خانه های Pilestredet ؛ ریشه در خاطرات و سر بر آسمان

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: تیم طراحی Reiulf Ramstad آپارتمان های مسکونی Pilestredet واقع در شهر اسلو (Oslo) در کشور نروژ (Norway) را با رویکردی کاملا برآمده از دل مکان و موقعیت تاریخی مجموعه طراحی کرده اند!

در جریان برنامه ریزی برای تدوین راه حل هایی پیرامون طراحی این پروژه، توجه و احترام به الزامات و نمادهای موجود در بافت تاریخی منطقه ی Fagerberg نهیات اهمیت را به خود اختصاص داده بود. به همین دلیل است که خانه های Pilestredet را می توان بازتابی از تلفیق موفقیت آمیز سنت و نوآوری برای ایجاد محله ای با کیفیت دانست!

خانه های Pilestredet

هدف اصلی تیم Reiulf Ramstad به عنوان طراحان اصلی پروژه مجتمع مسکونی Pilestredet این بوده است که خانه های جدید التاسیس به شیوه ای خلاقانه و مدرن در محیط تاریخی تلفیق شوند! این مهم از طریق استفاده آگاهانه از پتانسیل های بالای سایت پروژه و معماریِ متناسب با شرایط محیطی فراهم شد.

به طور خلاصه می توان گفت که هدف سازندگان، تقویت و توسعه هویت ذاتی مکان بود. از همین رو، با نگاهی عادلانه به نتیجه کار می توان گفت که مجموعه مسکونی Pilestredet توانسته است در کنار خانه هایی که اغلب یادگارانی از سال های ۱۸۰۰ میلادی و ۱۹۰۰ میلادی به شمار می روند، نماینده خوب و بی تکلفی برای شهرهای جدید و دوستدار محیط زیست باشد.

خانه های Pilestredet از سه بلوک تشکیل شده اند و بین ۴ تا ۶ طبقه ارتفاع دارند. دو ساختمان شمالی آن که کوچک تر هستند از نظر ساختار و شکل تقریبا با هم برابرند. اما ساختار بزرگ ترین ساختمان که ساختمان ۷۷ نام گرفته است، از آن دوی دیگر پیچیده تر است و در هر طبقه ۶ تا ۸ واحد را در خود جای داده است. طبقات پایین تر ساختمان ۷۷ واحدهایی از نظر مساحت کوچک تر را شامل می شود و با بالاتر رفتن طبقات، متراژ واحدها هم افزایش می یابد. این تنوع در اندازه واحدها باعث می شود که گروه ها و هویت های مختلف و متفاوتی به سوی زندگی در Pilestredet ترغیب شوند و همین امر، تشکیل یک جامعه متنوع را تضمین می کند.

نمای بیرونی ساختمان ها در این پروژه از آجر ساخته شده است و در داخل، از مواد و مصالح متفاوتی نظیر چوب و بتون بهره گرفته شده است! به گفته تیم Reiulf Ramstad، در تمام این مراحل، چه نماسازی بیرونی و چه ساخت فضاهای داخلی، کیفیت بالا و توجه به جزئیات در دستور کار طراحان و سازندگان بوده است.

خانه های Pilestredet

نکته‌ جالب توجه دیگر اینکه تمامی سقف های مجتمع Pilestredet به صورت بام سبز طراحی شده اند؛ یعنی بر بالای پشت بام ها قطعاتی به عنوان باغ طراحی و جای گذاری شده اند که علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی، یک فضای جذاب بیرونی برای استفاده تمامی ۵۹ واحد این مجتمع نیز به حساب می آیند. علاوه بر این ایده، فضاهای مشترک دیگری هم برای ساکنان پیش بینی شده است؛ به عنوان مثال، یک کافی شاپ که در فضای باز مقابل ساختمان ها برپا شده است!

مقطع

 

بد نیست بدانید که باور اصلی تیم طراحی Reiulf Ramstad در جریان پروژه های گوناگون خود چنین می باشد که هر پروژه، داستان و سرنوشت منحصر به خود را دارد؛ و اصلی که تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد، این است که هر پروژه بایستی با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیرامون خود همخوانی داشته باشد.

شرکت Reiulf Ramstad که پایه های کار خود را در دو کشور نروژ و دانمارک بنا نموده است با این ایدئولوژی متمایز و نمایش سطح بالایی از تخصص توانسته است به یکی از شناخته شده ترین شرکت های معماری اروپا بدل شود.

نادیا کریمی

 

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل