باز طراحی تطبیقی پارک دیجیتال Xpace در چین

باز طراحی تطبیقی پارک دیجیتال Xpace در چین

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: پارک دیجیتال Xpace ، حاصل بازطراحی کارخانه قدیمی و متروک منطقه هانگ ژو (Hangzhou) در کشور چین می باشد که توسط گروه معماری چینی JL-Office و Studio QI طراحی و اجرا شده است؛ پروژه ای که به یک پردیس جدید برای استقرار شرکت های فناوری و نوآوری این منطقه تبدیل شده است!

پارک دیجیتال Xpace

طراحی این پروژه ی ۳۰۰۰۰ متر مربعی، هویت جدیدی به منطقه ی پیرامون خود بخشیده است! و در عین حال، نمای به ظاهر رقصان این مجموعه به یک جاذبه شهری بدل شده است. سایت این پروژه ، متشکل از چندین ساختمان مجزا بود که در فرآیند طراحی، به یک مجموعه واحد تبدیل شده است؛ سایتی که با بزرگراه های شلوغ و همچنین یک کانال آب احاطه شده است.

بازطراحی این پروژه در سال ۲۰۲۰ میلادی ، بر دو استراتژی مهم استوار است؛ اول، یک مجموعه واحد از ترکیب چندین ساختمانِ مجزا شکل گرفته است و در عین مجزا بودن، یک کل واحد و متحد را ایجاد کرده است! دوم، ایجاد هویتی کاملا جدید در مجموعه که بخشی از این هویت با طراحی منحصر به فرد پوسته آن شکل گرفته است.

قالب یکپارچه و هویت بخشِ نمای این پروژه به صورت پارامتریک طراحی شده است؛ و حرکتی سیال و رقص گونه را در ذهن مخاطب خود به نمایش می گذارد!

طراحی منحصر به فردِ این پروژه ی خلاق به چندین موضوع مختلف پاسخ داده است؛ ازجمله ایجاد حریم در مقابل بازشوهای نما، ایجاد سایبان در مقابل تابش و ایجاد فرمی همخوان با محیط پیرامون سایت. از یک سو حرکت سیال نما همخوان با سرعت حرکت اتومبیل در بزرگراه مجاور است و از سوی دیگر نیز با آرامش حاصل از جریان آب همراه می باشد.

نمای جدید پروژه بر روی نمای قدیمی ساخته شده است و به کمک رنگ و مصالح با هم ادغام شده اند! المان های عمودی از جنس آلومینیوم و به صورت پیش ساخته بر روی نما نصب شده اند و هر کدام شکلی متفاوت از دیگری دارند! فاصله بین المان ها، هندسه ی منحنی هر کدام و همینطور زاویه قرارگیری آنها براساس موقعیت مکانی موجود، جهت نمای خارجی و نمود بیرونی که از نما ادراک می شود، طراحی و اجرا شده است.

این پوسته که همانند پرده ای، مجموعه را در برگرفته است، از دیدِ نزدیک با ایجاد سایه روشن هایی حاصل از تعامل پوسته ی جدید بر بدنه ی قدیمی کارخانه، حس حرکت ، پویایی و همچنین هدایت به محوطه را در باور مخاطب خود القا می کند؛ و این تاکیدی است بر توجه به پیاده مداری در طراحی این مجموعه!

دسترسی اتومبیل ها به سایت پروژه به حاشیه ها محدود شده است و ورود توسط حجم جدیدی در نقطه پیوند دو ساختمان اصلی ممکن شده است.

سیما حسن زاده

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *