خانه ی Kodikara ، جورچین آرامش و سرزندگی

خانه ی Kodikara ، جورچین آرامش و سرزندگی

​اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه ی Kodikara توسط شرکت معماری Lalith Gunadasa برای زوج جوان پرمشغله‌ای طراحی شده که در زمینه‌ی فن‌آوریِ اطلاعات فعالیت‌می‌کنند. این زوج آرزوی خانه ‌ای را داشتند که در عین سرزندگی، بتوانند از آرامش و سکون آن لذت ببرند.

خانه ی Kodikara

با توجه به نیاز کارفرما و موقعیت زمین، این خانه به صورت جورچین اندیشمندانه‌ای از اتاق‌های درونی و باغ‌های بیرونی طراحی شده‌است. این طرح، تصور فضاهایی بی‌انتها را پدید آورده است که در واقعیت، همگی در قطعه زمینی ۳۵۰ متری جای گرفته‌اند.

خانه ی Kodikara

این ملک در خیابان Alakeshwara، در منطقه‌ی مسکونی متراکمی در Ethul Kotte در شهرSri Jayawardenapura در کشور سریلانکا قرار دارد. خانه ‌ی Kodikara در دو طبقه با مساحت کل ۳۷۴ متر‌مربع طراحی شده‌است. طبقه‌ی همکف خانه، شامل دو پارکینگ برای وسایل نقلیه، فضای نشیمن، فضای ملاقات‌کنندگان، فضای غذاخوری، شربت‌خانه و فضاهای خدماتی می‌باشد. برای مدیریت شیب ۱.۲ متری زمین در جهت شرق به غرب، فضاهای طبقه‌ی همکف در سطوح مختلفی واقع شده‌اند. استفاده از این شگرد، در عین ارتقای ارتباط بصری میان فضاهای مختلف، باعث سرزندگی و پویایی موزون آنها می‌گردد.

خانه ی Kodikara

ارتفاع طبقه همکف از سطح خیابان مجاور، باعث دستیابی به بیشترین حریم خصوصی نسبت به محیط پیرامون می‌باشد. همچنین، ارتفاع بازشوها، دید وسیع و کاملی را نسبت به منظره‌ی تالاب از باغ فراهم می‌کند.

ورودی خطی و باریک با تمرکز بر حیاط مرکزی و گشوده به روشنای آسمان، منتهی به فضای نشیمن وسیعی با کف چوبی و بازشوهای شیشه‌ای می‌گردد. این فضا سرشار از نور طبیعی است؛ به طوری‌که بیننده، طبیعت را درون خانه و کنار خود احساس می‌کند.

خانه ی Kodikara

 حیاط اندرونی رو به آسمان، قلب این خانه است و ارتباط عمودی و افقی میان فضاهای خانه را برقرار می‌کند. همچنین، ستون‌‌ها و کف چوبی خانه، فضاهای گرمی‌ را به شیوه‌ای مدرن پدید آورده و حیاط‌های بومی سریلانکایی را تداعی می‌کنند.

خطوط صاف و خالص، فرم‌‌های ساده، دید وسیع از بازشوها و فضاهایی با نور طبیعی زیاد، فاصله میان درون و بیرون خانه را کم می‌کند. دیوارهای آراسته به رنگ سفید و موزاییک‌‌های روشن، باعث انعکاس نور در سرتاسر فضاها و از‌بین‌رفتن احساس تراکم می‌گردد. در نظر گرفتن این عناصر در طراحی، خانه‌ای وسیع و آرام را پدید می‌آورد.

خانه ی Kodikara

یکپارچگی فضاهایی مانند انبار غذا و آشپزخانه، بدون مرزبندی مشخص، سلسله‌مراتب فضایی را نمایان می‌کند که ترکیبی از گستردگی و هم‌زیستی است. آشپزخانه در کنار انبار مواد غذایی ( شربت‌خانه) قرار دارد و فضاهای خدماتی را از دید بازدید‌کنندگان پنهان می‌سازد.

مکان بازدیدکنندگان، در مجاورت فضای نشیمن قرار دارد، بدون آنکه مزاحمتی در فعالیت‌های معمول در طبقه‌ی همکف ایجاد کند. این فضا خالی از عناصر غیر ضروری بوده، بُعد دیگری به خانه می‌بخشد و به حفظ آرامش فضاها کمک می‌کند. محدود بودن مبلمان ساده‌ی این فضا که سیال و تغییر پذیر است و رنگ آن، سرزندگی این فضا تقویت می‌شود.

خانه ی Kodikara

طبقه ی اول، شامل سالنی خانوادگی برای تماشای تلویزیون، اتاق خواب اصلی دارای حمام، یک اتاق ورزشی خصوصی و کتابخانه‌ای با فضای مطالعه است. دید اتاق خواب اصلی، اتاق دیگر و سالن تماشای تلویزیون همگی رو به زمینی غیرقابل ساخت هستند. این فضاها پنجره هایی به سمت باغ دارند و از منظره‌ی تالاب بهره‌مند می شوند. همچنین، تمامی فضاهای مرکزی طبقه همکف و بالا از طریق حیاط مرکزی در تعامل می‌باشند.اتاق دیگر که به سمت باغ پشتی و خیابان می‌باشد، با پنجره‌های مشبک چوبی سایه‌دار شده‌است. این بازشوها، در عین ایجاد تهویه و نور طبیعی، کیفیت فوق العاده‌ای از حریم خصوصی و امنیت را پدید می‌آورند.

خانه ی Kodikara

بام خانه به عنوان تراسی چند منظوره طراحی شده‌است که مکانی ایده‌آل برای گذراندن عصرهای ابری در زیر آسمان ناپایدار است، بدون آنکه منظره پیش روی چشم و ذهن را محدود سازد.

خانه ی Kodikara

 

منبع:

arch2o.com

ثمینه علیزاده اشرفی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *