۱۳راه ‌حل طراحانه برای سازمان دهی تمرینات ورزشی‌ در خانه

۱۳راه ‌حل طراحانه برای سازمان دهی تمرینات ورزشی‌ در خانه

اختصاصی کانون معماران: با رشد مداوم شهرها و تغییر سریع واقعیت‌های روزمره، مردم برای حفظ سلامتی خود به روش‌های جدیدی همچون باشگاه خانگی روی می‌آورند. باوجوداینکه ترویج سبک زندگی فعال با هدف حمایت از آسایش و سلامتی انسان، تاکنون مورد توجه بسیاری از برنامه‌ریزان و معماران بوده است (مثل شهرهای دوستدار پیاده و دوچرخه، پارک‌ها و مراکز ورزشی و تناسب‌اندام)، اما اتفاقات چند وقت اخیر نشان داده است که این امکانات عمومی محبوب، ممکن است همیشه در دسترس نباشد.

 

بااین‌حال، راه‌ حل مثل روز روشن است! در حقیقت، این روزها حتی اگر خودتان درگیر این قضیه نباشید، احتمالاً شاهد تمرین اطرافیانتان در خانه یا در دفاتر کارشان هستید. فضاهای داخلی و تجهیزات محل‌‌کار، گاهی برای افرادی که مشتاق استراحت باشند، قابلیت تبدیل به محل استراحت و تفریح دارند.

داشتن تحرک بدنی به چیزهای زیادی احتیاج ندارد و می‌توان راه‌های مبتکرانه‌ای را خلق کرد. چه یک باشگاه خانگی متداول باشد، چه دستگاه‌های کوچک‌تر و یا فقط محیطی بدون مانع؛ در کل هر فضای باز از پیش طراحی‌شده‌ای می‌تواند به یک محدوده‌ی تمرینات خانگی تبدیل شود. به‌طور متوسط ​​ (۲٫۷ مترمربع) حداقل ابعاد موردنیاز برای حرکت راحت و بدون تجهیزات است؛ درحالی‌که فضای نسبتاً بزرگ‌تری (۹٫۲ مترمربع) برای یک اتاق دارای تجهیزات، موردنیاز است.

ما مثال‌های زیر را بر اساس طراحی و راه‌حل‌های مکان‌مندِ اجراشده در سه دسته تقسیم کرده‌ایم.

  • باشگاه خانگی متداول: درست مثل سالن بدن‌سازی معمولی، اما در خانه!
  • تجهیزات قابل نصب: رویکرد خلاقانه‌تری برای گنجاندن انواع خاصی از فعالیت‌ها در خانه است که در بسیاری از موارد، نیازها و علایق خاص ساکنان آن را در نظر می‌گیرد.
  • فضای باز انعطاف‌پذیر: یک فضای باز در خانه یا محل کار که می‌تواند به طرق مختلف مورداستفاده قرار گیرد.

باشگاه خانگی متداول

خانه lee / طراحی توسط Eduardo Glycerio + Studio MK27 – Marcio Kogan

healthy design

ایوان جلویی این بنا توسط پیشخوانی در نما مشخص شده است که در آن دو باکس چوبی، توسط لابی از هم مجزا شده‌اند. آشپزخانه به اتاق‌نشیمن باز می‌شود و در یکی از باکس‌هایی قرار دارد که محدوده خدمات‌دهی را در خود جای داده‌است. بار نیز به قسمت لابی باز می‌شود و در درون باکسی که اتاق‌خواب را در خود جای داده، قرار دارد. در انتهای راهروی اتاق‌خواب‌ها که از بیرون خانه نیز می‌توان به آن دسترسی داشت، یک مرکز آبگرم وجود دارد. این مرکز آبگرم توسط دیوارهای خارجی محدود شده و به یک اتاق بدن‌سازی، سونا و استخر کوچک متصل شده‌است.

 

خانه The Barn/ توسط معماران Carney Logan Burke

The_Barn__(c)_Audrey_Hall_photgraphy

این خانه‌ی نوساز، با مساحت ۲۴۰۰ فوت مربع که تابستان گذشته به پایان رسید. سه هدف پروژه: فراهم کردن یک مهمان‌خانه برای بازدیدکنندگان خانواده. یک مکان اختصاصی ورزش برای خانم خانواده که گفته بود: من هر زمان که می‌توانم بیرون ورزش می‌کنم اما به چیزی با منظره احتیاج دارم تا در آب‌وهوای بد از آن استفاده کنم. همچنین یک گاراژ گسترده در طبقه اول با کف سرامیکی شطرنجی نیز برای همسرشان طراحی شد.

 

ویلا G / توسط استودیو GAAP

Villa_G_(c)_Fernando_Guerra___FG_SG

این باغ با احترام به تمام صخره‌ها و گونه‌های درختی واقع در سایت، طراحی شده است. در داخل باغ، یک پیاده‌رو حلقوی وجود دارد که ویلا را احاطه کرده است. در طول مسیر، بخش‌های مختلف باغ را به‌آرامی کشف می‌کند: یک زمین‌بازی، یک باغ سبزیجات و یک منطقه استراحت.

 

عمارت ورزشی / توسط Horomy studio

Garden_Pavilion_(c)_Robert_Les

معماران پروژه، با مسئولیت بزرگی برای طراحی یک باشگاه خانگی در درون سایت حومه‌ای و در فضایی محدود روبرو بودند. زیرزمین شامل رختکن و نیمکت‌های ورزشی، طبقه همکف با تجهیزات چک‌آپ قلبی- عروقی. طبقه اول که دارای یک سالن ورزشی یوگا است، بخش‌های اصلی این ساختمان را تشکیل می‌دهند.

 

تجهیزات قابل‌نصب

در حالت تعلیق/ توسط NatureHumaine

In_Suspension_(c)_Adrien_Williams

صاحبان خانه، خواستار تغییر دو طبقه آخر یک ساختمان برای فراهم‌کردن فضای زندگی دو فرزند جوان علاقه‌مند به ورزششان بودند. هدف اصلی، ایجاد یک فضای زندگی مشترک بود که در آن، همه‌ی عملکردهای اساسی به اشتراک گذاشته می‌شد. ولی بااین‌وجود، به هر شخص اجازه می‌داد تا حریم خصوصی خودش را داشته باشد. کانسپت معماری، مبتنی بر از بین بردن کف بود که دو سطح را از هم جدا می‌کرد. درنهایت یک فضای باز گسترده ایجاد می‌شد که در آن به نظر می‌رسید دو جعبه بزرگ در هوا شناور هستند. این پیکربندی، سه شکاف ایجاد می‌کند که هرکدام دوطبقه ارتفاع دارند. شکاف مرکزی به یک اتاق تمرین ورزشی با یک جفت حلقه ژیمناستیک تبدیل می‌شود.

 

پارک اسکیت در خانه/ توسط LEVEL Architects

Skate_Park_House_(c)_Kojima_Junji

مالکان پروژه، خواستار یک پارک اسکیت‌بورد و یک اتاق تمرین پیانو بودند تا علایق فردی آن‌ها را منعکس کند. پنل‌های شیشه‌ای کشویی طبقه‌اول به محوطه باز می‌شوند و امکان توسعه‌ی کارگاه و استودیو را به سمت خارج فراهم می‌کنند.

 

زمین‌بازی در خانه/ توسط KOIZUMISEKKEI

Court_House_(c)_Toshiyuki_Yano

در این پروژه، معماران تلاش کرده‌اند تا رابطه جدیدی بین زمین بسکتبال داخلی و درون منزل فراهم کنند. نحوه چینش الگوی این خانه، الهام گرفته از الگوی متداول سالن‌های ورزشی است. مکان قرارگیری زمین بسکتبال سرپوشیده، در مرکز اصلی خانه برنامه‌ریزی شد و اتاق‌ها نیز در جهت مقابل زمین‌بازی طراحی شدند.

 

غار مردِ شهری/ توسط معمارانInhouse Brand

Urban_Man_Cave_(c)_Riaan_West

معمارانInhouse Brand، سالن بلااستفاده‌ی یک اقامتگاه را به سکوی پرتاب جذابی برای پسر خوش‌شانس خانواده و دوستانش تبدیل کردند. در این پروژه علایق مختلف جوانان ازجمله اسکیت، موج‌سواری و معاشرت مدنظر قرار گرفته شده است. بر همین اساس تیم Inhouse هدف خود را، ایجاد فضای چندمنظوره‌ی مرسوم و مد روز قرار داد.

 

خانه ای در Tsukawaki/ توسط Horibe Associates

House_in_Tsukawaki_-_Yohei_Sasakura

مشتری این پروژه که روزهای خود را برای سفر به کوه در مناطق مختلف برای صخره‌نوردی سپری می‌کند، یک سنگ‌نورد حرفه‌ای است که به‌عنوان مربی نیز فعالیت دارد. از معماران خواسته شد یک دیوار کوهنوردی واقعی طراحی کنند که بتواند به‌عنوان اتاق آموزش مشتری نیز مورداستفاده قرار گیرد. اتاق تخته‌سنگ در مجاورت اتاق نشیمن است و به‌این‌ترتیب، هم برای شخصی که در حال آموزش است و هم برای اعضای خانواده که او را تماشا می‌کنند، اوقات لذت بخشی را فراهم می‌کند.

 

Inteltion Office / توسط Onion

Inteltion_Office_(c)_W_Workspace

در طول طراحی، دغدغه اصلی تیم Onion، مشکلاتی بود که کار دفتری به وجود می‌آورد (گردن درد، کمردرد و…). گذراندن ساعت‌ها کار در همان وضعیت بدنی چه با کامپیوتر و چه با مداد بسیار ناسالم است. پیشنهاد تیم Onion طرحی برای حفظ سلامتی است که توسط دفتر به کارمندان ارائه می‌شود. نحوه چیدمان ابزارهای کششی، طرحی برای Inteltion Office است. این ابزارها بر اساس محدوده بندی از تمرینات آسان تا دشوار، سازمان‌دهی می‌شوند؛ ازجمله تمرینات «راه رفتن با انگشت»، «چرخش بازو»، «صندلی‌های چرخشی» و دشوارترینشان «میله‌های هوایی معروف به میله‌های میمون» است.

 

فضای باز انعطاف‌پذیر

باغ-استودیوی ورزشی در شمال لندن / توسط EASTWEST ARCHITECTURE

Garden_Studio_Gym_in_North_London_(c)_NAARO

به‌طور مختصر این پروژه عبارت بود از ساخت یک استودیوی تمرین در باغ عقبی خانه مشتری؛ زیرا در محدوده محلی Walthamstow Village سالن ورزشی وجود نداشت. از طرفی محدودیت‌های معماران پروژه کاملاً سخت‌گیرانه بود، زیرا مجبور بودند بر طبق مقررات مجاز توسعه و یک فضای کوچکی در باغ، کار را پیش ببرند. توسعه مجاز فقط اجازه‌ی یک طبقه را می‌داد و آنان نیز برای دور زدن این مسئله، سطح طبقه همکف را پایین‌تر آوردند؛ زیرا هیچ سیاست محلی یا ملی در مورد حفاری وجود نداشت. به‌این‌ترتیب، ارتفاع زیادی برای جست‌و‌خیز و پرش فراهم شد.

 

Biombombastic / توسط elii

Biombombastic_(c)_Imagen_Subliminal

در مرحله اول، یک فضای باز در نظر گرفته‌ شده است و کل برنامه، حولِ یک باند L شکل از دو طرف شکل گرفته است. این باند شامل دسترسی به خانه، پنجره‌های نمای بیرونی، تخت تاشو، فضای ذخیره‌سازی، آشپزخانه کامل، میز کمکی تاشو، دسترسی به حمام و ماشین لباسشویی است. این روش، پراکنش فضایی را بهینه می‌کند و باعث تجمع همه عملکردها می‌شود. به‌این‌ترتیب، فعالیت‌های روزمره می‌توانند از بیشترین فضای ممکن بهره‌مند شوند و درعین‌حال نیز با هندسه آپارتمان سازگار هستند.

 

TKSTYLE Office / توسط JACKY.W DESIGN

TKSTYLE_Office_(c)_Wenyao_Photography

به‌منظور خرق عادات روزمره و واردکردن حس منزل به درون فضای کار، تیم JACKY.W DESIGN یک فضای باز و چندمنظوره‌ای برای تجربه حس زندگی، برای فشن برند TKSTYLE BOUTIQUE طراحی کرده است. طراحان، ساختار و ارتفاع (۸ متری) فضای اصلی را توسعه دادند و مناطق عملکردی یکپارچه برای کار، پذیرش، تناسب‌اندام، کنفرانس و غیره را در فضای دوطبقه‌ای بدون جداکننده‌های سخت، به وجود آوردند. در هر دیوار، پنجره‌هایی وجود دارد که نور طبیعی کافی برای نفوذ به فضا را تضمین می‌کند؛ درنتیجه یک محیط روشن و دارای هوای مناسب ایجاد می‌شود


مطالب پیشنهادی:

اتاق کار خانگی ؛ ۱۱ سبک دکوراسیون، چیدمان و طراحی حرفه‌ای

خانه‌ ی شیشه ‌ای ؛ اتحادی از فضاهای جذاب


منبع: archdaily.com

نیلوفر علی نسب


امتیاز ما

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *