رستوران Concordia Design ؛ جزیره ای درون جزیره Słodowa

رستوران Concordia Design ؛ جزیره ای درون جزیره Słodowa

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: جزیره Słodowa در وروتسلافِ (Wroclaw) کشور لهستان، در طول سالیان طولانی به دست هنرمندان و موزیسین ها  به محل منحصر به ‌فردی تبدیل شده است. ساختمان Concordia Design (مرکز تجارت و خلاقیت) در این جزیره واقع شده است و توسط گروه معماری MVRDV طراحی شده است.

رستوران Concordia Design

 Concordia Design ساختمانی با کاربری چندمنظوره می باشد که شامل فضاهای کار اشتراکی، یک مکان برگزاری مراسم، یک سالن غذاخوری، یک کافه و یک تراس در پشت بام است. این پروژه در قرن نوزدهم میلادی، با حفظ نمای ساختمان موجود، بازسازی و با اضافه شدن بخش تراس به ساختمان، به عنوان یک نقطه ی کانونی برای پارک همسایه توسعه داده شد.

سرمایه ‌گذار پروژه، برای طراحی داخلی فضای خالی (void) برای رستوران Concordia Design، از طراحان modelina در سال ۲۰۲۰ میلادی کمک گرفت. یک فضای خالی (void) بزرگ، جایی است که از هر سو باز است و طبیعت داخل و خارج به نوعی می ‌تواند در داخل هم جریان یابد؛ طبیعتا شاخصه ی ارتفاع، یکی از عناصر تعیین کننده ی این نوع فضاست.

Paweł Garus ، سهام دار و معمار مسئول استودیوی معماری mode:lina ایده ی خود را برای طراحی این فضای خالی، ایجاد حس غوطه وری و فراهم سازی فضای راحت برای اجتماعات غیررسمی عنوان می کند.

Jerzy Woźniak ، دیگر سهام دار و معمار مسئول استودیوی معماری mode:lina درباره ی این پروژه می گوید: ” چیدمان داخلی نه بایستی بسیار ساده و نه بسیار شلوغ و درهم تنیده باشد! طراح وظیفه دارد خلاهای موجود در فضا را به نحو احسنت پر کند. “

رستوران Concordia Design

اما معماران mode:lina این کار را چگونه انجام دادند؟

در چیدمان های کوچک تر، هر قلمروی فضایی از رستوران، با استفاده از گیاهان بلند و مبلمان جداگانه به اتاقک های کوچک تری تقسیم شده است! حتی در مواردی این فضاها با پرده هایی از بقیه جدا شده اند. جالب است بدانید این تجهیزات همگی قابل جا به جایی و سازماندهی مجدد هستند. به این ترتیب در این پروژه با محیطی دنج و منعطف رو به رو هستیم، به صورتی که گویی استفاده کنندگان از این رستوران در نگارش سناریوهای رفتاری خود، مختار بوده اند! مضاف بر این، مرکز این فضای منعطف، همچون جزیره ای به بار اختصاص پیدا کرده است.

نقاشی دیواری و نقاشی روی سقف، دیگر عناصر تعیین کننده ی این رستوران هستند. در نهایت آن چیزی که به زیبایی بصری این رستوران می افزاید، هماهنگی و تعامل تمام عناصر رستوران اعم از چراغ ها، بافت ها، رنگ ها، اشکال و… با یکدیگر است.

فائزه پناهنده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *