Six-Sections ؛ انعکاس خلاقانه محیط در دل المان شهری به شکلی کودکانه

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پروژه Six-Sections به عنوان یک المان شهری ، از سوی استودیو معماری Link-Arc با مساحت ۲۴ مترمربع در پارک شهری مجسمه سازیِ شهر Zhangzhou در جنوب کشور چین طراحی شده است.

المان شهری

کارفرمای پروژه خواهان اجرای طرحی در جهت بیان خلاقیت، ایجاد انرژی و همچنین انتقال حس مثبت در محیط پیرامون بود. تیم طراحی وقتی برای اولین بار از سایت بازدید کرد، متوجه وجود یک زمین بازی در آن نزدیکی شد؛ زمین پر بود از بچه های شاد که با بازی های کودکانه ی خود، زندگی و انرژی مثبت را در فضای پیرامون القا می کردند. همین باعث ارائه ی  طرحی در تعامل با فضا شد؛ طرحی که موجب دعوت کودکان به استفاده از این سازه می شد. کودکان با حضور در این طرح و بازی در آن، خود را به طور کامل غرق در محیط منحصر به فرد اطراف حس می کنند!

در ادامه، فرمی با ابعاد ۴*۴*۶ متر طراحی شد که تعدادی استوانه از حجم کلی به صورت حفره هایی، حذف گردید! حفره های به وجود آمده، فضای داخلی سازه را تشکیل می دهند. بازدیدکنندگان با نزدیک شدن به پروژه، متوجه وجود بُعد اضافی در حفره ها می شوند و با ورود به هر یک از این اشکال سیلندری، در اطراف خود با مواد بازتابنده ای که در بدنه ی آن ها استفاده شده است، مواجه می شوند؛ درست شبیه وارد شدن به فضایی بزرگ و ماورایی!

تقاطع های بین استوانه هایی که از حجم کلی کم شده اند، فرم های بیضی شکل خاصی را ایجاد کرده اند که همین اتفاق، سبب خلق فضای چند لایه در داخل المان موردنظر شده است. ماده ی استیل ضد زنگِ استفاده شده در بدنه ی این سازه، باعث ایجاد فضایی پویا و تجربه ای باورنکردنی برای کاربران شده است.

المان شهری

استوانه های توخالی ایجاد شده در حجم مستطیلی صلب، باعث درک سه بعدی از سازه می شود؛ بنابراین نماهای شش گانه ی فرم، هریک به صورت شش بخش درک می شود.

هدف از طراحی این پروژه، از بین بردن رابطه ی سنتی میان هنر و مخاطب هنر به شکل سنتی آن است! این طرح فراتر از یک مجسمه ی عادی که تنها از دور قابل مشاهده باشد، است. سازه با دعوت کودکان و رهگذران به داخل خود و با افزایش حس مشارکت افراد، باعث ایجاد فعالیت هایی خلاقانه در محیط پیرامون خود می شود.

از نظر تیم طراحی، این سازه هیچ معنایی ندارد! مگر آنکه موجب دعوت کودکان به تعامل و مشارکت خلاقانه شود؛ در واقع این سازه برای کودکان است.

پروژه Six-Sections ، تاکنون موفق به دریافت جایزه در بخش پروژه های کوچک مقیاس در فستیوال جهانی معماری سال ۲۰۱۹ میلادی شده است.

تینا غزنوی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خروج از نسخه موبایل