استودیوی موسیقی Climax ؛ متفاوت در طراحی، منحصر به فرد در اجرا

استودیوی موسیقی Climax ؛ متفاوت در طراحی، منحصر به فرد در اجرا

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پروژه استودیوی موسیقی Climax که بر تولید موسیقیِ فیلم تمرکز دارد، توسط معماران Endless Space در شهر Beijing واقع در کشور چین (China) طراحی و اجرا شده است.

طرح این استودیوی موسیقی بر ایجاد یک فضای پویا و در عین تکرار یک الگوی منظم استوار بوده است. بر همین اساس می توان ادعا کرد که تمرکز اصلی معمار بر هر چه بزرگ تر جلوه دادن این استودیو در فضایی طویل ولی کم عرض بوده است.

سایت این استودیوی موسیقی فقط ۷.۲ متر عرض و ۲۰ متر عمق داشت؛ اما بخت با مالکان استودیوی Climax یار بود؛ زیرا تیم طراحان معمار اعتقاد داشت که مهم نیست محیط تا چه اندازه بسته به نظر بیاید، یا چقدر کارآیی داشته باشد؛ با کمک یک طرح اصولی و حساب شده می توان جریان فضایی مثبتی ایجاد کرد!

الزامات کاربردی این استودیوی موسیقی شامل یک اتاق ضبط، دو اتاق کنترل اصلی و فرعی، چهار اتاق برای تنظیم کننده ها، اتاقی برای برگزاری جلسات و در نهایت اتاقی برای تمرین و استراحت موزیسین ها بود. جالب است بدانید با تمهیداتی که تیم معماران Endless Space اندیشیده اند، تمامی این نیازها برآورده شده است.

معماران Endless Space همیشه برای حل مشکلات عملکردی پروژه های خود، سبک ترین، نازک ترین و باریک ترین مصالح و متریال ها را بر می گزینند. با توجه به اینکه در طراحی فضاهای مختلف این استودیوی موسیقی از ایده طراحی و بهره برداری از نیم اشکوب ها استفاده کرده اند، می توان دید پله هایی که اتصال بین اجزای مختلف محیط را ممکن می سازند، هم مدرن و زیبا طراحی شده اند و هم فضای زیادی را اشغال نمی کنند!

احتمالا متوجه شده باشید که استودیوهای ضبطِ صدا با هدف ایجاد شرایط آکوستیک، معمولا دیوارهای بسیار ضخیمی دارند. اما همانطور که تا اینجای متن متوجه شده اید، تیم معماران Endless Space برای طراحی استودیوی Climax به روش های متداول طراحی فضاهای ضبط موسیقی اهمیتی نداده اند! آن ها با مطالعه مواد و متریال های مختلف و بررسی جزئیات هر کدام، توانستند دیوارهایی طراحی کنند که هم نازک تر باشد و هم نیاز فضا را به آکوستیک بودن برطرف کند.

یکی از جالب ترین و دلنشین ترین فضاهای داخلی استودیوی موسیقی Climax، طبقه دوم آن است. یعنی جایی که همزمان عمق کمتری نسبت به طبقه اول دارد و آفتاب گیرتر است! اینجا همان محل استراحت و تمرین نوازندگان به حساب می آید.

پلان

اشتیاق بی حد و حصر برای طراحی، شهامت انتقاد کردن و انتقاد شنیدن، مهربانی داشتن، همبستگی، امید و استقامت، احساسات صادقانه ای هستند که معماران Endless Space در وجود خود پرورش داده اند. بد نیست این مطلب را با شعار اصلی معماران Endless Space به پایان برسانیم:

” نگران کمبودهای خود نباشید، ما با هم پیشرفت خواهیم کرد! “

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *