رونمایی از طرح پیشنهادی نخستین شهر سبز هوشمند در مکزیک

رونمایی از طرح پیشنهادی نخستین شهر سبز هوشمند در مکزیک

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: اولین شهر جنگلی هوشمندِ (Smart Forest City) مکزیک حاصل همکاری مشترک میان استفانو بوئری (Stefano Boeri) و تیم Grupo Karim رونمایی شد! استفانو بوئری (Stefano Boeri) طراح ۶۲ ساله ایتالیایی اظهار کرده است که نوآوری و کیفیات محیط زیستی در اولویت های وی برای طراحی این شهر سبز بوده است؛ و او تمام تلاش خود را داشته است تا در این شهر،  تعامل خوبی میان تامین انرژی و همچنین تولید غذا ایجاد شود و بین فضاهای ساخته شده، تعادل خوبی ایجاد گردد.

معماری شهر سبز

این شهر جدید که Cancun نام دارد، اولین شهر جنگلیِ (Forest City) هزاره جدید به شمار می آید که می تواند تا ۱۳۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای دهد. شهر بین‌ المللی Cancun قرار است در یک زمین ۵۷۷ هکتاری ساخته شود! و این در حالی است که حدود ۳۶۲ هکتار از این زمین، از پیش برای ساخت فضاهای سبز انتخاب شده است.

مطابق برنامه‌ ریزی های انجام شده، در Cancun 120 هزار گیاه از ۳۵۰ گونه ی مختلف کاشته خواهد شد! یک به یک این گیاهان توسط گیاه شناس و معمار منظر معروف، لورا گتی (Laura Gatti)، براساس شرایط آب و هوایی شهر برگزیده شده است!

اما جالب است بدانید Cancun را می توان یک اکوسیستم شهری ایده آل توصیف کرد! به این جهت که در آن، طبیعت و شهر به عنوان یک اندام واحد و در هم تنیده عمل خواهند کرد. سیاست اصلی در مدیریت Cancun بر صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش تولید زباله استوار خواهد بود؛ و در این مسیر علاوه بر کاهش مصرف انرژی، بازیافت نیز نقش پررنگی را ایفا خواهد کرد.

می توان اطمینان حاصل کرد که این شهر جنگلی (Forest City) به کمک پنل های خورشیدی و با وجود زمین های کشاورزی ای که آن را احاطه کرده اند، از نظر تامین انرژی و تولید غذای خود کاملا خودکفا خواهد بود. زمین های کشاورزی این منطقه، به شکلی اصولی و از مسیر یک کانال زیرزمینیِ متصل به دریا آبیاری می شوند. آب مورد استفاده مردم نیز از از همین مسیر و با کمک آب شیرین کن هایی که در ورودی شهر تعبیه شده اند، تامین می شوند و از راه شبکه هایی که کل شهر را پوشش داده است، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

حمل و نقل ساکنین Cancun به شیوه ی سیستم های برقی و نیمه اتوماتیک انجام خواهد شد! پیش بینی شده است که سه شبکه از زیرساخت های انرژی، حمل و نقل وهمچنین سبز برای رفع نیازهای مختلف به شهروندان ارائه خدمت نمایند. به بیان دیگر، براساس آنچه که از طرح جامعِ (Master Plan) این شهر جنگلی هوشمند (Smart Forest City – Cancun) استنباط می شود، یک سیستم توزیع قابل انعطاف از سازه های ساخته شده در تمام اشکال مختلف معماری و در پنج بخش بزرگ طراحی خواهد شد تا بتواند به هر یک از ساکنین این شهر، کلیه خدمات سواره و پیاده را با رعایت فاصله اجتماعی مناسب ارائه نماید.

در نهایت می توان گفت براساس بیان معماران و طراحان، هدف از طراحی این شهر، تبدیل آن به یک مرکز برای انجام تحقیقات پیشرفته در تمام زمینه ‌های مرتبط با موضوع پایداری جوامع و بهبود بخشیدن به وضعیت آینده سیاره ما می باشد؛ و در راه رسیدن به این هدف نیز، Cancun اعلام کرده است که به عنوان یک شهر بین المللی، توانایی میزبانی از تمام مراکز اداری، مراکز دانشگاهی و همچنین سازمان های بین المللی فعال در حوزه های مرتبط را دارد.

منبع:

archdaily.com

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *