختی

هر کلبه با مساحت ۱۵ متر در ارتفاع ۴ تا ۶ متری یک درخت کاج، جای‌گرفته و دارای امکانات رفاهی خانه‌ا‌ی واقعی است. این خانه‌های درختی دارای برق، آشپزخانه‌ای کوچک، یک توالت فرنگی، دوش و حتی اینترنت با سرعت بالا می‌باشند. هر خانه ‌ی درختی ظرفیت چهار نفر را دارد و دارای تختی دو نفره و دو تخت یک نفره است. همچنین، این آشیانه ها برای گرم شدن در شبهای سرد زمستان، مجهز به گرمایش از کف هستند.

 کلبه ی درختی

 

نحوه‌ی ساخت

هر کابین ابتدا در اطراف یک میله‌ی فولادی ساخته شده و به دو نیم تقسیم می‌شود. سپس با ۴ پیچ و مهره دوباره در اطراف درخت به یکدیگر متصل‌شده و سایر قسمت‌ها به ستون فقرات الحاق می‌گردند. طراحان با استفاده از پل و دو سیم فولادی، ابتدا درخت را به صورت افقی تثبیت کردند. به این ترتیب تمام وزن به صورت عمودی بر تنه وارد شده و هیچ بار غیر مرکزی ایجاد نمی‌شود.

 کلبه ی درختی

در اطراف ستون فقرات، فضا توسط دنده‌های چوبی به صورت شعاعی ساخته شده که فضای محصور را تعریف می‌کند. همچنین عمق دنده‌هایی که برای تحمل بار بکار می‌رود، به لایه‌ی عایق اطراف لانه تبدیل می‌شود. قسمت بیرونی کلبه، توفال و پوسته‌ای محافظ از درخت کاج دارد که به مرور زمان با جنگل ادغام می‌شود. فضای داخلی آشیانه نیز با پنل‌هایی از توسکای سیاه پوشانده شده که جو گرم و لطیفی را به آن می‌بخشد.

 کلبه ی درختی

بوم شناسی طراحی

کلبه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک درخت (با حداقل اتکا به سازه‌های خارجی) وزن خانه را تحمل ‌کند. هر درخت در مرکز سازه‌ی میانی خانه‌ی درختی قرار گرفته و نشان احترام به طبیعت است. فضای داخلی از بهترین چوب‌های توسکای سیاه ساخته‌شده و نمای بیرونی با تداعی طرح مخروطی کاج نروژی، با محیط طبیعی ادغام می‌شود.

 کلبه ی درختی

محصولات و مبلمانی که برای آرایش فضای داخلی کلبه‌ها به‌کار‌رفته نیز همگی از منابع بومی تهیه شده اند. رعایت چنین نکاتی در این پروژه، نشانگر توجه و احترام به محیط‌زیست منطقه و کسب‌و‌کارهای محلی است.

 همچنین، رویکرد بوم‌شناسانانه‌ی معمار در طراحی این خانه های درختی پاسخی خاص به توپوگرافی و شرایط ویژه‌ی سایت می‌باشد.


مطالب پیشنهادی:

معماری خانه های درختی ؛ بررسی ۷ نمونه از بهترین خانه‌ های درختی جهان

خانه درختی ، همنوا با باغ‌ های جنگلی

خانه جنگلی ؛ خانه ای خیال‌ انگیز در میان درختان


منابع: archdaily.com | woodnest.no

ثمینه علیزاده


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *