خانه ی Dorfler، تلسکوپی رو به دریای بی‌کران

خانه ی Dorfler، تلسکوپی رو به دریای بی‌کران

اختصاصی کانون معماران و شهرسازان: خانه ی Dorfler، در Meia Praia شهر لاگوس واقع شده‌است. این خانه با ساختار متفاوت در میان مجموعه‌ای از بافت سنتی مربوط به دهه‌ی ۹۰ با معماری باشکوهی اجرا شده‌است.

ایده‌ی خلاقانه در طراحی خانه به شکل منحنی، از دو سو مانند تلسکوپ دریچه‌ای رو به آسمان زیبا و دریا گشوده‌است. این خانه ی زیبا به مساحت ۶۰۰ مترمربع در سال ۲۰۲۰ میلادی ساخته شده‌است.

خانه ی Dorfler

تیم معماری Vitor Vilhena Architects، خانه ی Dorfler را در نهایت خلاقیت با یک انحنای سیال از ارتفاع پایین به بالا طراحی کرده‌اند. ایده‌ی منحصر به فرد کالبد خانه به خوبی با محیط شهری در تعادل با ساختمان‌های دیگر ادغام شده‌است.

خانه ی Dorfler

محوطه‌ی خانه در احترام به محیط پیرامون و ریخت‌شناسی زمین به وجود آمده‌است. در طراحی این کاشانه از تمام ویژگی‌های محیط بهره گرفته‌شد و در نهایت دو لنز زیبا رو به دریای بی‌کران خلق شد. لنزهایی که شگفتی مناظر پیرامون و تمام شکوه دریای رو به روی‌اش را برای ساکنین خانه به ارمغان می‌آورند!

خانه ی Dorfler

انحنای حجم ساختمان دو حوزه‌ی عمومی و خصوصی خانه را به طوری که در همزیستی کامل با هم قرار دارند، در هم ادغام کرده‌است. حوزه‌ی خصوصی و درواقع صمیمی‌ترین بخش خانه در ارتفاع پایین قرار دارد. ورودی، اتاق خواب‌ها و حمام در این بخش قرار دارند.

خانه ی Dorfler

تراسی زیبا در ارتفاع هم‌سطح فضای بیرونی قرار دارد. تراس، سبزینگی حجم خالص و سفید رنگ را به وجود آورده‌است. این فضای سبز در عین کوچکی به زیبایی هرچه تمام با حجم ترکیب شده و گویی ترکیبات معمارانه‌ی حجم کلی بنا را به اتمام رسانده است.

خانه ی Dorfler

حوزه‌ی عمومی خانه در طبقه‌ی اول شامل اتاق نشیمن، سالن غذاخوری و آشپزخانه است. یک راه‌پله در بخش عمومی خانه به فضای بیرونی وجود دارد. این راه‌پله‌ی گرد ارتباط آسان فضای داخلی طبقه‌ی اول با حیاط خانه را به راحتی فراهم می‌کند.

خانه ی Dorfler

در طبقه‌ی زیرزمین بخش‌های تأسیساتی، انبار و لباس‌شویی قرار دارد. این بخش‌ها به طور مخفی در طبقه‌ی زیرزمین قرار دارند و از بیرون قابل مشاهده نیستند. در عین حال پاسیویی که نور طبیعی زیرزمین را تأمین کند نیز در سازماندهی فضایی خانه در نظر گرفته شده‌است.

خانه ی Dorfler

دسترسی به نور طبیعی در داخل خانه، یکی از اولویت‌های فضای مسکونی محسوب می‌شود‌. در طراحی این خانه ی بی‌نظیر نیز به آن توجه شده‌است.

خانه ی Dorfler

پنجره‌های وسیعِ رو به جنوب ساختمان برای تحقق این هدف در ضلع جنوبی آن تعبیه شده‌اند. در مقابل این پنجره‌ها ایوان بزرگی نیز ساخته شده‌است که نور و گرمای خورشید را به صورت بهینه به فضای داخلی می‌آورد.

خانه ی Dorfler

این خانه با دریچه‌های وسیع رو به دریای بی‌کران آرامشی دل‌انگیز به وسعت آسمان را در ساکنین آن برمی‌انگیزد!

منبع:

archdaily.com

تینا غزنوی

Leave A Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *