فروشگاه مرکزی ساعت MOMIC ؛ سیری در مکان به مثابه ی زمان

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: MOMIC یک بِرَند نوظهور طراحی و تولید ساعت به معنای لحظات جادویی (Moments of Magic) است! معماران TAO+C اولین فروشگاه مفهومی ساعت MOMIC را در سال ۲۰۲۰ میلادی در شهر Hangzhou واقع در چین طراحی کرده اند.

فروشگاه مرکزی ساعت MOMIC

اجزای اصلی تشکیل دهنده ی این فروشگاه ساعت، بلوک های مرمری با رنگ های سبز تیره، عسلی و سفید، عناصر فلزی آبی و نارنجی براق و همچنین اکریلیک است. حجم های هندسی ساده و منحصر به فرد با ترکیب رنگی دقیق، فضا را با یک نیروی تثبیت شده و معنادار آراسته اند؛ فضایی که از همان ابتدای ورود مشتریان، موجب جلب توجه آن ها می شود!

فروشگاه مرکزی ساعت MOMIC

ایده پردازی برای طراحی فروشگاه با سازماندهی مسیر حرکتی فضایی آغاز شد. شش پایه ی نمایش ساعت به عنوان ویترین (براساس ایده ی مسیر حرکتی فضایی) به طور پراکنده در فضا قرار داده شده است. پایه ها شکل دهنده ی مسیرهایی هستند که مشتریان را از ابتدای ورودشان هدایت می کنند. مشتریان در این مسیرها پیچ و تاب می خورند، به ساعت مچی ها نگاه می کنند، ساعت مورد علاقه ی خود را انتخاب می کنند و بدون اینکه متوجه شوند ناگهان خود را در حال سفارش خرید می بینند! این سیرکولاسیون قطعا زاییده ی تفکری خلاق است!

فروشگاه مرکزی ساعت MOMIC

برای خوانش بهتر فضا و آزادی حرکت کاربران، در ایجاد فاصله ی بین پایه ها دقت شده است. هم چنین راحت ترین زاویه ی دید به ویترین ها انتخاب شده است که ساعت ها نه خیلی بلندتر از حد معمول دید باشند و نه خیلی پایین تر! به همین دلیل برای ایجاد حس شفافیت در فضا، قسمت بالا و پایین پایه ها تهی از حجم می باشند؛ گویی به صورت معلق در ارتفاعی متعادل نسبت بهم در محیط به سازگاری رسیده اند و با وجود اختلاف در فرم احجام، فضایی منظم را خلق کرده اند.

احجام ویترین ها روی ستون های استوانه ای قرار دارند؛ ایده ای که یادآور نمونه ستون های اولیه درتاریخ معماری هستند! در حالی که استفاده از فولاد ضد زنگ و متریال اکریلیک، تصویری از دوران معاصر را یادآور می شود.

پلان

وجود احجام سنگین که با اجزای سبک نگهداری شده اند، تضاد جالبی را از لحاظ بصری در فضا ایجاد کرده اند. استفاده ی هوشمندانه از متریال های متنوع، به دلیل توجه طراح به زمان و مکان بوده است. اکریلیک نمادی از آینده گرایی است، در حالی که ویترین های سنگی اشاره به سنت دارند. هم چنین قفسه های فلزی آبی رنگ نمادی از تکامل صنعتی دوران مدرن هستند. تنوع متریال با ملاحظات زمانی در مکان، انتخاب جالبی می تواند برای یک فروشگاه ساعت باشد که خود مفهوم زمان را نهفته دارد. طراح فقط به این موضوع قانع نبوده است و با به کار بردن دیواری درخشان و آینه ی براقی به صورت معلق در سقف، مرز بین زمان های مختلف را از بین برده است؛ طوری که اختلاف زمانی در یک محدوده محو شده است و فضایی نرم بدون شکستگی را ایجاد کرده است که یادآور زیبایی شناسی آینده نگرانه ی (retro-futurism) Kubrick است.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل