باید های سفارش ساخت ماکت!


به عنوان یک معمار حرفه‌ای که علاقه‌مند است ایده‌های پیچیده‌ی خود را به کارفرما ارائه دهد یا فعال در صنعت ساختمانی که قصد دارد با یک ارائه حرفه‌ای ساختمان در حال ساخت خود را به فروش برساند یا حتی صاحب یک کارخانه یا ساختمانی مهم که قصد ساخت ماکت آن را دارد، چه معیار هایی را در سفارش ساخت ماکت در نظر می‌گیرید؟

در این مقاله با مروری کوتاه از چیستی و چرایی ماکت ها و بررسی انواع آن، تلاش کرده‌ایم تا اصول و استاندارد های ضروری برای سفارش ساخت ماکت را با شما به اشتراک بگذاریم.

سفارش ساخت ماکت معماری


آنچه در این مقاله می‌خوانید:

ماکت چیست و چه کاربردی دارد؟

ماکت ، یک مدل فیزیکی کوچکتر و ساده شده‌تر برای تجسم و آزمایش یک ایده، فرم یا طرح است. ماکت به ما کمک می‌کند که بدون متحمل شدن هزینه مضاف برای ساخت یک محصول در مقیاس اصلی، ایده و طرح خود را به نمایش بگذاریم.

ساخت ماکت ، بسته به اهداف ما می‌تواند کاربرد های متفاوتی داشته باشد. جمع آوری کلکسیون، دکوراسیون منزل، بازاریابی و فروش، آموزش و پژوهش، ارائه ایده، آزمایش مفاهیم و موارد متعدد دیگری از جمله‌ی کاربرد های ساخت ماکت است.

 

انواع ماکت

ماکت ها در زمینه های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. در این مطب قصد داریم تعدادی از انواع ماکت های بپردازیم که بیشترین استفاده را در بین سایرین، به خود اختصاص داده‌اند.

  • ماکت سازه‌ای: ماکت های سازه‌ای بطور کلی برای درک مشکلات و مسائل پیچیده ساخته می‌شوند. دقت بسیار بالا در ساخت چنین ماکت هایی بسیار مهم و ضروری است.

 

  • ماکت ساختمانی: ماکت های ساختمانی عمدتاً برای ساختمان‌های معروف هر شهر یا کشور، اسباب بازی های ساختمانی همچون لِگو و موارد مشابه طراخی و ساخته می‌شود که نمونه‌های حرفهای این دسته توسط معماران انجام می‌گیرد.

 

  • ماکت معماری: شرکت‌های معماری معمولاً از سازندگان ماکت معماری یا شرکت‌های ماکت‌سازی قراردادی برای ساخت مدل‌های پروژه استفاده می‌کنند تا طرح‌های خود را به سازندگان و سرمایه‌گذاران بفروشند. این ماکت‌ها به‌طور سنتی دست‌ساز هستند، اما پیشرفت‌های فناوری، صنعت را به فرآیندی با فناوری بسیار پیشرفته تبدیل کرده است که می‌تواند شامل برش‌های لیزری کلاس IV، ماشین‌های CNC پنج محوره و همچنین نمونه‌سازی سریع یا چاپ سه‌بعدی باشد. البته نباید فراموش کرد که ماکت نقش بسیار گسترده‌تری در معماری ایفا می‌کند و با اهدافی چون مطالعه تعامل احجام و توسعه ایده در فرایند طراحی، توضیح یک طرح پیچیده یا غیر معمول برای سازندگان، یا به عنوان کانونی برای بحث بین طراحان و مشاوران مانند معماران، مهندسان و برنامه ریزان شهری مورد استفاده قرار گیرد.

 

  • ماکت صنعتی: ماکت صنعتی راهی برای فروش محصول شما با ارائه ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن به گونه‌ای است که برای همه قابل درک باشد. اگر محصول شما کوچک است، می‌توانید اندازه آن را بزرگ‌نمایی کنید تا قطعات پیچیده‌ای را نشان دهید که در غیر این صورت با چشم غیرمسلح مورد توجه قرار نمی‌گیرند. به همین ترتیب، اگر محصول شما بزرگ و غیر قابل حمل است، یک مدل صنعتی کوچک شده، طرح شما را به شکلی نشان می‌دهد که حمل‌و‌نقل و هضم آن آسان‌تر است. ساخت ماکت صنعتی، فرآیندی نسبتاً پیچیده است. سازندگان ماکت باید از قبل اصول را به طور کامل درک کنند و سپس فرآیند عملیاتی را آغاز کنند.
سفارش ساخت ماکت معماری

علاقه‌مند به سفارش ماکت معماری هستید؟

به عنوان یک معمار حرفه‌ای که علاقه‌مند است ایده‌های پیچیده‌ی خود را به کارفرما ارائه دهد یا فعال در صنعت ساختمانی که قصد دارد با یک ارائه حرفه‌ای ساختمان در حال ساخت خود را به فروش برساند، چه معیار هایی را در سفارش ساخت ماکت در نظر می‌گیرید؟ اگر مایل به همکاری با یک تیم حرفه‌ای هستید، ما را بیشتر بشناسید!

سفارش ساخت ماکت معماری

علاقه‌مند به سفارش ماکت معماری هستید؟

کارشناسان کانون معماران و شهرسازان شما را به حرفه‌ای ‌ترین و مجرب‌ترین افراد فعال در این زمینه معرفی می کنند تا بدون هیچ هزینه ای مشاوره بگیرید. کلیک کنید تا به واتس آپ متصل شوید

مراحل سفارش ماکت معماری

حال که به تعریف، انواع و کاربرد های ماکت معماری پرداختیم، می‌دانیم که از جهات بسیاری دقت در روند ساخت و جزئیات آن مهم و ضروری است. در ادامه این مقاله به هفت گام اصلی و اساسی جهت سفارش ماکت معماری ، ساختمانی یا صنعتی می‌پردازیم که رعایت آن به شما کمک می‌کند که به یک ماکت حرفه‌ای و ایده‌آل برسید.

 

۱. تعیین هدف و مخاطب هدف طرح

اولین گام در سفارش ساخت ماکت معماری ، تعریف هدف آن است. باید بطور دقیق مشخص کنیم که چرا می خواهیم این ماکت را بسازیم؛ آیا هدف شما به نمایش گذاشتن خط تولید کارخانه‌تان است؟ آیا قصد دارید نمود عینی و مقیاس کوچک ساختمانی که در یک سال آینده ساخته خواهد شد را در اختیار داشته باشید تا بتوانید در جهت پیش فروش آن استفده کنید؟ یا نه، شما یک معمار حرفه‌ای هستید که می‌خواهید ایده پیچیده خود در خصوص یک ساختمان را به کارفرمای خود ارائه کنید؟

قبل از اینکه از این مرحله گذر کنید، باید مخاطب هدف خود را نیز مشخص کنید. ماکتی که برای یک سرمایه‌گذار ارائه می‌شود استاندارد های کاملاً متفاوتی با یک ماکت مطالعاتی دارد. پس تعیین مخاطب هدف سفارش یک ماکت، به ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای ساخت ماکت کمک می‌کند تا استاندارد های دقیق‌تری را رعایت کند.

 

۲. تدوین خلاصه طرح

خلاص طرح، شامل موراد و جزئیاتی در خصوص پروژه است که بر مبنای دو مولفه تعیین شده در مرحله قبل، یعنی هدف و مخاطب هدف تعریف می‌شود. به بیان ساده‌تر ما در خلاصه طرح سعی می‌کنیم بگویییم که قرار است ماکت چه چیزی باشد، چگونه باشد.

یک خلاصه طرح خوب شامل ریز اهداف پروژه، محدوده و پارامترهای فیزیکی، بودجه، عملکرد ماکت و تمام جزئیات کوچک اما حیاتی دیگر مانند محل قرارگیری ماکت، مقیاس، زمان/مهلت، مواد و رنگ، طول عمر آن و روش حمل و نقل و هرگونه الزامات تحویل و نصب و مورادی از این قبیل خواهد بود.

با توجه به میزان اطلاعاتی که در این زمینه دارید، ممکن است صرفاً به تعدادی از این موضوعات پاسخ درستی پیدا کنید. اما نگران نباشید، یکبار درگیر در مرحله پنجم و با کمک یک متخصص این موضوعات را طی خواهید کرد.

۳. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز طرح

قبل از اینکه به سراغ بررسی اارئه دهندگان خدمات حرفه‌ای ساخت ماکت معماری بروید، یک مرحله دیگر را پیش و روی خودتان دارید؛ جمع آوری اطلاعات مورد نیاز طرح.

برای ساخت ماکت باید تمام نقشه ها و جزئیات موجود در نظر گرفته می شود: پلان ها، ارتفاعات، بخش ها، جزئیات خاص، طراحی محوطه، عکس ها، رندرها و مدل های دیجیتال سه بعدی. همچنین نیاز به اطلاعات دقیقی در مورد رنگ ها و مواد پیشنهادی است تا بتوان مدل را تا حد امکان به هدف طراحی نزدیک کرد.

مقیاس ممکن است ۱:۵ برای یک قطعه ماشین آلات، ۱:۱۰۰ برای یک ساختمان آپارتمانی، یا ۱:۱۰۰۰ برای یک ماکت برنامه ریزی شهری باشد. در هر مورد، اطلاعات مورد نیاز کاملاً متفاوت است. بنابراین یک ماکت برج آپارتمانی به اطلاعات طراحی داخلی زیادی نیاز ندارد، اما برای یک ماکت آپارتمان تک واحدی، همان اطلاعات داخلی برای آن ماکت بسیار مهم است. باز هم هدف ماکت این را تعریف می کند.

بنابراین، بر اساس ماکتی که مد نظر دارید، شروع به جمع آوری و مستند سازی همه اطلاعات مربوط به آن کنید.

 

۴. بررسی و انتخاب ارائه دهندگان خدمات حرفه ای

شما در مرحله خرید یا سفارش خدمت به یک ارائه دهنده حرفه‌ای به چه عواملی دقت می‌کنید؟ پیشنهاد ما این است که چند مولفه مهم را در پروسه بررسی و ارزیابی در نظر بگیرید:

  • سابقه: آیا ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای ساخت ماکت ، سابقه و تجربه کافی برای پذیرفتن مسئولیت همکاری با شما را دارد؟ بررسی نمونه های موردی و هر آنچه که مرتبط با زمینه فعالیتی شماست، کمک خواهد کرد که تصمیم بهتری بگیرید.

 

  • اعتبار: پایگاه و جایگاه ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای چگونه است؟ آیا بیزینسی که با او همکاری خواهید کرد محل فیزیکی مشخص، معین و مناسبی برای ارائه خدمات را دارد؟ صاحب یک وب سایت حرفه‌ای و به‌روز است و حضور فعالی در رسانه های مختلف دارد؟ اگر افرادی را می‌شناسید که با بیزینس هدف شما سابقه همکاری دارد، نظر مثبتی نسبت به همکاری خود دارد؟

 

  • تجهزات: برای ارائه خدمات حرفه‌ای به شما، از چه ابزار، امکانات و تجهیزاتی بهره‌مند است؟ آیا در صورت نیاز، از دستگاه چاپ سه بعدی موجود خود استفاده خواهد کرد یا به همکارانش رجوع می‌کند (به خوبی می‌دانیم که داشتن تجهیزات باعث کاهش در هزینه های نهایی ماکت و تسلط کار با آن می‌شود).

 

  • ارزش: فرد یا شرکتی با او همکاری خواهید کرد، در ازای دریافت هزینه مشخصی، چه ارزشی به شما ارائه خواهد داد؟ آیا این ارائه به اندازه ای است که بتوانید بگویید ارزید؟ ما در بررسی این مولفه تاکید داریم که بالا یا پایین بودن نرخ پیشنهادی برای ساخت ماکت مهم نیست، بلکه میزان ارزش افزوده ارائه شده توسط شرکت موضوع اصلی و اساسی است. پس در بررسی این مولفه دقت کنید که شرکت ارائه دهنده خدمت، در ازای چه مبلغی، چه ارزشی را در قالب ماکت به شما تحویل خواهد داد.

پس از بررسی بیزینس هایی که شرایط مناسبی برای همکاری دارند، نوبت به انتخاب شایسته ترین آن‌ها برای همکاری می‌رسد. اگر این مرحله را طی کرده‌اید، می‌توانید قدم بعدی را بردارید.

 

۵. طی کردن تفهیم نامه مشترک

تفهیم نامه به عنوان ابزار یا سندی برای رسیدن به تفاهم میان کارفرما  و مجری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مرحله باید اطلاعاتی که با طی کردن سه گام اول به دست آورده ایم، یعنی هدف، مخاطب هدف و خلاصه طرح را با مجری در میان بگذاریم و آن را بهبود دهیم. ممکن است متوجه شویم که استفاده از یک متریال خاص، ارائه ما را بهتر و به صرفه تر خواهد کرد، ممکن است به اهداف متفاوت تری برسیم یا در خصوص زمان و مواردی از این قبیل به توافقی برسیم که بدون گفتگوی دو طرفه، امکان رسیدن به آن بسیار سخت بود.

معمولاً تفهیم نامه یا بریف، در قالب یک یا دو برگ که شامل اطلاعاتی دقیق در مورد توافق طرفین است تنظیم می‌شود و زمینه تنظیم یک قرارداد حرفه‌ای و قابل استناد را فراهم می‌آورد.

 

۶. تنظیم و طی قرارداد

قرارداد ها بیشتر از اینکه شرایط مراجعه ما به مراجع حقوقی را تسهیل کنند، فضایی فراهم می‌آروند که طرفین خود را ملزم به رعایت توافقات می‌داند. پس برای اینکه با مشکلات عمده‌ای از جمله عدم تحویل در موعد مشخص، درخواست مبلغ بیش از توافق، کم کاری یا ارائه کاری که خارج از توافق است مواجه نشویم، این مرحله را پشت گوش نیندازید، مگر اینکه با یک ماکت بسیار کوچک و کم هزینه مواجهید و به صرف زمانی برای تنظیم قرارداد نمی‌ارزد!

 

۷. آغاز ساخت و تحویل

فراموش نکنید که پس از طی قرارداد، کار شما تمام نشده است. بهتر است قبل آغاز کار، از مجری بپرسید که فرآیند ساخت و تحویل آنها چگونه است. آیا امکان بازدید، در زمان ساخت آن فراهم است؟ تعداد دفعاتی که در بازه ساخت، فرآیند ساخت و پیش روی را مرور خواهید کرد چگونه محاسبه می‌شود؟ نحوه ارسال و تحویل ماکت نهایی چگونه است و …


امتیاز ما

رضا دهقان