به افتخار یک رویا ؛ نماد یادبود جنبش حقوق مدنی در فلوریدا نصب شد

به افتخار یک رویا ؛ نماد یادبود جنبش حقوق مدنی در فلوریدا نصب شد

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: ژانت اکلمن (Janet Echelman) مجسمه‌ ساز آمریکایی، نماد یادبود ساخته شده از الیاف آبی رنگ را بر فراز یکی از مکان‌ های تاریخی مربوط به جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا در فلوریدا (واقع در منتهی الیه جنوب شرقی این کشور) نصب کرد.

نماد یادبود جنبش حقوق مدنی در فلوریدا

این نشان که بر فزار یک چمنزار مشرف بر ناحیه Pier فلوریدا آویخته شده است، ۲۲ متر طول و ۱۲۹ متر عرض دارد.جالب است بدانید فرم این نماد توری که به صورت دائمی در این مکان قرار گرفته است با وزش باد تغییر خواهد کرد!

ژانت اکلمن (Janet Echelman) که زادگاه وی، ایالت فلوریدا می باشد در این باره به خبرنگاران می گوید: ” برای ساخت این نماد از نشان های رایج در ایالت فلوریدا همچون کارت پستال های قدیمی، چترهای ساحلی و همچنین صدف های دریایی الهام گرفته ام! ” وی همچنین پیرامون رنگ آبی استفاده شده نیز چنین می گوید: ” استفاده از رنگ آبی در طراحی این نشان، به نوعی یادآور آسمان و بلندی آن است؛ آسمانی که بر سر هر آنچه که سفید و یا سیاه است، گستردانیده شده است! من می‌ خواستم شجاعت افرادی را ستایش کنم که تلاش هایشان در دهه ۱۹۵۰ میلادی، برای ما آزادی و برخورداری از تمام امکانات را به ارمغان آورد! “

نماد یادبود جنبش حقوق مدنی در فلوریدا

ژانت اکلمن (Janet Echelman) که نام این اثر هنری خود را ” قوس خمشی ” قرار داده است، در توضیح اینکه چرا چنین نامی را برگزیده می گوید برای انتخاب این نام، از گفته های مارتین لوترکینگ ، رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار الهام گرفته ام! مارتین لوترکینگ در جمله ای می گوید: ” قوس اخلاقیات جهان بسیار بلند است، اما ما آن را به سمت عدالت خم می کنیم! “

برای ساخت قوس خمشی، پلی تترافلورواتیلن به یک پارچه نازکِ نخ مانند تبدیل شد و سپس به دور قرقره هایی مخصوص پیچیده شد تا به شکل توری های مشبک درآید. در گام بعد توری های مشبک دیگری از جنس پلی اتیلن نیز به آن اضافه شدند. در نهایت این الیاف، توانایی مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش و وزش باد تا ۲۴۱ کیلومتر در ساعت را داشتند!

نماد یادبود جنبش حقوق مدنی در فلوریدا

ژانت اکلمن (Janet Echelman) می گوید: ” قوس خمشی، نوعی قدردانی از طبیعت و بشریت است و قدرت و توانایی ما را در همکاری با هم برای خم کردن قوس اخلاقی جهان اثبات می کند. من امیدوارم هر فردی که زیر این چتر قرار می گیرد، بتواند بر تجربه حسی خود در هر لحظه آگاه شود و در نهایت روایت شخصی خود را خلق کند. “

ژانت اکلمن (Janet Echelman) تا به امروز تعداد زیادی نماد و سمبل توری را در نقاط مختلف جهان برپا کرده است. از سیرک لندن آکسفورد در سال ۲۰۱۶ میلادی تا نشان صورتی و قرمز رنگی که در سال ۲۰۱۸ میلادی، به مناسبت تولد ۴۰۰ سالگی ساختمان شهرداری مادرید بر فراز آن آویخت.

* مارتین لوترکینگ: رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی های آفریقایی تبار که در سال ۱۹۶۳ میلادی به ‌عنوان مرد سال از سوی مجله تایم برگزیده شد و در سال ۱۹۶۴ میلادی نیز به ‌عنوان جوان ‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد! وی در ۲۸ آگوست سال ۱۹۶۳ میلادی، سخنرانی به نام ” من رویایی در سر دارم ” را ترتیب داد که چیزی در حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در آن حضور داشت! این سخنرانی در سال ۲۰۰۴ میلادی به عنوان اثر برجسته فرهنگی و تاریخی ماندگار به فهرست گنجینه ملی ضبط ایالات متحده آمریکا اضافه شده است.

منبع:

dezeen.com

نادیا کریمی

 

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *