ساختمان اداری – تجاری ناهید ؛ انعطافی معمارانه در شکل دهی به فضای کار

ساختمان اداری – تجاری ناهید ؛ انعطافی معمارانه در شکل دهی به فضای کار

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ساختمان اداری – تجاری ناهید به تلاش دفتر مشاور آتی زیست به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع در سال ۲۰۲۰ میلادی در تهران طراحی و ساخته شده است.

طراحی ساختمان اداری – تجاری ناهید با در نظر گرفتن حضور کارکنان در بیشتر ساعات روز در محل کار خود انجام شده است؛ به همین منظور در فرآیند طراحی پروژه، فاکتورهای زیست محیطی بسیار پررنگ بوده است و این اتفاق در ساخت بنا نیز تاثیر شگرفی داشته است.

 

هدف اصلی در طراحی این پروژه، ایجاد یک فضای کاری منعطف برای کارکنان بوده است. این بنا در ۶ طبقه و یک طبقه پارکینگ ساخته شده است؛ طبقه ی همکف به عنوان فضای لابی و بخش تجاری پروژه در نظر گرفته شده است و باقی طبقات نیز بخش اداری مجموعه را تشکیل می دهند.

اتصال فضاهای داخلی به لبه ی خارجی بنا کاملا مشهود می باشد؛ این اتصال، فرم خاصی را در نمای ساختمان ایجاد کرده است و امکان استفاده از بالکن های موجود را به کاربران می دهد. بالکن ها علاوه بر این که به فضاهای داخلی روح می بخشند، تأثیر بسزایی در نمای اصلی ساختمان نیز دارند.

رویکرد طراحی داخلی این بنا، تاکید ویژه ای بر شفافیت و باز بودن فضای اداری دارد! ایده ای که نه تنها فضای سالمی را برای کارکنان فراهم می کند، بلکه مفهوم جدید و عملکردگرایانه ای را از نیز یک ساختمان اداری ایجاد می نماید. این مفهوم جدید در طراحی این دفتر اداری برگرفته از شیوه‌ ی معماری ایرانی است تا برای کاربران خود، کیفیت زندگی کاری مناسبی را ایجاد نماید.

طراحی پلان ساختمان اداری – تجاری ناهید در بخش اداری به گونه ای است که امکان برقراری ارتباط و تعامل میان کارکنان به خوبی فراهم شده است و کارکنان به صورت گروهی در کنار یکدیگر مشغول به کار هستند. همچنین روند شکل گیری نمای پروژه به گونه ای است که بعد از تقسیم بندی طبقات، صفحات با سوار شدن بر روی ریلی به سمت چپ و راست حرکت کرده و با خلل و فرج هایی به تکامل رسیده اند.

با توجه به این که سایت پروژه در بافت متراکم شهر قرار گرفته است، یک پالت متریال محدود برای نمای ساختمان در نظر گرفته شده است. این پالت متریال ساده متشکل از آجر و فلز می باشد. سادگی الگوی به کار رفته در آجرهای نما و همچنین تخلخل های فرمیک فلزها برای شکست نور جنوب و ایجاد روزنه های نور در فضای داخلی، یادآور معماری گذشته ی ایران زمین می باشد؛ گونه ای از معماری که خشت به خشت آن براساس مفهوم، عملکرد و حسِ فضا در کنار هم قرار می گرفتند!

شیوا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *